رئیس ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از موفقیت فاز حیوانی پروژه \اپتو ژنتیک\ در کشور و پیگیری مراحل بعدی آن خبر داد، پروژه ای که برای غلبه بیماران بر ترس و اضطراب به کار می رود.

غلبه اپتوژنتیک ایرانی بر ترس و اضطراب بیماران

سلامت نیوز: رئیس ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از موفقیت فاز حیوانی پروژه اپتو ژنتیک در کشور و پیگیری مراحل بعدی آن خبر داد، پروژه ای که برای غلبه بیماران بر ترس و اضطراب به کار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر کمال خرازی به تشریح فعالیت های ستاد علوم و فناوری های شناختی پرداخت و اظهار داشت: ستاد، کارهای گسترده ای انجام می دهد که حمایت از پروژه های دانشگاه های برتر کشور در حوزه های مختلف مهندسی شناختی، روانشناسی شناختی و دیگر زمینه های مرتبط از جمله آنها است تا تحقیقاتی که در لبه علم (مرز دانش) است، انجام بگیرد و ایران بتواند رتبه های بالاتری در این عرصه کسب کند.


وی خاطرنشان کرد: البته ستاد، وظایف عمومی تری هم دارد مثل آگاهی بخشیدن به مردم نسبت به اهمیت مغزشان که برنامه های هفته آگاهی از مغز در همین راستا اجرا می شود.


خرازی، آشنا کردن دانش آموزان با توانایی های مغزشان و راه های تقویت مغز و کمک به انتخاب رشته هایی را که بتواند در آینده نیروی انسانی لازم را برای کشور در حوزه علم معز و علوم شناختی فراهم کند، از دیگر وظایف عمومی ستاد علوم و فناوری های شناختی ذکر کرد.


وی افزود: با تلاش های ستاد، مساله علوم و فناوری های شناختی کم کم در جامعه علمی و عمومی ایران مطرح می شود که این وظیفه اصلی ستاد است.
خرازی با بیان این که تعدادی از پروژه هایی که طی چند سال اخیر، توسط ستاد علوم شناختی حمایت شده، الان به نتیجه رسیده است، توضیح داد: از جمله پروژه اپتو ژنتیک است که با تابش نور لیزر از روی جمجمه بتوان عملکرد سلول های عصبی را تحت تاثیر قرار داد و این پروژه در مورد حیوانات کوچک مثل موش، با موفقیت آزمایش شده است و اکنون مراحل بعدی را می گذارند.


به گفته وی، این روش در دنیا برای غلبه بر ترس و اضطراب به کار رفته و گزارش هایی در مجلات علمی دنیا به چاپ رسیده است.
رئیس ستاد علوم و فناوری های شناختی تصریح کرد: هنگامی که قادر به تاثیرگذاری بر عملکرد نورون ها باشید، بسیاری از کاستی هایی را که ناشی از عدم کارکرد درست نورون ها است، می توانید برطرف کنید.

**دستیابی ایران به دانش فنی ساخت تجهیزات تحریک عمقی مغز
وی اضافه کرد: در زمینه روش های کاشت الکترود در مغز نیز پروژه هایی که ستاد از آنها حمایت کرده، به نتیجه رسیده است و محققان توانسته اند الکترودهای لازم را بسازند که در این ارتباط، آزمایش ها روی حیوانات کوچک، نتیجه بخش بوده و در فاز دوم در مورد حیوانات بزرگ و نهایتا روی انسان، آزمایش می شود.
خرازی تصریح کرد: این الکترودها برای درمان دیستونیا یا پارکینسون و بیماری های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و ساخت آنها در کشور، ما را از پرداخت هزینه های بسیار گران برای تجهیزات تحریک عمقی مغز، بی نیاز خواهد کرد.


وی افزود: اقدامات دیگری نیز در زمینه سلول های بنیادی در دست اجرا است و همه موسسه ها و دانشگاه هایی که در حوزه تخصصی خودشان صاحب نام هستند، پروژه هایی به ستاد داده اند یا درحال ارائه پروژه هایشان به ستاد هستند تا با حمایت ستاد بتوانند گام های فراتری در این حوزه ها بردارند.


خرازی به حوزه آموزش و پرورش شناختی در کشور نیز اشاره داشت و گفت: در حوزه آموزش و پرورش شناختی، تلاش های خوبی در دست انجام است که با استفاده از آموزه های شناختی، بتوانیم مغز بچه ها را تقویت کنیم تا فرهیخته تر باشند و زودتر به بلوغ ذهنی برسند.


وی ابراز امیدواری کرد که با تربیت هرچه بیشتر نیروی انسانی مورد نیاز حوزه علوم شناختی توسط دانشگاه ها، هریک از فارغ التحصیلان علوم و فناوری های شناختی بتوانند در حوزه تخصصی خودشان برای ارتقای توانایی های شناختی به مردم کمک کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha