بیماری های وراثتی؛ مسئله ای فراگیر که زمینه ساز انتقال بسیاری از بیماری های کوچک و بزرگ به نسل های بعدی می شود. آیا می شود برای این زنجیره تمام ناشدنی پایانی متصور شد؟ آیا می توان از سلامت نسل های آینده اطمینان خاطر پیدا کرد؟

در آینده ای نزدیک نشانی از بیماری های وراثتی وجود نخواهد داشت

سلامت نیوز: بیماری های وراثتی؛ مسئله ای فراگیر که زمینه ساز انتقال بسیاری از بیماری های کوچک و بزرگ به نسل های بعدی می شود. آیا می شود برای این زنجیره تمام ناشدنی پایانی متصور شد؟ آیا می توان از سلامت نسل های آینده اطمینان خاطر پیدا کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، اگرچه پیشگیری از ابتلا به بیماری های وراثتی امری است پیچیده و دشوار اما دانشمندان موفق شده اند راهی برای این مشکل بیابند؛ و آن چیزی نیست جز اصلاح ژنتیکی. اتفاقی که اگر محقق شد می تواند ریشه برخی از بیماری های مهلک و کشنده هم چون سرطان، فیبروز سیستیک و هانتیگتون را به طور کامل از بین ببرد.

در واقع، پیشرفت های رخ داده در علم ژنتیک و دستاوردهای اصلاح ژنیتکی دانشمندان را امیدوار کرده است تا در آینده ای نه چندان دور شیوه ای تضمینی برای عدم ابتلا به بیماری های ژنتیکی پیدا کنند. اگرچه اصلاح ژنتیکی هم چنان یکی از مباحث مناقشه برانگیزی است که برخی از نظر اخلاقی آن را تأیید نمی کنند؛ ولی در صورت موافقت با اعمال این روش می توان به پرورش نسلی سالم تر امید داشت.

از طرف دیگر، برای خانواده ها هموراه این ترس وجود دارد که اصلاح ژنتیکی موجب بروز اختلال های ظاهری و جسمانی در فرزندانشان شود؛ نگرانی که مانع رضایت آنها برای انجام این کار می گردد. این در حالی است که بهره گیری از روش های نوین و ترکیب آنها با یکدیگر آسیبی به DNA نوزادان وارد نمی کند و موجب اختلال در اطلاعات ژنتیکی آنها نمی شود.

بدون تردید، تحقق یافتن این امر انقلابی در علم ژنتیک و پزشکی به حساب می آید؛ چراکه می تواند روند تکرار برخی بیماری های گاه کشنده را میان خانواده ها متوقف و سلامت نسل جدید را تضمین کند.

منبع scienceworldreport

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha