وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه چاره کار بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی در دست دولت قرار دارد، گفت: متأسفانه دولت در موضوع بدهی بیمه ها به مراکز درمانی منفعل عمل کرده است.

کوتاهی دولت در ماجرای بدهی بیمه ها

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه چاره کار بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی در دست دولت قرار دارد، گفت: متأسفانه دولت در موضوع بدهی بیمه ها به مراکز درمانی منفعل عمل کرده است.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از خانه ملت، بررسی بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی در کمیسیون تلفیق با حضور نمایندگان کمیسیون بهداشت، کمیسیون اجتماعی، وزیر بهداشت، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، رئیس سازمان نظام پزشکی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت برگزار شد.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، با اشاره به اینکه این بحث‌ها باید در درون دولت ساماندهی شود، گفت: مسئول اصلی در این موضوع سازمان برنامه و بودجه است و بعید است چنین مواردی در درون مجلس به نتیجه برسد.

وی با تأکید بر اینکه چاره کار در دست دولت قرار دارد، افزود: بحث‌های زیادی تاکنون در دولت در خصوص بدهی بیمه‌ها انجام شده و سازمان تأمین اجتماعی خود را در این موضوع غیردولتی می‌داند اما در کل حالت بینابین دارد یعنی در آن مقطع که مصلحت است این سازمان خود را دولت می‌داند و هر جا که مصلحت نباشد غیردولتی است!

وزیر بهداشت با بیان اینکه در بسیاری از مقاطع تناقض در رفتار تأمین اجتماعی وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه دولت در موضوع بدهی بیمه ها به مراکز درمانی منفعل عمل کرده است و اگر درست عمل می‌کرد چنین مشکلاتی را شاهد نبودیم به عنوان مثال در سال ۹۵ هیچ اعتباری برای سازمان بیمه سلامت در نظر گرفته نشد بنابراین این سازمان چطور می‌تواند خدمات را دریافت کند اما پولی نداشته باشد.

هاشمی با اشاره به اینکه از ۸ هزار میلیارد تومان بدهی بیمه سلامت به مراکز درمانی تاکنون هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در دست وزارت بهداشت قرار گرفته است، گفت: هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان هم اوراق با بهره ۱۶ درصد و پرداخت ۴ ساله برای ما در نظر گرفته‌اند که بارها گفتیم این اوراق را به صورت نقدی به ما بدهند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی سرمایه‌ قابل قبولی در دست ندارند، گفت: متأسفانه برخی شرکت‌ها تجهیزات را خریداری کرده‌اند و در حال حاضر به دلیل اینکه پول آنها پرداخت نشده است در داخل زندان هستند ضمن اینکه مگر ما به دنبال تصدی وزارت بهداشت بودیم و به میل خود پا در این مسیر گذاشتیم.

وی با بیان اینکه اگر اشتباهاتی رخ داد چرا اصلاح نشد، افزود: چرا در شرایطی که منابع به میزان کافی وجود ندارد از روستایی به میزان ۳ درصد و از شهری به میزان ۶ درصد حق بیمه دریافت می‌شود و باز هم در این شرایط می‌گوییم که پرداختی‌ها از جیب مردم باید کاهش پیدا کند.

هاشمی با اشاره به اینکه بیمه سلامت ۴ هزار و ۹۶۷ هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی بدهکار است، تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی ۳ هزار و ۹۲۷ هزار میلیارد تومان بدهکار است که طبق میزانی که وزارت بهداشت به تأمین اجتماعی بدهکار است این رقم به ۳ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا می کند ضمن اینکه بیمه نیروهای مسلح نیز به میزان  ۳۷۷ میلیارد تومان و کمیته امداد ۱۵۲ میلیارد تومان به مراکز درمانی بدهکار هستند.

وزیر بهداشت با انتقاد از رویه تأمین اجتماعی در پرداخت بدهی خود به مراکز درمانی گفت: مسئولان سازمان تأمین اجتماعی باید پاسخ دهند که از اول سال ۹۵ تاکنون چه میزان حق بیمه از بیمه شدگان خود دریافت کردند، همچنین به طور شفاف تأمین اجتماعی باید مطرح کند که بابت بدهی‌های خود به مراکز درمانی در سال ۹۴ و ۹۵ چه میزانی را پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه در طول سالیان گذشته تأمین اجتماعی پول درمان را به طور درست در حوزه بهداشت و درمان هزینه نکرده است، گفت: این موضوع را نمی‌توان به بدهی دولت به تأمین اجتماعی ارتباط داد، نمی‌توان گفت که چون دولت بدهی خود به تأمین اجتماعی را پرداخت نمی‌کند پس تأمین اجتماعی پولی برای پرداخت بدهی های خود به مراکز درمانی ندارد زیرا بدهی‌ بیمه‌ها با آبروی نظام در ارتباط است و نمی‌توان مراکز درمانی را به این شکل اداره کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی پول درمان را در حوزه بهداشت و درمان به درستی هزینه نمی‌کند، گفت: متأسفانه بخشی از پول درمان صرف حوزه‌ها و بخش‌های دیگر از جمله پتروشیمی شده است ضمن اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران از تأمین اجتماعی ۴۶۰ میلیارد تومان طلب دارد که تاکنون ۳۰ میلیارد آن پرداخت شده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha