یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵

به رغم ادعای مسئولان مبنی بر مقابله فراگیر با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ایران اخبار تازه نشان می‌دهد نه تنها در این زمینه موفقیتی به دست نیامده، بلکه این بیماری خطرناک در حال پیشروی است و در بیش از نیمی از استان‌های کشور دیده شده است. هر چند اخبار موثقی مبنی بر ابتلای انسانی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان منتشر نشده، اما اخبار ضد و نقیضی که در این باره منتشر می‌شود، بر نگرانی‌ها افزوده است.

هشدار درباره اپیدمی شدن آنفلوآنزا

سلامت نیوز: به رغم ادعای مسئولان مبنی بر مقابله فراگیر با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ایران اخبار تازه نشان می‌دهد نه تنها در این زمینه موفقیتی به دست نیامده، بلکه این بیماری خطرناک در حال پیشروی است و در بیش از نیمی از استان‌های کشور دیده شده است. هر چند اخبار موثقی مبنی بر ابتلای انسانی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان منتشر نشده، اما اخبار ضد و نقیضی که در این باره منتشر می‌شود، بر نگرانی‌ها افزوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، روز گذشته همزمان دو مقام مسئول ارقام متفاوتی را درباره استان‌های گرفتار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اعلام کردند. یک مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه استفاده از مرغ و تخم مرغ محلی ممنوع است، تعداد استان‌های درگیر با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را ۱۵ استان دانست. این در حالی است که رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران از افزایش شیوع آنفلوآنزا به ۲۱ استان خبر داد.

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری آنفلوآنزای پرندگان با نوع ویروس غالب اچ‌۵‌ان۸ در بسیاری از کشورهای دنیا به‌ویژه در منطقه سیبری تا شاخ آ‌فریقا موجب ریزش زیادی از پرندگان شده است و در بیش از ۱۵ استان کشور نیز این پدیده مشاهده شده و افزایش یافته است. محمود سروش افزود: ریزش پرندگان در بسیاری از مناطق کشور، حتی در مناطق شهری و به‌ویژه در نزدیکی تالاب‌ها وجود دارد و به همین دلیل، سازمان دامپزشکی تاکنون سه بیانیه مهم صادر کرده است و نسبت به آلوده بودن این مناطق و پرهیز مردم از دست زدن به هر نوع پرنده هشدار داده است. او تصریح کرد: در تمام مناطقی که ریزش پرندگان مهاجر دیده شده و ابتلای پرندگان به آنفلوآنزا تایید شده است و به طور کلی در سراسر کشور از مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده ریزش پرندگان بدون فوت وقت و به سرعت موضوع را به بهورزان در شبکه بهداشت، کارشناسان بهداشت،دهیاری‌ها، سازمان دامپزشکی یا ماموران سازمان محیط زیست خبر دهند. سروش اظهار داشت: موضوع کنترل این بیماری در بین پرندگان و مبارزه با آن به عهده سازمان دامپزشکی است، اما وزارت بهداشت برای جلوگیری از ابتلای انسانی آن، در تمام مناطقی که تلفات پرندگان سنتی دیده می‌شود، اقدامات متعددی را برای آموزش مردم، واکسیناسیون و توزیع دارو انجام می‌دهد. رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هشدار داد: به طور جد از مردم می‌خواهیم که از دست زدن و تماس با پرندگان مرده یا حتی پرندگان مهاجر زنده خودداری کنند. پسر بچه‌ها نیز علاقه دارند پرندگان مهاجر را بگیرند. توصیه اکید وزارت بهداشت این است که والدین مراقبت کنند و به کودکان خود آموزش دهند که تا اطلاع ثانوی، بچه‌ها به هیچ وجه به پرندگان مهاجر چه زنده و چه مرده دست نزنند.

مصرف مرغ و تخم مرغ‌ محلی ممنوع

سروش در مورد محدودیت‌های خوراکی نیز عنوان کرد: در مورد مصرف مرغ و تخم مرغ، توصیه وزارت بهداشت این است که فقط از مرغ و تخم مرغ‌هایی که مهر و تاییدیه سازمان دامپزشکی یا وزارت جهاد کشاورزی را دارند، استفاده شود، مصرف این اقلام مجاز است، اما از مردم می‌خواهیم تا اطلاع ثانوی از مصرف پرندگان سنتی به ویژه خرید در مراکز زنده فروشی خودداری کنند. این مقام مسئول تاکید کرد: مرغ، تخم مرغ و هرگونه پرنده سنتی تا اطلاع ثانوی از نظر وزارت بهداشت مورد تایید نیست. او اضافه کرد: افرادی که در معرض مرغ و پرندگان سنتی هستند، باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و داروی پروفلاکسی را دریافت و به مدت پنج روز مصرف کنند. این افراد مصرف این دارو را جدی بگیرند و آن را دور نریزند. همچنین همه این افراد حتما باید واکسن آنفلوآنزای انسانی تزریق کنند.

مورد انسانی از آنفلوآنزای پرندگان نداشته‌ایم

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: تاکنون حتی یک مورد انسانی مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان یا شبه آنفلوآنزای پرندگان در کشور نداشته‌ایم، اما اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون، توزیع دارو و نمونه‌گیری بین افراد در معرض خطر ادامه دارد. سروش خاطرنشان کرد: توصیه اکید وزارت بهداشت این است که در مرغداری‌ها فقط کارگران و افرادی را به کار بگیرند که کاملا سالم باشند و فعالیت افرادی که هر نوع بیماری مانند بیماری‌های تنفسی، آسم یا بیماری قلبی، سابقه جراحی قلب یا هر نوع پیوند عضو دارند، یا به هر علت از جمله شیمی درمانی یا مصرف دارو یا بیماری، ضعف ایمنی بدن دارند، یا افراد بالای ۶۵سال در مرغداری‌ها ممنوع است. به گفته او، افراد سالمی که در مرغداری‌ها کار می‌کنند نیز حتما باید از امکانات و وسایل حفاظت فردی استفاده کنند و لباس کامل بپوشند. در صورت مشاهده پرندگان مشکوک به بیماری نیز باید بلافاصله با حضور ماموران دامپزشکی و وزارت بهداشت کل محدوده مرغداری، پاکسازی و مصون سازی شود و پرندگان مشکوک به آلودگی به ویروس آنفلوآنزای باید معدوم شوند.

آنفلوآنزای پرندگان در ۲۱ استان!

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران از افزایش شیوع آنفلوآنزا به ۲۱ استان خبر داد که با آمار رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت متفاوت است. ناصر نبی پور با بیان اینکه براساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور تاکنون ۲۱ استان درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شده‌اند، اظهارداشت: شیوع بیماری و معدوم کردن مرغ‌ها باعث شده است، نرخ تخم مرغ افزایش پیدا کند، به‌ طوری که در حال حاضر میانگین قیمت هرکیلوگرم از این محصول در مرغداری ۵۰۰۰ تومان است. او در بخش دیگری از سخنان خود درباره صادرات تخم مرغ نیز افزود: در صورت اعلام پاکی ایران از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به سازمان جهانی بهداشت دام، حداقل بین ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا صادرات تخم مرغ از کشور مجددا آغاز شود. نبی پور خاطرنشان کرد: مشکل ما مرغ‌های بومی است که به هر عنوانی در استان‌ها توزیع شدند و این وضعیت را به وجود آوردند.

تناقض آمار به روند کنترل لطمه نزند

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با آمارهای متناقض در مورد بیماری آنفلوآنزای پرندگان به «آرمان» می‌گوید: کمیسیون‌های مجلس در حال رسیدگی به قانون بودجه ۹۶ هستند، بنابراین کمیسیون بهداشت تشکیل نمی‌شود و من نمی‌توانم آماری ارائه کنم. البته این یک طرف قضیه است؛ مساله بعدی این است که در حال حاضر آنفلوآنزای پرندگان در کشور ما وجود دارد، حال آنکه چند استان درگیر این امر هستند، ما باید فرض را بر این بگذاریم که تمام استان‌ها درگیر این موضوع هستند و راه‌های پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از اپیدمی شدن آن را در نظر بگیریم که مهم‌تر از آمار است. بشیر خالقی اظهار می‌کند: ما باید در این پیشگیری، آموزش و اطلاع رسانی به مردم را از راه رسانه‌ها مدنظر قرار دهیم تا مرغداری‌های جدیدی به این موضوع دچار نشوند. در مورد مرغداری‌های مبتلا نیز باید در راستای معدوم کردن مرغ‌های آنها اقدام شود.

او ادامه می‌دهد: هیچ مورد انسانی از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در کشور نداشته‌ایم. خالقی در ادامه عنوان می‌کند: آمار هرچقدر که باشد، نباید به روند پیشگیری از شیوع این بیماری در کشور لطمه بزند؛ نهایت امر این است که آنفلوآنزای پرندگان در کشور دیده شده است. بنابراین برای جلوگیری از اشاعه بیشتر آن، در ابتدای امر باید به آموزش مردم توجه شود. دومین قدم اطلاع رسانی به موقع است تا استان‌های درگیر بتوانند به کنترل این بیماری بپردازند. همچنین به جلوگیری از شیوع آن بپردازیم و همه دست اندرکاران این امر باید بدانند اگر برای مثال سه مرغداری درگیر آنفلوآنزا شده است، چهارمین مرغداری درگیر نشود یا اگر درگیر شد، بدانند چه اقداماتی نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha