جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 209109

محققان با استفاده از رژیم غذایی خاص، گاوها را با محیط زیست سازگارتر می کنند. گاوها عامل تولید 10 تا 15 درصد از گاز متان در سطح زمین هستند؛ حدود 95 درصد از این گاز متان در هنگام نشخوار کردن علوفه، از دهان این حیوان خارج می شود.

رژیم غذایی جدید برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

سلامت نیوز: محققان با استفاده از رژیم غذایی خاص، گاوها را با محیط زیست سازگارتر می کنند. گاوها عامل تولید 10 تا 15 درصد از گاز متان در سطح زمین هستند؛ حدود 95 درصد از این گاز متان در هنگام نشخوار کردن علوفه، از دهان این حیوان خارج می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، بر اساس تحقیقات انجام گرفته، هرچه هضم علوفه مصرف شده توسط گاو دشوارتر باشد، بادگلوی آن حاوی مقادیر بیشتری از گازهای گلخانه‌ای است. این خبر بدی برای محیط زیست است، زیرا قابلیت متان در به دام انداختن هوای گرم 25 برابر دی اکسید کربن است. در این تحقیقات مشخص شد هضم علوفه‌ای که در مناطق جنوبی و گرم تر کشت می‌شود، دشوارتر است.
با افزایش تقاضا برای گوشت گاو، جمعیت این حیوان در مناطق گرمسیر افزایش می‌یابد و علوفه‌ای که در این مناطق رشد می‌کند دیرتر هضم شده و موجب تولید گازهای گلخانه‌ای بیشتر و افزایش دمای زمین می‌شود. بدین ترتیب چرخه معیوبی شکل می‌گیرد که در آن احشام نشخوارکننده، موجب افزایش دمای زمین می‌شوند.
به همین علت، محققان در تلاشند تا رژیم غذایی مناسبی برای احشام تهیه کنند که در آن علوفه زودهضم دارای مواد غذایی زیاد در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا علاوه بر افزایش تولید شیر و گوشت، میزان گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط این جانوران نیز کاهش یابد.
در طول 50 سال گذشته میزان تولید گوشت در جهان 78 درصد افزایش یافته و سطح وسیعی از زمین‌های آسیا و آمریکای جنوبی برای دامداری اختصاص یافته است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha