مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشست خبری خود با اشاره به اینكه دریاچه ارومیه آینه تمام‌نمای وضعیت مدیریت آب در ایران است تاكید كرد: اكنون تبعات مدیریت آب كشور را در ارومیه به عنوان منطقه‌ای كه میانگین بارش‌های آن بالای 300 میلی‌متر است، می‌بینیم.

پرداخت یك‌سوم سهم مالی دریاچه

سلامت نیوز:مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشست خبری خود با اشاره به اینكه دریاچه ارومیه آینه تمام‌نمای وضعیت مدیریت آب در ایران است تاكید كرد: اكنون تبعات مدیریت آب كشور را در ارومیه به عنوان منطقه‌ای كه میانگین بارش‌های آن بالای 300 میلی‌متر است، می‌بینیم. استفاده بی رویه از آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه عامل اصلی خشكی این دریاچه است.

 
به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: مسعود تجریشی با تاكید بر اینكه شواهد نشان می‌دهد هنوز آب را در كشور جدی نگرفته‌ایم، اظهار كرد: در ایران به خطرات ناشی از مصرف بی رویه آب و كاهش آب‌های زیرزمینی تنها به عنوان یك خبر، نگاه می‌شود و به واقعیت، پیچیدگی و پیوند آب با حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، سیاست و امنیت به طور جدی توجه نمی‌شود.  او با اشاره به اینكه سهم دریاچه ارومیه 2578 میلیون مترمكعب است، گفت: وزارت نیرو هنوز میزان تخصیص آب برای تامین حقآبه دریاچه ارومیه را مشخص نكرده است، به عبارتی هنوز روشن نشده كه این میزان سهم دریاچه ارومیه از طریق كدام رودخانه‌ها، به چه میزان و چه زمانی باید به دریاچه داده شود. در نتیجه این وضعیت مشخص نیست كه اگر یك سال بارش نرمال باشد میزان حقآبه دریاچه ارومیه چقدر است و اگر یك سال بارش پایین‌تر از نرمال باشد حقآبه دریاچه به چه میزان می‌رسد. 

مشكلات بودجه‌ای احیای دریاچه مساله دیگری بود كه تجریشی در این نشست به آن پرداخت. او ضمن اشاره به وضعیت نامناسب كشور به لحاظ بودجه‌ای در سال 95، به سه ردیف بودجه‌ای كه برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده پرداخت و گفت: یكی ردیف بودجه‌ای اعتبارات دستگاه‌های اجرایی است، منبع دوم ماده 10 و 12 است كه عمده منابع مالی پروژه‌هایی كه ستاد احیا تعریف می‌كند از این طریق تامین می‌شود و منبع سوم صندوق توسعه ملی است. از ماده 10 و 12 در سال 93، 725 میلیارد تومان تقاضا كرده بودیم كه از این مبلغ 184 میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی اختصاص یافت، در سال 94 نیز از این محل، از 920 میلیارد تومان تقاضا شده 290 میلیارد تومان به‌ دستگاه‌ها اختصاص یافت. همچنین برای سال 95، 1120 میلیارد تومان سهم دریاچه ارومیه بود كه از این میزان 300 میلیارد تومان توسط دستگاه‌های عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه دریافت شد. 

او همچنین با اشاره به اعتبارات پرداختی از محل صندوق توسعه ملی طی سه سال گذشته اظهار كرد: از صندوق توسعه ملی در سال 93، 160 میلیارد تومان، در سال 94، 403 میلیارد تومان و در سال95 معادل 375 میلیارد تومان دریافتی شد. بودجه كشور در سال گذشته وضعیت مطلوبی نداشت، برخی فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله گشت و بازرسی‌ها به خاطر دیركرد بودجه عقب افتاد اما به طور كلی از مبلغ 1800 میلیارد تومان تعهد شده از محل صندوق توسعه ملی و ماده 10 و 12، 675 میلیارد تومان به ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت شد.  به گفته تجریشی، در منطقه خزر و ارومیه امسال نسبت به سال گذشته 33 درصد كاهش بارش داشتیم.

همچنین بارش فصل پاییز در این منطقه خوب نبود؛ مجموع بارش‌ها تاكنون مثبت ارزیابی نمی‌شود. باید بپذیریم در منطقه خشكی واقع هستیم، نباید از طبیعت بیش از ظرفیت آن بهره‌برداری كنیم. بر اساس مقاله‌ای كه در نیچر منتشر شده ایران یكی از چهار كشوری است كه بیشترین بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی را دارد.  وی با اشاره به اینكه متهم اصلی مصرف بی‌رویه آب و خشكی دریاچه ارومیه كشاورزی منطقه است، گفت: دسترسی آسان به آب و عدم مدیریت صحیح آب در حوضه آبریز در منطقه ارومیه حاكم است. اگر بتوانیم در چگونگی مصرف آب بین كشاورزی و محیط‌زیست توازن منطقی برقرار كنیم، می‌توانیم حفظ دریاچه ارومیه را در كنار توسعه كشاورزی و رشد اقتصاد قوی در منطقه داشته باشیم.  به گفته این مدیر ستاد احیا، ‌معیشت عمده آذربایجان غربی روی كشاورزی می‌چرخد. آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد بین سال‌های 1388 تا 1392 درآمد كشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه روند نزولی داشته است. این در حالی است كه سطح كشت زیرآبی در این منطقه گسترش یافته است.

دسترسی راحت به منابع آب از سوی كشاورزان باعث شده كه آنها توسعه كشاورزی و استفاده بیشتر از آب داشته باشند، اما با این وجود افزایش درآمد نداشته‌اند. در حقیقت برای آبی كه مصرف شده كارایی ایجاد نشده است.  رهاسازی آب از سوی وزارت نیرو بحث دیگری بود كه تجریشی به آن پرداخت. او با بیان اینكه تا كنون دو رهاسازی از سد بوكان 220 به سمت دریاچه ارومیه داشتیم، گفت: رهاسازی دوم در 9 فروردین 96 قطع شد، ما به این اقدام وزارت نیرو اعتراض كردیم چون آنها تنها سهم دریاچه ارومیه را كم كردند و سهم مصرف‌كنندگان كم نشده است.

در سال 94 وزارت نیرو باید تخصیص‌ها را اعلام می‌كرد ولی بعد از پیگیری‌های مكرر هنوز میزان تخصیص‌ها مشخص نشده است. تا كنون كمتر از 220 میلیون مترمكعب رهاسازی به دریاچه ارومیه داشته‌ایم كه این میزان رهاسازی از سدهای بوكان، زولا، مهاباد، شهرچای و ساروق صورت گرفته است. در سال گذشته حدود 2 میلیارد مترمكعب آب از رودخانه‌ها و از طریق لایروبی وارد دریاچه ارومیه شد. دریاچه ارومیه هیچ وقت سهم خود را نگرفته است. اگر دریاچه سهم خود را بگیرد حالش بهتر از اینی كه هست، می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha