صندلی آموزش‌وپرورش در ایران صندلی لرزانی است. درواقع، تمامی وزرای آموزش‌وپرورش در ایران همواره زیر تیغ استیضاح بوده‌اند و این مسئله باعث شده آموزش‌وپرورش روزهای بی‌ثباتی را در سال‌های پس از انقلاب تجربه کند.

تلاش خاموش برای بی‌ثباتی در آموزش‌و‌پرورش

سلامت نیوز:صندلی آموزش‌وپرورش در ایران صندلی لرزانی است. درواقع، تمامی وزرای آموزش‌وپرورش در ایران همواره زیر تیغ استیضاح بوده‌اند و این مسئله باعث شده آموزش‌وپرورش روزهای بی‌ثباتی را در سال‌های پس از انقلاب تجربه کند. در دولت یازدهم نیز این وزارتخانه، روزهای متفاوتی را تجربه کرده و حالا که مجلس به فخرالدین دانش‌آشتیانی رأی اعتماد داد و او کم‌کم در حال تقویت پایگاه اجتماعی خود در میان فرهنگیان است، از مجلس شورای اسلامی خبر می‌رسد گروهی از نمایندگان به‌دنبال اجرای طرح استیضاح او هستند. 


به گزارش سلامت نیوز،  روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: درواقع، در سال‌های اخیر علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش نتوانست آن‌طور که باید نظر فرهنگیان و مخاطبان آموزش‌وپرورش را به خود جلب کند و مدیریت او در این وزارتخانه مهم، دستخوش چالش‌های متعددی بود. همین مسئله باعث شد فانی، یکی از گزینه‌های اصلی ترمیم کابینه شود و در آذر سال 1395، از کار برکنار شود. در ادامه محمدعلی نجفی تا دقیقه ۹۰، ظاهرا قرار بود وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش شود اما نامه رسمی رئیس‌جمهوری به رئیس مجلس، مشخص کرد فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی برای اخذ رأی اعتماد به‌منظور تصدی پست وزارت آموزش‌و‌پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است. دانش‌آشتیانی پیش‌ازاین و در سال ۱۳۹۲، یکی از گزینه‌های تصدی پست وزارت علوم بود و حضور او در دوران پس از مدیریت علی‌اصغر فانی می‌تواند چالش‌هایی را برایش به‌همراه بیاورد. وزارت آموزش‌و‌پرورش درواقع و در مقطع کنونی با دو دسته از مشکلات دست‌و‌پنجه نرم می‌کند؛ دسته اول، مشکلاتی است که در دهه‌های اخیر در آموزش‌و‌پرورش ماندگار و به مسائل ریشه‌ای این وزارتخانه بزرگ تبدیل شده و بخش زیادی از آن ناشی از مدیریت ناقصی است که در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد رخ داد. 


اما دسته دوم از مشکلات، مربوط به مسائلی است که در مدت سه سال مدیریت علی‌اصغر فانی در دولت یازدهم رفع نشد و حل‌نشده باقی ماند. بر‌همین‌‌اساس می‌توان گفت فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، کار بسیار سختی در آموزش‌و‌پرورش دارد. با این همه، سرعت‌عمل دانش‌آشتیانی در پرداخت مطالبات فرهنگیان در این چهار ماه و رویکرد تمرکززدایانه او باعث شده کم‌کم پایگاه اجتماعی‌‌اش در میان فرهنگیان تقویت شود. بااین‌حال، فاطمه سعیدی با اشاره به تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: یکی از دلایل طراحان استیضاح آقای دکتر دانش‌آشتیانی، فساد در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است اما می‌خواهند وزیری را استیضاح کنند که هیچ نقشی در تسهیلات عجیب‌و‌غریب بانک سرمایه در سال‌های قبل نداشته و در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از روزی که بر سر کار آمده، بیشترین همکاری را برای ریشه‌کن‌کردن فساد داشته است. عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از روزی که آقای دانش‌آشتیانی سکان وزارتخانه را برعهده گرفت، با تمامی نهادهای نظارتی و کمیته تحقیق و تفحص مجلس، بیشترین همکاری را داشته و شخصا موضوع صندوق ذخیره را پیگیری می‌کند اما به بهانه فساد می‌خواهند با وزیری برخورد کنند که خود به‌دنبال مبارزه با آن است و این مسئله، جای پرسش و ابهام دارد. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس در ادامه گفت: مسئله دیگری که همکاران ما در مجلس به‌عنوان علت استیضاح مطرح می‌کنند، عدم پرداخت مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان است. عجیب اینجاست که وزارت آموزش‌وپرورش در همین ماه‌های گذشته، پاداش پایان‌ خدمت بازنشستگان سال ٩٤ را به‌طور کامل پرداخته و دراین‌مدت بیش از سه هزار و صد میلیارد تومان نقدی و هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان در قالب اوراق به‌عنوان تمام یا بخشی از مطالبات اقشار مختلف فرهنگی اعم از حق‌التدریس شاغلان، حق‌‌‌التدریس آزاد، حقوق سربازمعلمان، نیروهای قراردادکار معین، بدهی به بانک‌ها و بیمه‌ها و... پرداخت شده است. 


او با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش هیچ مبنای منطقی ندارد، تصریح کرد: آقای دانش‌آشتیانی فقط سه ماه است که از مجلس رأی اعتماد گرفته و ظاهرا برخی توقع معجزه سه‌ماهه دارند.
سعیدی تصریح کرد: متأسفانه گاهی در مجلس شاهد هستیم که منافع جناحی، مطالبات منطقه‌ای و شخصی ابزار فشار به اعضای کابینه می‌شود که باید برای این موضوع، تدبیری اندیشید. 


آموزش‌و‌پرورش نیاز به فضای آرام دارد


علاوه‌براین، جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید، درباره طرح استیضاح دانش‌آشتیانی می‌گوید: درخواست‌کنندگان استیضاح‌ وزیر آموزش‌وپرورش از پاسخ‌های وزیر در جلسه کمیسیون قانع نشده‌اند و استیضاح به هیأت‌رئیسه مجلس ارجاع داده شده تا برای طرح در صحن علنی مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد. با قطعیت می‌توان گفت که در شرایط فعلی، فضای مجلس و اکثریت نمایندگان با استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش همراه نخواهند بود. وزارتخانه آموزش‌وپرورش بعد از چندین وقت تلاطم و ناآرامی اکنون فضایی حاکم برقرار شده و به نوعی بحران‌های موجود را پشت سر گذاشته است. اکثر انتقادات به وضعیت وزارت آموزش‌وپرورش مربوط به عملکرد وزیر گذشته است و دانش‌آشتیانی پس از روی‌کارآمدن، بسیاری از این مشکلات و انتقادات را برطرف کرد و سؤال اصلی این است که اکنون چرا استیضاح‌کنندگان بر اجرایی‌کردن تصمیم خود اصرار دارند. 
همچنین جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران دراین‌باره می‌گوید: نمایندگان و ذی‌نفعان در وزارت آموزش‌وپرورش به‌خوبی به این مورد آگاه هستند که مشکلات مربوط به مباحث آموزشی و معیشتی فرهنگیان در کوتاه‌مدت حل نخواهد شد. هرچند وزیر جدید، تلاش‌های بسیاری برای برطرف‌کردن آنها داشته و توانسته در این مدت کوتاه، دستاوردهای خوبی داشته باشد. 
او می‌افزاید: برخی نمایندگان خواستار استیضاح، دغدغه عزل و نصب‌های مدیران در استان‌ها و حوزه‌های مربوط به خود را دارند، درحالی‌که باید این نکته را در نظر بگیرند که در شرایطی که چندماه تا پایان کار دولتباقی مانده، حتی تغییر و جابه‌جایی مدیران نمی‌تواند دستاورد مثبتی داشته باشد و باید منتظر تغییرات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری بود. 

دانش‌آشتیانی و مشکلات ساختاری


همچنین این اتفاق در شرایطی است که دانش‌آشتیانی به‌واسطه حجم بالای مشکلات ساختاری در آموزش‌و‌پرورش، با میراث مهمی از دوران سابق آموزش‌وپرورش مواجه است. تاریخی‌ترین معضل در آموزش‌و‌پرورش بدون شک، مسئله معیشت فرهنگیان است. وزارت آموزش‌و‌پرورش در دوره علی‌اصغر فانی یا نخواست یا توانش را نداشت که دولت و حاکمیت را برای بهبود این روند قانع کند تا مصوبات و اعتباراتی برای بهبود وضعیت درآمدی فرهنگیان به تصویب برساند. علاوه‌براین، چالش عدم توزیع نیروی انسانی و چالش‌های استخدامی معلمان درواقع مشکلی بود که به دوران وزارتی فانی سرایت کرد. همچنین اجرای ناقص طرح تغییر نظام آموزشی در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و اجرای سالانه و پله‌به‌پله آن چالش بود که به دوران وزارت فانی رسید و بی‌نظمی کم‌سابقه‌ای را بر این وزارتخانه تحمیل کرد.
این سه میراث بسیار مهم در کنار کسری بودجه شکننده و بالای آموزش‌و‌پرورش که از سال‌های قبل به شکل سال‌به‌سال به آموزش‌و‌پرورش تزریق شد، باعث شده آموزش‌و‌پرورش باز درگیر مشکلات ریشه‌ای و زیرساختی شود که حل آنها نیاز به مدیریت کلان و بسیار حساب‌شده‌ای داشت. فانی اگرچه میراث‌دار این چالش‌ها بود اما تیم مدیریتی او نتوانست به‌طور روشن، نسخه‌ای برای حل آنها ارائه کند؛ اتفاقی که در وزارت بهداشت هم رخ داد و تیم مدیریتی این وزارتخانه با برنامه‌هایی کلان، مشکلاتی را در نظام بهداشت و درمان کشور حل کردند که قدمت‌ زیادی داشت. درواقع، علی‌اصغر فانی به‌ دلیل چیدمان خاصی که در معاونت‌های خود داشت، هیچ‌وقت این شانس را پیدا نکرد که معاونانش دست به کارهایی بزنند که مشکلات ریشه‌ای را حل کنند. حالا این چالش‌های حل‌نشده برای دانش‌آشتیانی مواجهه آسانی نیست و باید دید او برای حل این مشکلات چه نسخه‌ای دارد، اگر شرایط باثباتی از سوی نمایندگان مجلس برای او رقم بخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha