عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه نباید دارو را بدون نسخه پزشک تحویل بیمار داد، گفت: سازمان غذا و دارو در صورت بروز چنین تخلفی بر اساس قانون با متخلفان برخورد کند.

دارو نباید بدون نسخه پزشک به دست بیمار برسد/تخلف برخی داروخانه ها

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه نباید دارو را بدون نسخه پزشک تحویل بیمار داد، گفت: سازمان غذا و دارو در صورت بروز چنین تخلفی بر اساس قانون با متخلفان برخورد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، بهروز بنیادی با بیان اینکه هیچ داروخانه‌ای مجوز فروش دارو بدون نسخه پزشک را ندارد، افزود: البته در همه کشورهای دنیا برخی از داروها که آسیب کمتری به بدن بیمار وارد می‌کند می تواند از پیش خوان به مصرف کننده برسد و در کشور ما نیز گاهی این اقدام صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که نباید دارو را بدون نسخه پزشک تحویل بیمار داد زیرا داروها زمانی که بیش از حد مصرف شود آسیب‌ها و عوارض خود را بر بدن بیمار می‌گذارد لذا باید از تحویل خودسرانه دارو به بیمار بدون نسخه پزشک جلوگیری شود.

بنیادی با بیان اینکه حضور پزشک داروساز در داروخانه‌ها می‌تواند تا حد زیادی مانع تحویل داروی بدون نسخه به بیمار شود، تصریح کرد: اگرچه سازمان غذا ودارو به داروخانه‌های سراسر کشور بخشنامه‌ای ابلاغ کرده که بر اساس آن فروش دارو بدون نسخه پزشک ممنوع است اما در برخی موارد شاهد تخلف برخی از داروخانه‌ها هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت سازمان غذا ودارو، سازمان تعزیرات و دانشگاه‌های علوم پزشکی بر عملکرد داروخانه‌ها، گفت: باید در صورت بروز تخلف از مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون برای متخلفان استفاده شود زیرا در قانون حتی لغو پروانه داروخانه و مجازات‌های کیفری دیده شده است.

بنیادی افزود: در گذشته مردم بیش از امروز اقدام به خود درمانی می‌کردند زیرا هزینه‌های درمان بسیار بالا بود اما اکنون با اجرایی شدن طرح تحول سلامت شاهد کاهش بار مالی و به تبع آن مراجعه مردم به پزشک هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: امید است با احداث کلینیک های ویژه در کشور بتوان از لحاظ هزینه‌ای باز هم کمک زیادی به بیماران در جهت کاهش هزینه های درمان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha