یک تصادف رانندگی به گفته پزشکان دچار مرگ مغزی شده است و به احتمال فراوان جان خود را از دست می‌دهد. کارت اهدای عضو نیز دارد و زمان برای اهدای عضو او به دیگران بسیار کم است.

اهدای زندگی در جاده پردست انداز

سلامت نیوز: یک تصادف رانندگی به گفته پزشکان دچار مرگ مغزی شده است و به احتمال فراوان جان خود را از دست می‌دهد. کارت اهدای عضو نیز دارد و زمان برای اهدای عضو او به دیگران بسیار کم است. شاید اگر نشان اهدای عضو او بر روی گواهینامه رانندگی‌اش درج شده بود، حال با سرعت بیشتری فرآیند اهدای عضو او صورت می‌گرفت.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: براساس تعاریف اولیه گواهینامه رانندگی مدرکی رسمی‌ای است که فرد می‌تواند با وسایل نقلیه دارای موتور مانند موتور سیکلت، اتومبیل، کامیون و اتوبوس در معابر مجاز رانندگی کند. در سال‌های اخیر موضوع درج مشخصات پزشکی مانند گروه خونی بر روی گواهینامه از مواردی بود که پس از به تصویب رسیدن، به مرحله اجرا درآمد. این موضوع که پس از الکترونیکی شدن کارت گواهینامه رانندگی صورت گرفت، باعث شد تا در زمان وقوع یک تصادف تیم پزشکی سریعاً در امدادرسانی به فرد مجروح اقدامات اولیه را انجام دهد و موجب نجات جان بسیاری از افراد شود.


از 8 هزار مرگ مغزی در کشور 4 هزار نفر قابلیت اهدا عضو دارند


حال طرح دیگری در راه است؛ طرحی که به موجب آن نشان اهدای عضو روی برگه گواهینامه درج می‌شود و با فرض مرگ مغزی فرد تصادفی اقدامات اهدای عضو سریعاً انجام شود. ماجرا از درخواستی شروع شد که انجمن اهدای عضو ایرانیان برای وزیر بهداشت نوشته و پس از پیگیری‌ها نامه به دفتر حقوقی وزارت بهداشت، وزیر کشور، نیروی انتظامی و کارشناسان راهنمایی و رانندگی کشیده شد. با این درخواست موافقت شد و حال باید منتظر تایید نهایی این درخواست ماند تا شاید به زودی ثبت نشان تمایل به اهدای عضو برگواهینامه رانندگی در ایران باشیم.
براساس اطلاعات موجود در کشورمان در طول یک سال 8 هزار مرگ مغزی رخ می دهد. بیش از 4 هزار نفر از این افراد قابلیت اهدا عضو دارند. با این حال کمتر از 1000 خانواده به اهدای عضو خانواده هایشان رضایت می دهد. با وجود این اطلاعات روزانه 7 تا 10 نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند. گفتنی است هر فرد می تواند یک تا هشت عضو خود را پس از مرگ مغزی اهدا کند.
با وجود آمار ده ها هزار نفری مرگ و میر ناشی از تصادف در کشور، بسیاری از این افراد دچار مرگ مغزی می‌شوند و با ثبت نشان اهدای عضو روی بر گواهینامه رانندگی به میزان زیادی می توان از مرگ و میر ناشی از نبود عضو پیوندی جلوگیری کرد.


27 هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو


امید قبادی، قائم مقام انجمن اهدا عضو ایرانیان که برای اولین بار درخواست ثبت نشان اهدای عضو روی گواهینامه رانندگی را مطرح کردند، در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: «یکی از مهمترین نمادهای اهدا عضو در کشورهای پیشرفته بر روی گواهینامه‌های رانندگی است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز بسیار صورت می‌گیرد. براساس آمار هر سه ساعت یک نفر به دلیل نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد. همچنین 25 تا 27 هزار نفر نیز در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند.»
قبادی با اشاره به این موضوع که سالانه 8 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند، می‌گوید: «از 8000 مرگ مغزی در کشور حدود 4 هزار نفر قابلیت اهدای عضو را دارند که رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو در کشور حدود 900 نفر است. این یک سوم کل افرادی است که می توانند اهدای عضو داشته باشند. ما برای افزایش میزان تمایل افراد به اهدای عضو نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و گواهینامه رانندگی در این زمینه می‌تواند کمک شایانی کند.»
فواید ثبت نشان اهدای عضو بر گواهینامه از زبان قائم مقام انجمن اهدا عضو ایرانیان
قبادی در ارتباط با فواید ثبت نشان اهدای عضو روی گواهینامه رانندگی می افزاید: «یکی از مهمترین فواید این است که ما می‌توانیم به تعداد افراد گواهینامه گیرنده در کشور اهدا کننده عضو داشته باشیم، همانگونه که در کشورهای پشرفته جهان این اتفاق رخ داده است. براساس اطلاعات موجود در کشورهای پیشرفته 46 درصد افراد بزرگسال (بالای 18 سال) دارای گواهینامه، جزو اهداکنندگان عضو نیز هستند.»
قبادی ادامه می‌دهد: «این موضوع حائز اهمیت است که تعداد افرادی که داوطلبانه برای اهدای عضو مراجعه می‌کنند بسیار پایین تر از افرادی است که به دنبال اخذ گواهینامه هستند، در نتیجه فرصت مناسبی است که همگام با کشورهای پیشرفته ما نیز بتوانیم، افرادی که تمایل به اهدای عضو دارند را جذب کنیم.»


4 میلیون نفر درکشور کارت اهدا عضو دارند این میزان می‌تواند به 50 میلیون نفر برسد


قائم مقام انجمن اهدا عضو ایرانیان می‌افزاید: «با ثبت نشان اهدا عضو بر گواهینامه رانندگی به محض بروز اتفاق در جاده‌های کشور، امدادگران اورژانس می‌دانند که این فرد دارای برگه اهدا عضو است و باید رسیدگی بیشتری به ارگان های بدن او داشته باشند.»
براساس گفته‌های امید قبادی، قائم مقام انجمن اهدا عضو ایرانیان در کشور 4 میلیون نفر کارت اهدای عضو دارند و کشورمان این پتانسیل را دارد که این تعداد را به 50 میلیون نفر برسد.
درخواست ثبت نشان اهدا عضو روی برگه های گواهینامه پس از درخواست از وزیر بهداشت و گذراندن مراحل مختلف اداری و گذر از دفتر حقوقی وزارت بهداشت، وزیر کشور، نیروی انتظامی و کارشناسان راهنمایی و رانندگی و ... 4 ماه پیش به هیات دولت بازگشت و تصمیم نهایی در این زمینه را دولت باید بگیرد. حال باید دید در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری موضوع مهم ثبت نشان اهدای عضو روی برگه های گواهینامه فراموش می شود و به بعد از انتخابات موکول می شود یا هیات دولت به این موضوع رای خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha