ضوابط بلندمرتبه‌سازی هنوز از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ابلاغ نشده اما مجوزهای ساخت بناهای بلند پایتخت براساس طرح جامع و تفصیلی و ضوابط پیشین و تدوین‌شده در کمیسیون ماده‌۵ شهر تهران صادر می‌شود.

طرح تفصیلی مبنای بنای بلندمرتبه‌های تهران

سلامت نیوز:ضوابط بلندمرتبه‌سازی هنوز از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ابلاغ نشده اما مجوزهای ساخت بناهای بلند پایتخت براساس طرح جامع و تفصیلی و ضوابط پیشین و تدوین‌شده در کمیسیون ماده‌۵ شهر تهران صادر می‌شود.این در حالی است كه آمارها نشان می‌دهد طی 11سال گذشته پروانه احداث بلندمرتبه‌ای در معابر شهری با عرض بین 6تا 12متر از سوی شهرداری تهران صادر نشده است. اینطور كه معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز گفت بیشترین فراوانی صدور مجوزهای بلندمرتبه در معابر 18متر به بالا بوده است. پژمان پشمچی‌زاده بر همین مبنا اظهارات اخیر نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط را خلاف واقعیت دانست.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: اگرچه بررسی‌های شهرداری تهران و نهادهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ازجمله شورای ساختمان و شورای‌عالی شهرسازی نشان می‌دهد 231بلندمرتبه پایتخت بدون هویت هستند اما همین بررسی‌ها حكایت از آن دارد كه این بلندمرتبه‌ها در دهه پیشین و نه در مدیریت شهری فعلی ساخته شده‌اند. حال اگرچه قاسم میرزایی‌نیكو، نماینده دماوند در گفت‌وگویی اعلام كرده درباره نزدیك به ٢٣٠برج هیچ اطلاعاتی در شهر‌سازی وجود ندارد، اما نكته آنجاست كه به گفته پشمچی‌زاده این تعداد بلندمرتبه تماما مربوط به سال‌های قبل از 85 و عمدتا مربوط به دهه 70 و قبل از تصدی مدیریت شهری كنونی است.

  • منطقه 22، 150هزار نفر جمعیت دارد

نماینده دماوند در مجلس همچنین شبهات دیگری را مطرح كرده است. میرزایی‌نیكو گفته است: «از سال ١٣٥٠ تا سال ١٣٨٠ و طی ٣٠ سال ٢٦٥ برج ساخته شده اما از سال‌85 تا ٩٥ تعداد ٢٦٥برج در تهران ساخته شده؛ یعنی به اندازه ٢٠سال تراكم تهران را افزایش داده است.» وی همچنین عنوان كرده است: «تاكنون با فروش تراكم و مجوز بلندمرتبه‌سازی و اضافه‌كردن غیرقانونی منطقه ٢٢ فقط در 3سال بیش از ٥/٢‌میلیون نفر یعنی سالی ٧٠٠‌هزارنفر به جمعیت تهران اضافه شده كه اساسا شهردار چنین اجازه‌ای نداشته است و اگر داشته، بفرمایند.» این در حالی است كه كارشناسان امر ازجمله همه دبیران كارگروه‌های مربوط به 3دوره برگزار شده كنفرانس بین‌المللی بلندمرتبه‌سازی مثل حامد مظاهریان معاون امور مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، منوچهر شیبانی اصل دبیر كارگروه قوانین و مقررات كنفرانس و اسفندیار زبردست استاد دانشكده شهرسازی دانشگاه تهران و دبیر كارگروه شهرسازی و مفاهیم پایدار كنفرانس، در شرایط فعلی ساخت بناهای بلند را یكی از راه‌های سكونت در فضای عمودی كلانشهرها و حفظ محیط‌زیست می‌دانند. البته همه تأكید دارند كه بلندمرتبه‌سازی باید طبق ضوابط فنی، حقوقی و شهروندی صورت بپذیرد؛ اگرچه ضوابط تدوین همچنان در شورای‌عالی شهرسازی كشور خاك می‌خورد.

به گفته پشمچی‌زاده، معاون شهردار تهران نیز اصطلاح و واژه تراكم‌فروشی از دهه 70 وارد ادبیات مسكن و شهرسازی شد و اصولا اگر پروانه براساس طرح تفصیلی مصوب صورت پذیرد، تعبیر و معنی آن تراكم‌فروشی و یا شهرفروشی نیست بلكه مجوز قانونی است كه براساس ضوابط و مقررات طرح تفصیلی منبعث از طرح جامع صورت گرفته و این عبارت به هیچ عنوان مصداقی بر مجوزهای صادره شهرداری نیست. وی اظهارات نماینده دماوند مبنی بر ایجاد غیرقانونی منطقه 22 و به تبع آن افزایش جمعیت شهر تهران را كاملا خلاف واقعیت دانست و توضیح داد: «طراحی و تشكیل مناطق 22و 21 در شهر تهران نزدیك به 25سال پیش صورت گرفته، طرح تفصیلی منطقه 22 در سال 1379به تصویب رسیده و ارتباطی با دوره مدیریت شهری فعلی ندارد و اظهارات آقای میرزایی‌ نیكو مبنی بر تعداد 2میلیون و 500هزار نفر جمعیت ساكن منطقه 22 جای تعجب دارد و باید گفت اكنون جمعیت منطقه 22 نزدیك به 150هزار نفر است و كل ظرفیت جمعیت‌پذیری منطقه22 براساس پروانه‌های صادره از ابتدای تشكیل این منطقه تا به‌ حال نزدیك به 400 هزار نفر است.»

  • كاهش درآمد شهرداری تهران از محل عوارض ساختمانی

حركت شهرداری تهران براساس برنامه پنجم توسعه شهری و مصوبات شورای شهر و افزایش درآمدهای پایدار باعث شده تا میزان درآمد از محل عوارض ساختمانی طی سال‌های اخیر روند كاهشی به‌خود بگیرد. به همین دلیل معاون شهردار تهران در واكنش به بخشی از اظهارات نماینده مردم دماوند درخصوص حجم بودجه شهرداری از قبل فروش تراكم اظهار داشت: «بودجه شهرداری تهران هر سال توسط شورای اسلامی شهر تهران پس از بررسی‌های لازم به تصویب می‌رسد و حدود 50درصد از درآمدهای شهرداری از محل عوارض ساختمانی و كاملا مشخص تأمین می‌شود.» وی تأكید كرد كه شهرداری تهران تنها شهرداری در كل كشور است كه توانسته سهم درآمدهای حاصل از عوارض ساختمانی را به 50درصد كاهش دهد چراكه عمده كلانشهرها و شهرهای كشور بیش از 90درصد از بودجه مصوب خود را از محل عوارض ساختمانی تأمین می‌كنند.

  • ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی روی گسل‌ها

اوایل تیرماه سال گذشته تهیه نقشه‌های پهنه‌های گسلی محدوده شهر تهران به اتمام رسید. در این نقشه‌ها، مشخصات نقطه به نقطه هر پلاك در پهنه‌های گسلی با دقت بسیار بالایی معلوم است و بنابراین ساخت‌وسازها در هر نقطه باید مطابق مطالعات موجود نقشه‌ها صورت بپذیرد. از سوی دیگر مصوب شد كه با ابلاغ نقشه‌های گسلی ساخت‌ بناهای بالای 12طبقه و ساختمان‌های خاص در حریم و روی گسل‌های شهر تهران ممنوع است. حال پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی شهرداری تهران در واكنش به بخش دیگری از سخنان نماینده دماوند با محوریت گسل‌های زلزله در شهر تهران و بی‌توجهی به نقشه‌ها و پهنه‌های این گسل‌ها گفت: «جالب توجه است كه شهرداری تهران در پی غفلت و بی‌توجهی دستگاه‌های متولی امر، خود نسبت به تهیه نقشه‌های مربوط به پهنه‌های گسلی شهر اقدام كرده و نتایج مطالعات خود را در اختیار دستگاه متولی «شورای‌عالی شهرسازی و معماری» قرار داده و تصویب و ابلاغ پهنه‌های گسلی شهر تهران توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری براساس مطالعات و زحمات شهرداری تهران به سرانجام رسید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha