سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 21056

فضانوردانی كه مدت زیادی در فضا می‌مانند، دچار بیماری‌ها و مشكلات استخوانی می‌شوند و قدرت استخوان‌های آن‌ها تحلیل می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، تحقیقات جدید انجام شده نشان می‌دهد كه گذراندن چند ماه در فضا و شرایط بی‌وزنی موجب بروز مشكلات استخوان در فضانوردان می‌شود.

در این مطالعات، محققان كلینیك كایو میزان تراكم مواد معدنی استخوان را در 28 فضانورد آمریكایی كه 24 نفر آن‌ها مرد و 4 نفر آن‌ها زن بودند و بین 95 تا 215 روز در فضا بودند، اندازه‌گیری كردند. تراكم مواد معدنی استخوان باعث قدرت و قوت استخوان افراد می‌شود.

تراكم مواد معدنی استخوان این 28 فضانورد قبل از رفتن به فضا و همچنین 33 روز بعد از برگشت به زمین، اندازه گرفته شده است. در ادامه این تحقیقات میزان تراكم مواد معدنی استخوان 24 نفر از این فضانوردان در 6 و 18 ماه بعد از برگشت به زمین اندازه‌گیری شده است.

این اندازه‌گیری برای استخوان كل بدن از جمله رانف مچ دست و كمر ااین فضانوردان انجام شده است و میزان تراكم مواد معدنی استخوان فضانوردان با افرادی كه هرگز از سیاره زمین بیرون نرفته‌اند مقایسه شد.

نتایج این تحقیقات كه در مجله «HealthDay News» روز دوشنبه منتشر شده است، نشان می‌دهد كه میزان تراكم مواد معدنی استخوان در زمانی كه فضانوردان به زمین باز می‌گردندف خیلی كم‌تر از حد معمول و نرمال است.

ادامه این تحقیقات نیز نشان می‌دهد كه حتی 12 ماه بعد از برگشت فضانوردان نیز میران تراكم مواد معدنی استخوان آن‌ها به حد طبیعی و نرمال خود برنمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha