سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 210658

سازمان بهزیستی می‌گوید 10 میلیارد تومان در نظر گرفته است تا بتواند بسته طلاق خود را اجرایی کند.

مشاوره خانواده؛ چشم‌‌انتظار بیمه

سلامت نیوز:سازمان بهزیستی می‌گوید 10 میلیارد تومان در نظر گرفته است تا بتواند بسته طلاق خود را اجرایی کند.بر این اساس قرار است مداخلاتی در بحث آسیب‌شناسی طلاق و مشکلات خانواده با رویکرد تلفیقی انجام شود. روانشناسان، روانپزشکان، مشاوران و مددکاران در این طرح حضور دارند و مددجویان را راهنمایی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: کمک به فرزندان خانواده‌های در شرف طلاق،  راهنمایی زوج‌هایی که به دلیل اعتیاد تصمیم به طلاق دارند  و معرفی آنها به مراکز ترک اعتیاد از جمله مواردی است که در بسته طلاق سازمان بهزیستی وجود دارد.  به گفته حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، در واقع پس از مراجعه زوج به دادگستری، آنها به مراکز مشاوره سازمان بهزیستی معرفی می‌شوند و وضعیت ‌خانواده آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در مرحله بعد مشکل اصلی شناسایی شده و نقشه مداخله اصلی آن طراحی می‌شود. این طرح در خراسان‌رضوی با راه‌اندازی سامانه‌ای، به‌طور پایلوت اجرایی شده است. البته قوه قضائیه در ارجاع موارد به بهزیستی مختار است، اما سازمان بهزیستی اصرار دارد خدمات مشاوره‌ای دادگستری حذف و به صورت کامل به بهزیستی سپرده شود.اما اینکه این مبلغ و این روش تا چه اندازه می‌تواند در کاهش میزان طلاق در کشور موثر باشد موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد.

عاطفه کیایی‌نژاد، روانشناس اجتماعی با اشاره به اینکه اختصاص اعتبار مداخلات پزشکی و روانشناختی در زمینه طلاق می‌تواند راهگشا باشد، به «فرهیختگان» می‌گوید: «البته این موضوع بستگی به آن دارد که این مبلغ قرار است به چه صورت هزینه شود. دلایل بسیاری از طلاق‌ها موضوعات مالی و اشتغال است که نیازمند ایجاد بسترهای مناسب اجتماعی و اقتصادی است.

ما مطمئنا با چنین مبالغی نمی‌توان آن را حل کرد.» کیایی نژاد معتقد است که مشاوره در بحرانی می‌تواند وارد عمل شود که راه‌حلی وجود داشته باشد. مثلا بسیاری از طلاق‌ها به دلیل مشکلات جنسی است که می‌توان با استفاده از مشاوره و دارو سبب رفع‌شان شد. برخی از افراد به دلیل  پرخاشگری تقاضای طلاق می‌کنند که این موضوع هم با مشاوره و دارو قابل‌حل است.‌ اما گاه زوج‌ها به مرحله‌ای می‌رسند که نمی‌توان با زوج‌درمانی آنها را به زندگی باز‌گرداند. برای جلوگیری از چنین مواردی که کم هم نیستند، باید خدمات مشاوره پیش از اینکه زندگی افراد به نقاط بحرانی برسد‌، ارائه شود. در بسیاری از کشورها، افراد از سنین کودکی تحت‌نظر مشاور قرار دارند و این مشاور راهنمایی‌های کامل را در مواجهه با مسائل و مشکلات به آنها ارائه می‌کند. کیایی می‌گوید که در کشور ما از یک طرف دولت چنین خدماتی را ارائه نمی‌کند و از طرف دیگر خود مردم هم علاقه‌ای به استفاده از این خدمات ندارد؛ حتی اگر مشکل مالی نداشته باشند. در کل مراجعه به مشاور در اولویت برنامه‌های افراد جامعه ما نیست که این موضوع باید با فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی حل شود.

 صرف هزینه در مشاوره


کیایی نژاد می‌افزاید: «همین حالا هم، دولت می‌تواند به جای اینکه چنین مبلغی را به کاهش طلاق اختصاص دهد، هزینه‌ای را برای  ازدواج صحیح جوانان در نظر بگیرد تا جوانان پیش از ازدواج با دریافت خدمات مشاوره‌ای تصمیم بهتری بگیرند و همسر خود را بیشتر و بهتر بشناسند. این موضوع در کشور ما از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که دختران و پسران جدا از هم تربیت می‌شوند و شناخت چندانی از‌ روحیات و رفتارهایی که به جنسیت مربوط می‌شوند، ندارند.»

 مشاوره رایگان ازدواج برای قشر ضعیف


مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به اینکه مشاوره به رشد و پویایی و توسعه کشور کمک می‌کند دریافت خدمات مشاوره از زمان کودکی تا کهولت را یکی از نیازهای جامعه می‌داند. رضایی امیدوار است که مبلغ گفته شده از طرف بهزیستی عملی شود و صرفا شعاری نباشد.به اعتقاد رضایی باید جایگاه مناسبی برای مشاوره به عنوان شغل و تخصص علمی تعریف شود‌ تا بتوان حداکثر استفاده را از این تخصص‌ها برای توسعه کشور‌ داشت. به همین دلیل لازم است خدمات مشاوره‌ای هم تحت‌پوشش بیمه قرار گیرند تا مردم به دلیل نداشتن پول از مشاوران روی‌گردان نباشند.با این حال به گفته او، در برنامه ششم توسعه، بندی به تصویب رسیده است که قشر ضعیف جامعه از مشاوره ازدواج رایگان برخوردار شود؛ البته این کافی نیست  و باید توسعه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha