دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 211872

فردا روز گرامیداشت مقام معلم است.یقینا معلمان نقش بی‌بدیلی در تعالی جامعه دارند و بدون درنظر گرفتن نقش آنها نمی‌توان پیشرفتی برای آموزش و پرورش متصور بود

به بازسازی نیروی انسانی به عنوان فرصت نگاه کنیم

سلامت نیوز: فردا روز گرامیداشت مقام معلم است.یقینا معلمان نقش بی‌بدیلی در تعالی جامعه دارند و بدون درنظر گرفتن نقش آنها نمی‌توان پیشرفتی برای آموزش و پرورش متصور بود.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: اکنون وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش به گونه‌ای است که بیش از 600 هزار معلم تا سال 1404 بازنشسته می‌شوند.اخیرا رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش به ارائه آماری از معلمان فعال در کل سیستم آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در حال حاضر 928 هزار نفر در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند که 575 هزار نفر از آنها معلم هستند. 52 هزار نفر کارکنان اداری و 160 هزارنفر کارکنان خدماتی و خدمتگزار هستند و حدود 170 هزار نفر نیروهای تخصصی آموزش و پرورش هستند که گروه مدیریتی را تشکیل می‌دهند. وی افزود: در طول 10 سال آینده 640 هزار نفر از این 928 هزار نفر بازنشسته خواهند شد که این خود نوعی پوست اندازی برای نیروی انسانی آموزش و پرورش خواهد بود که اگر مدون و برنامه‌ریزی شده با این پدیده مواجه شویم نوعی فرصت برای بازسازی نیروی انسانی نظام تعلیم و تربیت 

خواهد بود.چهاربند ادامه داد: مهمترین این برنامه‌ها‌ ظرفیت سازی برای تربیت معلم است. این شاه‌بیت چالش‌ها‌ی ما طی 10 سال آینده خواهد بود. ظرفیت‌ها‌ی موجود دانشگاه فرهنگیان به عنوان مجری مستقیم تربیت معلم برای این موضوع کافی نیست. ما باید از همکاری سایردانشگاه‌ها‌ که رشته علوم تربیتی را دارند برای تامین نیروهای مورد نیاز خود استفاده کنیم.هم فرصت و هم تهدیدآفتاب یزد در این خصوص با مجتبی همتی فر کارشناس مسایل آموزش و پرورش گفتگویی کرده است. همتی فر گفت: موضوع بازنشسته شدن 640 هزار نفر از فرهنگیان تا 10 سال آینده حرف درستی است و کارشناسان هم در چند سال گذشته آن را متذکر شده بودند که ما با چنین مسئله‌ای مواجه خواهیم شد و نیاز است که ساز و کارها در جذب و ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اندیشیده شود. همتی‌فر گفت: البته هنوز برای حل این موضوع دیر نشده چرا که ما با بحران مواجه نیستیم بلکه مسئله‌ای است که باید درباره آن چاره اندیشی کرد. وی افزود: بازنشسته شدن 640 هزار فرهنگی تا 10 سال آینده هم یک فرصت است و هم یک تهدید. بالاخره این تعداد نیروی انسانی یک بدنه قابل توجهی از آموزش و پرورش هستند که بالغ بر 30 سال کار کرده‌اند و باید فکری شود که چگونه می‌شود از ظرفیت این افراد بعد از بازنشستگی شان استفاده کرد. به هر حال وقتی این تعداد از بدنه آموزش و پرورش خارج می‌شوند ما با یک خلایی روبه‌رو می‌شویم. از طرف دیگر این مسئله می‌تواند یک فرصت باشد. در حال حاضر 6سال از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گذشته و 8 سال تا چشم انداز 1404 فرصت داریم. بنابراین فرصت مناسبی است تا بدنه جدید نیروی انسانی را متناسب با سند تحول بنیادین جذب و تربیت کنیم.

در واقع می‌توانیم به این بازسازی نیروی انسانی به عنوان فرصت نگاه کنیم. این کارشناس آموزشی گفت: اکنون یکی از مسایل جدی که آموزش و پرورش با آن مواجه است مسئله ساماندهی نیروی انسانی از نظر جنسیت، جغرافیا وتخصص است. یعنی از لحاظ جنسیت، ما اکنون در بعضی از مناطق با کمبود معلم مرد و یا زن در بعضی مناطق با مازاد نیروی مرد یا زن مواجه هستیم. به لحاظ جغرافیایی نیز در برخی مناطق محروم با کمبود نیرو و در کلانشهرها با مازاد نیرو مواجه هستیم. اگر کار کارشناسی انجام شود تعداد دانش آموزان ما در یک دهه آینده قابل پیش بینی است و ما می‌توانیم با یک تقریب خوبی حدس بزنیم که چقدر نیروی انسانی نیاز داریم. باید از همین الان متناسب با حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی کنیم. باید ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان را بالا ببریم و در زمینه جذب استاد، تجهیز امکانات دانشگاه و گسترش امکانات آن برنامه‌ریزی کنیم یعنی تا جایی که می‌توانیم از ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم زیرا این دانشگاه یک نهاد تخصصی است.

در عین حال برای جذب و ساماندهی نیروی انسانی به گونه‌ای عمل کنیم که دچار کمبود و یا مازاد نیرو در آینده نشویم. همتی فر گفت یک ایده‌ای هم مطرح شده که برای تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها هم استفاده کنیم. در این خصوص یک نقدی وجود دارد و آن این است که در این دانشگاه‌ها رشته‌هایی که متناسب با نیاز آموزش و پرورش باشد آموزش نمی‌دهند. به عنوان مثال رشته‌های ریاضی و فیزیک در این دانشگاه‌ها تدریس می‌شود این در حالی است که باید عنوان این رشته‌ها آموزش ریاضی و یا آموزش فیزیک باشد تا دقیقا متناسب با نیازهای آموزش و پرورش نیروی انسانی تربیت شود. وی افزود: معلمان ما باید فارغ التحصیلان رشته‌هایی باشند که عنوان آنها آموزش تخصص‌های مختلف باشد مثل آموزش‌های ریاضی و آموزش فیزیک، حتی در خصوص جذب دبیر تربیت بدنی ملاک نباید این باشد که ما ورزشکار جذب کنیم بلکه باید کسی را جذب کنیم که بتواند تربیت بدنی را به دانش آموزان آموزش دهد. ضمن اینکه باید برنامه درسی‌ای که می‌خواهیم آموزش دهیم متناسب با برنامه درسی دانش آموز باشد. یعنی برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان باید دقیقا منطبق با برنامه درسی‌ای باشد که در مدارس برای دانش آموزان تدریس می‌شود. ضمن اینکه بین وزارت علوم و آموزش و پرورش هم در خصوص جزئیات تربیت نیروی انسانی مورد نیاز می‌تواند تفاهماتی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha