سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 211997

آلودگی هوا از سال‌های قبل کمتر شده؟ آمارها که اینطور می‌گویند. در تهران از پسماند برق تولید می‌شود؟ این موضوع چند روزی است به بحث گذاشته شده و پاسخ این است که «خیلی کم». همین دو بحث که دقایقی از بحث‌های نخستین مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری را به خود اختصاص داد، اصلی‌ترین موضوع نشست خبری معاون انسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست شد.

به دنبال کنترل قانونی پارازیت‌ها

سلامت نیوز: آلودگی هوا از سال‌های قبل کمتر شده؟ آمارها که اینطور می‌گویند. در تهران از پسماند برق تولید می‌شود؟ این موضوع چند روزی است به بحث گذاشته شده و پاسخ این است که «خیلی کم». همین دو بحث که دقایقی از بحث‌های نخستین مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری را به خود اختصاص داد، اصلی‌ترین موضوع نشست خبری معاون انسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست شد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: سعید متصدی در جمع خبرنگاران از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه محیط‌ زیست گفت؛ این‌که چه تحویل گرفته‌اند و چه کرده‌اند، این‌که در کشوری که بیشترین پسماند آن حاوی مواد آلی است و مشکل برق ندارد، اصلا تولید برق از پسماند ضرورتی ندارد، این‌که تعداد روزهای سالم و پاک هوای تهران در ‌سال ٩٥ به ٢٧٧ روز رسید و بالاخره این‌که تا‌سال ٩٧ در تمام کشور سوخت یورو ٤ توزیع خواهد شد.


فاجعه در ‌سال ٩٠-٨٩
معاون ابتکار سخنش را با موجودی که این سازمان در ‌سال ٩٢ تحویل گرفته آغاز کرد؛ با مشکلات عدیده محیط زیستی ازجمله آلودگی هوا: «شاهد بودیم که تعداد روزهای ناسالم (برای گروه‌های حساس و همه گروه‌ها )در شهری مثل تهران بسیار زیاد بود به‌طوری که در ‌سال ٩٢ شمار آن به بیش از ١٦٠ روز می‌رسید. همین مسأله باعث شد آلاینده‌های جو را بررسی کنیم و متوجه مسأله‌ای بغرنج شدیم: وجود آلاینده سمی بنزن در هوای بسیاری از شهرها، ازجمله تهران قابل توجه بود.»
 متصدی با این توضیح که بنزن ماده‌ای است که بو، رنگ و مزه ندارد و افرادی که تنفسش می‌کنند، متوجه آن نمی‌شوند، ادامه داد: «در حالی که غلظت سالانه این ماده در هوا باید زیر ٥ قسمت در‌ میلیارد باشد اما در بررسی‌ها دیدیم در برخی نقاط تهران غلظت بنزن بالای ٣٠٠ قسمت در‌ میلیارد است. جالب این‌که این عدد در ‌سال ٩٠-٨٩ در بخش‌های شمالی استان بیش از‌ هزار قسمت در‌ میلیارد بود، این یعنی فاجعه.»
اینطور که معاون انسانی سازمان محیط‌زیست گفت، بررسی‌ها نشان داد که عامل اصلی وجود این ماده در هوای شهرها استفاده از «بنزین پتروشیمی» بوده است؛ ماده‌ای که دولت قبل از ‌سال ٨٩ تولیدش را آغاز کرده بود و طبق گفته متصدی حتی ماده بنزن  ٥٠‌درصد بنزین پتروشیمی را تشکیل می‌داد.
متصدی با بیان این‌که براساس اطلاعات موسسه بین‌المللی سرطان‌شناسی (وابسته به سازمان جهانی بهداشت) بنزن قطعا سرطانزا است، گفت: «به همین دلیل از ‌سال ٩٢ غلظت این ماده را اندازه گرفتیم و در اولین اقدام در همان ‌سال تولید بنزین پتروشیمی را به ‌طور کلی حذف کردیم.»
مصرف مازوت و آلودگی این ماده هم از دیگر مسائل مورد بحث در این نشست بود. متصدی در این‌باره گفت: «در دولت قبل میزان مصرف مازوت ٤٤‌درصد بود اما در دولت یازدهم به ٨‌درصد کاهش یافت. این همه نیروگاه‌های کلانشهرها و شهرهای ایران را شامل می‌شود.»
معاون ابتکار اما با بیان این‌که در حال حاضر به هیچ وجه بنزین پتروشیمی در کشور اجازه تولید و مصرف ندارد و دولت یازدهم موفق به حذف کامل این نوع بنزین شده است، خبر خوب دیگری هم داد. او با اشاره به خودکفایی بنزین در روزهای گذشته خبر داد که با راه‌اندازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، واردات بنزین به‌ طور کامل حل‌وفصل خواهد شد، تا ‌سال ٩٧ در تمام کشور بنزین یورو ٤ توزیع می‌شود.


به تولید برق از زباله  نیاز نداریم


«کشوری که بیشترین پسماند آن مواد آلی است و مشکل برق ندارد، نیازی ندارد که از پسماند برق تولید کند.» این خلاصه توضیح معاون محیط انسانی سازمان محیط‌زیست درباره بحث تولید برق از زباله بود. او درباره مهمترین بخش مورد توجه در بحث پسماندها، گفت: «مدیریت پسماند در تمام کشور برعهده شهرداری‌ها است. آنها باید از درآمدی که از شهر به دست می‌آورند برای پسماندها هزینه کنند. پسماند سرمایه و پول است و راهی است که از طریق آن برای شهر درآمدزایی می‌شود.»
 این گفته معاون انسانی سازمان با شرحی از حال و روز زباله‌ها در تهران همراه بود:  «ابتدا تفکیک زباله است و سپس بازیافت آن اما در تهران نه تفکیک مشخص است و نه بازیافت.» در حالی‌که این روزها ادعا درباره تفکیک بارها مطرح شده، متصدی آماری داد که براساس آن در ایران تنها ٢‌درصد زباله‌ها تفکیک می‌شود، این در حالی است که در دنیا ٦٠‌درصد زباله‌ها تفکیک می‌شود.
او با اشاره به این‌که زباله‌های تهران به شکل درهم جمع‌آوری می‌شود و در کهریزک در بخش کمپوست بازیافت می‌شود، احتمال وجود مواد سمی را در کمپوست‌های تولیدی کهریزک بالا دانست:  «در دنیا چند سیستم امحای زباله داریم که بازیافت، تولید گاز، تولید کمپوست و تولید برق از انواع آن است. هر کشور بر حسب نیازش از یکی از این روش‌ها استفاده می‌کند؛ مثلا اگر زباله‌اش شامل مواد قابل اشتعال بود، برق تولید می‌کنند و اگر بیشتر مواد آلی داشت، کمپوست را به‌عنوان بهترین انتخاب برمی‌گزیند.»


 اینطور که متصدی گفت، کشورهایی که با بحران تولید برق و منابع انرژی مواجه باشند، پیگیر تولید این ماده از زباله می‌شوند و برای این کار از کشورهای دیگر هم زباله وارد می‌کنند: «اما ایران که مشکل انرژی ندارد، تولید برق از زباله بیهوده است. با توجه به رژیم غذایی ایرانیان مواد آلی بیشترین زباله ما را تشکیل می‌دهد و بنابراین بهترین راه تولید کمپوست از زباله است اما زباله‌ای که تفکیک شده باشد و مشکل تولید سم ایجاد نکند.»


به دنبال کنترل قانونی پارازیت‌ها
موضوع پارازیت‌ها که به‌تازگی در مجلس هم برای آن لایحه‌ای به تصویب رسیده از دیگر موارد مطرح‌شده از سوی متصدی بود. معاون انسانی سازمان درباره همکاری سازمان محیط‌زیست با سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات گفت: «در گذشته نکته اساسی درباره امواج این بود که قانونی برای اندازه‌گیری کنترل آنها نداشتیم. اکنون با توجه به تغییراتی که در قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا دادیم و با بحث لایحه هوای پاک در مجلس تصویب شده است، این مصوبه جلوگیری از انتشار امواج غیرمجاز رادیویی، الکترومغناطیسی، پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز بیش از حد مجاز در راه رفتن به شورای نگهبان است و تنها یک تبصره از آن باقی مانده است.»


 متصدی ادامه داد: «بر اساس تبصره‌ای از لایحه هوای پاک سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات و فناوری براساس پیشنهاد دولت مکلف شدند که شبکه پایش امواج رادیویی، الکترومغناطیسی، پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز و شبکه آلودگی صوتی را در کشور تکمیل کنند که این تبصره مبحثی قانونی در کنترل امواج رادیویی را شامل می‌شود و پارازیت هم در آن جای می‌گیرد.»
او با بیان این‌که دولت به‌طور جدی از‌ سال ٩٢ به دنبال حذف امواج پارازیت از فضای کشور بوده است، ادامه داد: «جلسات متعددی دراین‌باره داشتیم و نتیجه آن نامه‌ای بود که سه امضای رئیس سازمان محیط زیست، وزیر بهداشت و وزیر ارتباطات را داشت و برای مجلس فرستاده شد تا این امواج ساماندهی شوند. امواج پارازیت و الکترومگنتیک هم طبق تحقیقات موسسه بین‌المللی سرطان‌شناسی احتمالا سرطانزا اعلام شده است اما ما این احتمال را فرض بر یقین می‌گیریم و قصدمان کاهش انتشار این دست امواج است.»
او در پایان ابراز امیدواری کرد که مصوبه به نتیجه برسد و درنهایت اطلاعات شدت و نوع امواج با شفافیت برای مردم اطلاع‌رسانی شود: «یکی از اقدامات بعد از ابلاغ این قانون، پایش امواج در کل کشور است. همین‌طور که برای آلودگی هوا ایستگاه سنجش داریم، برای صدا و امواج هم باید داشته باشیم. در این صورت به راحتی می‌توانیم میزان امواجی که مردم در معرض آن قرار می‌گیرند اندازه‌گیری و اطلاع‌رسانی کنیم.»


تا ١٠ روز دیگر ایستگاه‌های پایش کشور آنلاین می‌شوند


معاون محیط‌زیست انسانی در بخش دیگری از سخنان خود از آنلاین‌شدن کلیه ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا در کشور تا ١٠ روز آینده خبر داد. به گفته او بیش از ١٩٠ ایستگاه پایش کیفیت هوا در کشور وجود دارد که تمام اطلاعات این ایستگاه‌ها آنلاین می‌شود و شهروندان می‌توانند از طریق اینترنت این اطلاعات را دریافت کنند. هر چند اینطور که او توضیح می‌دهد تا همین حالا در شهر تهران تابلوهای اعلام آلایندگی، شاخص آلودگی در همان روز را نشان می‌دهد نه آن مکان و آن زمان را.


خشکاندن هورالعظیم جهل بود


خوزستان هم یکی از مباحث مورد اشاره در نشست خبری بود. متصدی درباره هورالعظیم صحبت کرد؛ یکی از کانون‌های داخلی اصلی غبار خوزستان که در ‌سال ٩٢ هورالعظیم اصلی‌ترین کانون فعالیت گرد و غبار خوزستان بود و اکنون ٧٦ تا٨٠‌درصد آن آبگیری شده  و بیش از ٥‌میلیارد متر مکعب آب کرخه هم به آن ریخته است. او با بیان این‌که اکنون ٤٠‌هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی هم نهال‌کاری شده درباره خشک شدن هور گفت:  «خشک شدن هورالعظیم فقط به دلیل جهل اتفاق افتاد. دولت قبل به قصد این تالاب بین‌المللی را خشکاند فقط برای راحتی خود و این‌که نفت را در زمین خشک استخراج کند. درحالی‌که حتی در اقیانوس‌ها هم استخراج نفت ممکن است، آنها در قراردادشان هم استخراج در زمین خشک را عنوان کرده‌اند و درنهایت هور را خشکانده‌اند. پس چطور می‌توان از چنین دولتی انتظار داشت که برای محیط‌زیست برنامه بریزد؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha