«بردن شهروندان به زیرزمین به این معناست که تردد خودرو از انسان‌ها اهمیت بیشتری دارد و با این کار به مردم بی‌احترامی کردند.

خطر میدان‌های زیرزمینی تهران برای جان مردم

سلامت نیوز:پلاازای ولی‌عصر(ع) یکی از تازه‌ترین تغییراتی است که در راستای اصلاح میدان‌های تهران، سر از زمین در‌آورده است اما کارشناسان زیادی آن را تأیید نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز،وقایع اتفاقیه نوشت: سولماز حسینیون، دکتری طراحی شهری از دانشگاه ملبورن و متخصص مدیریت بحران شهری، در گفت‌وگو با ایلنا ضمن انتقاد از طراحی میدان‌های تهران به میدان ولی‌عصر(ع) اشاره کرد و گفت: اگرچه اسم میدان ولی‌عصر(ع) را ایوان گذاشتند اما بر‌اساس تعاریف ایوان نبوده و در حقیقت گودال است. 
او این طرح را نمادی از تفکر خودرو‌محور شهردار دانست و گفت: «بردن شهروندان به زیرزمین به این معناست که تردد خودرو از انسان‌ها اهمیت بیشتری دارد و با این کار به مردم بی‌احترامی کردند. جالب است که این فاجعه با شعار شهر انسان‌محور صورت می‌گیرد. باوجوداین باز هم در طراحی میدان به بار ترافیکی هیچ توجهی نشده است.»


 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه میدان‌های زیرزمینی از نظر مدیریت بحران دارای مسائل پیچیده‌ای هستند که اصلا به آنها فکر نشده است، ادامه داد: «در صورت بروز حادثه، این میدان‌های زیرزمینی اصلا قابل کنترل نبوده و در بحث امدادونجات و تخلیه اضطراری دارای نقاط ضعف اساسی هستند.»
او ادامه داد: «این در حالی است در شهر تهران فرونشست زمین به‌شدت جدی بوده و سالی 30 سانتی‌متر فرونشست داریم که یک رکورد در دنیا محسوب می‌شود و در حقیقت نشست زمین عکس‌العملی به ساخت‌و سازهای بی‌رویه است.»


او با تأکید بر اینکه بردن انسان‌ها به زیر‌‌زمین بازی با جان آنهاست، افزود: «هرچقدر هم که بنا از نظر سازه‌ای محکم باشد، باز هم مدیریت بحران لازم لحاظ نشده است. در سایر کشورهای دنیا وقتی یک‌بیستم این حد فرونشست رخ می‌دهد، اقدام به تخلیه می‌کنند اما در تهران هیچ‌کس به روی خود نمی‌آورد.»
حسینیون با اشاره به پیامدهای منفی زیرزمینی‌کردن فضاهای عمومی ادامه داد: «یکی از مشکلات اساسی سلامت شهروندان است. مردم تهران همین الان نیز از کمبود ویتامین D و نور آفتاب رنج می‌برند و در خطر هستند. کمبود ویتامین D موجب تشدید بیماری ام‌اس و هزاران بیماری دیگر می‌شود و یکی از دلایل اصلی آن نبود فضای عمومی کافی در شهر برای توقف مردم است.»


طراحی میدان امام حسین(ع) مردم را به حاشیه راند


این پژوهشگر شهری در ادامه به زیباسازی میدان امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: «در این میدان بدون توجه به بافت موجود و با یکسری المان تصور کردند، می‌توانند این مکان را سرزنده کنند اما در حقیقت این طرح با دیدی از بالا به پایین و بدون توجه به شرایط واقعی انجام شد و در عمل شاهد هستیم که تصمیم‌گیری‌شان با شکست مواجه شد.»
او افزود: «در طراحی میدان امام حسین(ع) هیچ توجهی به فرایندها و روابط موجود نشده است و بدون توجه به خواست مردم اقدام به آن کردند، درحالی‌که خود مردم و شهر هستند که می‌گویند هر مکانی به چه چیزی نیاز دارد.»
حسینیون با بیان اینکه با این‌گونه اقدامات مردم را بیش‌ازپیش به حاشیه می‌رانیم، ادامه داد: «شهردار و مسئولان شهری از اصطلاح مشارکت طراحی از پایین به بالا خوب استفاده می‌کنند اما در عمل همه طرح‌ها با نگاهی آمرانه و از بالا به پایین است.»


میدان هفت‌تیر یا لانه مورچه


او با اشاره به اینکه در میدان هفت‌تیر در حال انجام پروژه‌ای هستند که ماهیت آن مشخص نیست، تصریح کرد: «به خیال خود دارند از پتانسیل‌های مترو استفاده می‌کنند. ایده اصلی این است که ما زمین را به خاطر میدان سوراخ کردیم، حال ادامه و گسترشش می‌دهیم و مردم را زیر‌ زمین می‌بریم و باز هم اتومبیل‌ها راحت‌تر می‌توانند تردد کنند و این لانه مورچه را گسترده‌تر می‌کنیم. این سرنوشتی است که سایر میدانِ‌های تهران همچون ونک، هفت‌تیر و آزادی نیز به آن دچار خواهند شد.»


طراحی میدان انقلاب در شأن آن نیست


حسینیون در ادامه طراحی میدان انقلاب را سطحی دانست و افزود: «به نظر می‌رسد این طرح فقط تغییر نماد وسط میدان است و در شأن میدان انقلاب که در تاریخ تهران نقش مهمی دارد، نیست، هرچند در تهران اصلا چیزی به نام میدان در معنای تخصصی‌اش وجود ندارد و مکان‌هایی که با این نام شناخته می‌شوند درواقع فلکه عبوری هستند.»
او ادامه داد: «براساس طراحی شهری میدان فضای عمومی است که مردم در آن حضور مؤثر دارند و به نام‌هایی همچون پلاتزا یا پیاتزا و... نامیده می‌شود. برای مثال، نقش جهان یک میدان است زیرا کارکردهای مردمی داشته و مکث و سکون در آن رخ می‌دهد.»


بی‌توجه به تجربیات جهانی


او در پایان شهردار تهران را به تجربیات جهانی بی‌توجه دانست و گفت: «در آمریکا مال‌ها دارند، شکست می‌خورند و خرده‌فروشی دوباره در حال رونق‌گرفتن است اما در ایران بدون توجه به تجارب جهانی در طوفان مال‌سازی ‌گیر افتاده‌اند و این درحالی است که شاهدیم که مال‌ها و مغازه‌ها خالی بوده و در حال ورشکستگی هستند اما باز هم می‌سازند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha