خالفان دولت رفع بحران حوزه درمان و بهداشت را با اجرای طرح تحول نظام سلامت بر نمی‌تابند و با انعکاس نادرست اخبار مغرضانه سعی در پنهان کردن دستاوردهای بزرگ‌ترین طرح اجتماعی دولت دارند.

مناظره رؤسای «ستاد سلامت» روحانی و رئیسی

سلامت نیوز:با نزدیک شدن به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های مخالف دولت برای وارونه جلوه دادن دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت شدت گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه ایران نوشت: مخالفان دولت رفع بحران حوزه درمان و بهداشت را با اجرای طرح تحول نظام سلامت بر نمی‌تابند و با انعکاس نادرست اخبار مغرضانه سعی در پنهان کردن دستاوردهای بزرگ‌ترین طرح اجتماعی دولت دارند با همه اینها مسئولان وزارت بهداشت بارها نمایندگان ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری را برای مناظره پیرامون اجرای طرح تحول نظام سلامت دعوت کرده‌اند اما هنوز کسی حاضر به دفاع مستدل در این باره نشده است. با این حال دردو روز گذشته بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی رؤسای ستاد سلامت دکتر روحانی و حجت‌الاسلام رئیسی را برای بررسی و نقد طرح تحول نظام سلامت دعوت کرد. جلسه‌ای که خروجی آن بازهم با حضور برخی خبرسازان آلوده شد و در نهایت مهم‌ترین اهداف طرح تحول یعنی نجات وضعیت مردم در حوزه سلامت، دسترسی مردم به خدمات عادلانه، کاهش هزینه‌های کمرشکن و توسعه شبکه بهداشت روستایی و مناطق کم برخوردار مغفول ماند. در همین راستا روز گذشته رئیس ستاد سلامت روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبیین برنامه‌های حوزه سلامت در دولت دوازدهم در پاسخ به نقدهای منصفانه گفت: دوستان وزارت بهداشت هیچ وقت ادعا نکرده‌اند که این طرح بی‌نقص و اشکال بوده است برای مثال به حوزه توانبخشی از بعد از انقلاب توجه جدی نشده اما طرح تحول مبتنی بر برنامه پنجم توسعه بوده و اولویت آن کاهش پرداختی از جیب مردم، تسهیل دسترسی مردم و تکمیل و تجهیز شبکه‌های بهداشت و درمان بوده است.

دکتر سید رضا رئیس کرمی گفت که هم اینک ساختار‌های اولیه وجود دارد و در ادامه دولت دکتر روحانی توسعه نظام ارجاع، اصلاح نظام پرداخت و نوشتن راهنماهای بالینی و استفاده بهینه از منابع و کنترل هزینه‌ها تکمیل می‌شود. او با بیان اینکه دولت یازدهم دسترسی مردم به خدمات را در همه سطوح فراهم کرده، افزود: در حال حاضر اغلب خدمات بستری در بخش دولتی انجام می‌شود و بخش خصوصی به میزان کمتری سهیم است هر چند در حوزه خدمات سرپایی وضعیت برعکس است اما برای تقویت بخش خصوصی بویژه در حوزه سرپایی ضروری است سازمان‌های بیمه گر تقویت شده و تعرفه‌ها اصلاح شوند. رئیس ستاد سلامت دکتر روحانی درباره برنامه‌های دولت دوازدهم در حوزه بهداشت و درمان گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده به منظور تقویت جایگاه مناسب پزشک عمومی و کاهش هزینه‌های درمان، سطح‌بندی خدمات تشخیصی و درمانی، پررنگ شدن نقش بیمه‌ها، ارائه راهنماهای بالینی بویژه برای بیماران خاص و بیماری‌های شایع و استانداردسازی کتاب تعرفه‌ها از جمله برنامه‌هایی است که وزارت بهداشت برای ارائه خدمات به مردم برنامه‌ریزی کرده است.

او در همین رابطه افزود: برای اینکه جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور شناخته شود و هزینه‌های درمان با تقویت سطح یک ارائه خدمات کاهش یابد برنامه پزشک خانواده اجرا خواهد شد و این از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت آینده خواهد بود. رئیس کرمی این را هم گفت که سطح پیشگیری اول و سطح‌بندی خدمات تشخیصی و درمانی برنامه کلیدی دولت روحانی در نظام سلامت آینده است به این معنا که در سطح پزشک خانواده برای مثال نسخه کردن ‌ام آر آی مفهوم پیدا نمی‌کند. این سطح ‌بندی‌ها بر اساس راهنماهای بالینی و پرونده الکترونیک سلامت انجام خواهد شد که به کاهش هزینه‌های کمک می‌کند. او با اشاره به اینکه پررنگ کردن نقش بیمه‌ها و استانداردسازی کتاب تعرفه‌گذاری خدمات از دیگر برنامه‌های دولت آینده در حوزه سلامت است، اضافه کرد: باید همپوشانی بیمه‌ها حذف شود چون زمانی که پرونده الکترونیک اجرایی شود این قضیه نیز اصلاح خواهد شد. وی افزود: قبل از آغاز به‌کار دولت یازدهم 2، 5 درصد بیماران به خاطر هزینه‌های سنگین درمانی زیر خط فقر می‌رفتند اما با تأمین هزینه‌های درمانی و کاهش پرداخت از جیب مردم با اجرای طرح تحول سلامت، تقریباً این قضیه به صفر رسیده است.
وی با بیان اینکه این موضوع کماکان ادامه خواهد داشت تا هیچ بیماری به خاطر هزینه‌های درمانی زیر خط فقر نرود، اظهارکرد: در دولت دوازدهم ضمن ماندگاری طرح تحول سلامت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارائه خدمات مطلوب و دسترسی به خدمات را شاهد خواهیم بود. گفتنی است، هم اینک بیش از دو هزار و 500 نفر از اعضای جامعه پزشکی سراسر کشور، شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، پزشکان متخصص رشته‌های مختلف پزشکی، دندانپزشکان، داروسازان، کارشناسان پرستاری، مامائی، علوم بهداشت و علوم آزمایشگاهی و سایر رشته‌های وابسته طی نامه ای ضمن حمایت از جناب آقای دکتر روحانی از مردم ایران برای شرکت و حضور هوشمندانه پرشور در انتخابات روز 29 اردیبهشت دعوت کردند. همچنین ستاد سلامت روحانی در مناطق محروم و کم برخوردار به‌صورت چهره به چهره اقدامات دولت در حوزه بهداشت و درمان را به اطلاع مردم می‌رسانند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha