یکی از پر بحث ترین موضوعات در ثبت نام مدارس، ثبت نام فرزندان اتباع خارجی است. این دانش آموزان که بیشترین آنها را اتباع افغانستانی شامل می‌شود، دردسرهای زیادی در دهه های اخیر برای ثبت نام داشتند.

استشمام بوی ماه مهر برای اتباع خارجی

سلامت نیوز:هنوز بهار به پایان نرسیده اما بوی ماه مهر کشور را فراگرفته است. خانواده‌ها مقدمات را برای مدرسه رفتن فرزندانشان آماده می‌کنند. خرید کتاب تنها بخشی از این فرآیند است اما پیش از آن باید منتظر نشست و دید که مراحل ثبت نام به کجا خواهد کشید.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: یکی از پر بحث ترین موضوعات در ثبت نام مدارس، ثبت نام فرزندان اتباع خارجی است. این دانش آموزان که بیشترین آنها را اتباع افغانستانی شامل می‌شود، دردسرهای زیادی در دهه های اخیر برای ثبت نام داشتند.اما در سال های اخیر بار این مشکلات از دوش اتباع برداشته است و در سال تحصیلی 94 ، بالغ بر 386 هزار دانش آموز اتباع خارجی در ایران تحصیل می‌کنند.


روز گذشته معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان اتباع طبق روال سال گذشته است، گفت: «آیین نامه مربوط تنظیم شده و در تیرماه ابلاغ می‌شود. ثبت نام دانش آموزان اتباع طبق روال سال گذشته است. آیین نامه مربوط تنظیم شده و در تیرماه ابلاغ می‌شود.»

با وجود اینکه آیین نامه مربوط به ثبت نام اتباع از تیرماه ابلاغ می شود اما می توان این آیین نامه را مشابه سال های گذشته دانست. سیدعلی حسینی در این باره گفته بود: «ثبت نام از اتباع معمولا سه ماه قبل از شروع مدارس  و پس از امتحانات و در تیرماه آغاز می شود. البته آزمایشات و مراحلی برای پایه اولی‌ها انجام می‌شود که کمی زمان‌بر است اما برای مابقی که در یک مقطع مشغول تحصیل هستند و جابجایی میان پایه ندارند ثبت نام همانند دیگر دانش آموزان در همان مدرسه انجام می شود.»


معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا آن دسته از دانش آموزان فاقد مدارک هویتی که سال گذشته گواهی از وزارت کشور دریافت کردند باید مجددا آن را تمدید کنند؟ گفت: «اینها بستگی به تصمیم وزارت کشور دارد و همه این موارد در آیین نامه وزارت کشور قید خواهد شد. اما  احتمالا آن دسته که سال گذشته گواهی موقت داشتند باید مجددا از طریق دفاتر کفالت آن را تمدید کنند اما اتباعی که چندسال است در مدارس ما تحصیل می کنند نیازی به این کار ندارند.»

در سال های گذشته از میان اتباع خارجی افرادی را که سن آن‌ها از 7 الی 18 سال بود در مدارس ثبت نام می شدند که پیش بینی هم می‌شود که سال 96 نیز مانند سال های دیگر باشد. سازمان هایی را که مسئولیتی در قبال اتباع افغانستانی غیرقانونی برای ساماندنی آن ها دارند، وزارت کشور و دبیرخانه کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی، وزارت آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. این فعالیت مسئولان بیشتر معطوف به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند»، می شود.


گفتنی است ثبت نام اتباع خارجی در مدارس ایران بر اساس شیوه نامه آموزشی که در جلسه مورخ 5 مرداد ماه 1394 در کمیته دائمی اتباع خارجی برگزار شد، به تصویب رسیده است. این شیوه نامه مربوط به ثبت‌نام دانش‌‌آموزان دارای اقامت قانونی و شهریه‌های ثبت‌نام و موارد حائز معافیت در پرداخت شهریه و نیز رویه ثبت‌نام از دانش‌آموزان فاقد مدرک قانونی تبیین شده است.


براساس آنچه در سال های گذشته انجام می شد، فرآیند اداری اجرایی در دو مرحله صورت می‌گرفت. به این صورت که مرحله نوبت‌دهی که طی آن خانوارها بر اساس ظرفیت معینی به دفاتر معینی در روز مشخصی نوبت‌دهی می‌شوند و در مرحله بعدی که همان مرحله ثبت نام است، در دفتر کفالت و صدور برگه معرفی‌نامه تحصیلی انجام می‌شود. این در حالی است که فرآیند ثبت نام در عرض 5 روز انجام شد. 


در فرآیند ثبت‌نام صرفاً خانوارهای فاقد مدرک قانونی یا دارای مدرک فاقد اعتباری که دارای فرزند یا فرزندان در سن تحصیل بین 7 الی 18 سال هستند می‌توانند شرکت کنند. گفتنی است ابلاغیه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در سال 96 در تیرماه امسال ابلاغ می شود و احتمالا در مرداد ماه ثبت نام از این افراد صورت گیرد و اطلاعات بیشتری در هفته های آینده منتشر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha