شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 213535

مرگ مغزی حالتی است كه كاملا با كمای عمیق فرق دارد. در حالت مرگ مغزی فرد متأسفانه فوت شده است، ولی قلب او با استفاده از تزریق داروهای محرك قلب و عروق و دستگاه تنفس مصنوعی مدت كوتاهی به ضربان ادامه می‌دهد.

اهداکنندگانی که پس از مرگ زنده می‌مانند

سلامت نیوز:۳۱اردیبهشت روز ملی اهدای عضو تلاشی است برای ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه.

به گزارش سلامت نیوز،همشهری نوشت: سالانه حدود 6تا 8هزار مورد مرگ مغزی در كشور ما رخ می‌دهد كه 50درصد از این افراد قابلیت اهدای عضو دارند؛ یعنی 3تا 4هزار مرگ مغزی در كشور ما سالانه می‌تواند اهدا‌كننده عضو باشد اما هم‌اكنون تنها یك‌چهارم این موارد به اهدای عضو می‌رسد كه علت آن نیز متفاوت بوده و ازجمله به دلایل فرهنگی و عدم‌باور خانواده‌ها به موضوع مرگ مغزی است.

مرگ مغزی حالتی است كه كاملا با كمای عمیق فرق دارد. در حالت مرگ مغزی فرد متأسفانه فوت شده است، ولی قلب او با استفاده از تزریق داروهای محرك قلب و عروق و دستگاه تنفس مصنوعی مدت كوتاهی به ضربان ادامه می‌دهد. فرد مرگ مغزی شده به‌هیچ‌وجه تنفس ندارد و به محض جدا كردن دستگاه تنفس مصنوعی یا داروهای فوق، قلب نیز از حركت باز‌می‌ایستد. ظاهر فردی كه دچار مرگ مغزی شده با فردی كه دچار كمای عمیق است، یكسان است و فقط با معاینات بسیار تخصصی مغز و دستگاه‌های مخصوص مرگ مغز تشخیص داده می‌شود؛ درحالی‌كه بیماری كه دچار كمای عمیق شده هنوز شانسی برای زنده ماندن و مرخص شدن از بیمارستان دارد. متأسفانه وقتی به خانواده‌های فرد مرگ مغزی‌شده اعلام می‌شود كه فرد مرگ مغزی شده باور نمی‌كنند و شانس زندگی را از سایر افراد نیازمند می‌گیرند. این در حالی است كه اهدای عضو اقدامی است كه یك فرد برای نجات فرد دیگر كه مبتلا به بیماری‌های غیرقابل درمان اعضای بدن مثل ریه، قلب، كلیه، كبد، لوزالمعده و روده شده است، آن عضو مورد نیاز را اهدا می‌كند تا فرد بیمار از مرگ نجات یابد.

فرحناز صادق‌بیگی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی در این‌باره گفت: هم‌اكنون 27هزار نفر در فهرست انتظار پیوند قرار دارند كه روزانه 10تا 12نفر از این افراد به‌دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌كنند. البته هر سال با توجه به فرهنگسازی‌‌های انجام شده شاهد افزایش اهدای عضو هستیم اما هنوز نیاز به كمك بیشتر داریم و همین افزایش چنددرصدی هم برای رسیدن به سلامت افراد جامعه رضایت‌بخش است و امیدواری ما را برای آینده بیشتر می‌كند.

صادق‌بیگی افزود: تا 15سال پیش به ازای هر یك‌میلیون نفر جمعیت سه‌دهم اهدای عضو داشتیم اما این رقم الان به 10رسیده است؛ یعنی به ازای هر یك میلیون جمعیت در سال 10مورد اهدای عضو صورت می‌گیرد و رتبه ایران در جهان هم 33 است.

سید محمد كاظمینی، رئیس مركز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت هم درباره وضعیت پیوند عضو در ایران افزود: وضعیت پیوند عضو و میزان رشد آن در ایران طی سه‌دهه گذشته بسیار مطلوب بوده است؛ به‌طوری كه در بسیاری از موارد كشورمان در منطقه و آسیا رتبه ممتاز را به‌خود اختصاص داده است.

بر این اساس انواع پیوند اعضا شامل كلیه، كبد، قلب، پانكراس، ریه و روده در كشور انجام می‌شود. به‌طور مثال در هفته اول سال بیشترین پیوند اعضا نسبت به‌مدت مشابه طی سال‌های گذشته انجام شد كه با توجه به پیچیدگی عمل پیوند، نشانه آمادگی بالای كادر پزشكی در این ایام بوده است. در هفته اول فروردین‌ماه ۳۸ عضو به بیماران نیازمند پیوند شده است كه ۱۷‌مورد از اهداكنندگان مرگ مغزی بوده است. همچنین ۲۶ مورد پیوند كلیه و ۱۱ مورد پیوند كبد و ۱‌مورد پیوند قلب طی یك هفته اول امسال انجام شده است كه همه این موارد از افراد مرگ مغزی بودند كه ۸۰ درصد آنها به‌علت تصادف دچار مرگ مغزی شده بودند.
وی ادامه داد: طبق معمول و روند سال‌های گذشته پیوند اعضا به‌خوبی در حال توسعه است.در اواخر سال گذشته تعداد پیوند عضو در كشور از مرز ۵۰ هزار نفر گذشت؛ یعنی حدود ۵۰ هزار و ۵۹۷ نفر در سال گذشته پیوند عضو شدند.

به‌طور مثال در رابطه با پیوند كلیه ۵۷ درصد از موارد از اهداكنندگان مرگ مغزی انجام شد؛ یعنی بیش از نیمی از این بیماران از این اهداكنندگان كلیه دریافت كردند كه این بسیار جالب است و در منطقه این رشد استفاده از مرگ مغزی بی‌نظیر است چون ما قبلا از اهداكنندگان زنده كلیه می‌گرفتیم. رئیس مركز مدیریت پیوند وزارت بهداشت اما دغدغه‌ای داشت و با اشاره به مصوبه سال گذشته هیأت دولت مبنی بر اینكه بیمه‌ها باید در زمینه پیوند همراهی می‌كردند ولی متأسفانه نكردند، گفت: وزارت بهداشت با منابعی كه در‌اختیار داشت پیوند را برای این بیماران رایگان انجام داد.

  • فرایند ثبت‌نام برای اهدای عضو

برای ثبت نام در سایت اهدا، با مراجعه به سایت اهدا (ehda.ir) در قسمت ثبت‌نام پس از تكمیل فرم، كارت موقت برای شما صادر می‌شود. صدور این كارت به منزله قطعی شدن ثبت نام شماست، درصورت تمایل برای دریافت پیوند كارت، با در دست داشتن پرینت و یا تصویری از كارت موقت و كارت ملی و شناسنامه به شعب منتخب بانك ملی كه در سایت اهدا ذكر شده مراجعه كرده و پیوند كارت بانك ملی را دریافت كنید. كارت‌های جدید در قالب عابر بانك ملی با عنوان پیوند كارت از شعب منتخب بانك ملی موجود در سایت اهدا (ehda.ir) صادر می‌شود. دریافت كارت هیچ‌گونه هزینه‌ای ندارد. تنها كسانی كه تمایل به دریافت پیوند كارت بانك ملی دارند، (مانند دیگر كارت‌های بانكی) جهت صدور كارت هزینه مصوبی راپرداخت می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha