رئیس واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ۲۷ هزار نفر در کشور در لیست انتظار جهت دریافت عضو قرار دارند، گفت: روزانه ۱۰ نفر در این لیست انتظار، جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ روزانه ۱۰ نفر که در لیست انتظار پیوند قرار دارند

سلامت نیوز:رئیس واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ۲۷ هزار نفر در کشور در لیست انتظار جهت دریافت عضو قرار دارند، گفت: روزانه ۱۰ نفر در این لیست انتظار، جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فرحناز صادق‌بیگی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی اهدای عضو برگزار شد، اظهار داشت: در سال 1368 دو هفته قبل از ارتحال امام خمینی(ره)، وزیر بهداشت وقت اجازه امام(ره) را در مورد پیوند اعضا دریافت کرده و از آن زمان تاکنون پروسه اعطای عضو به صورت قانونی اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تکریم این روز، آن را به روز اهدای عضو، اهدای زندگی نامگذاری کرده‌اند، افزود: 27 هزار نفر در کشور در لیست اهدای عضو بوده و روزانه 10 نفر که در این لیست قرار دارند، جان خود را از دست می‌دهند، همچنین متأسفانه 8 هزار نفر هر سال در کشور دچار مرگ مغزی به دلیل حوادثی همچون تصادفات رانندگی شده که از این تعداد حدود 4 هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند.

رئیس واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: البته در کشور ما حدود یک‌هزار نفر از این 4 هزار نفر اهدای عضو صورت می‌گیرد، همچنین باید توجه داشت که افزایش ارتقای آگاهی مردم در مورد اهدای عضو و فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌تواند بسیار در میزان اهدای عضو مؤثر باشد و مردم بدانند که کمای مغزی با مرگ مغزی تفاوت دارد.

وی گفت: در کمای مغزی، فردی که دچار مشکل شده است ممکن است به زندگی بازگردد، ولی در مرگ مغزی، تاکنون یک مورد نیز در دنیا گزارش نشده است که فرد به زندگی بازگردد.

صادق‌بیگی اضافه کرد: تنها راه تشخیص مرگ مغزی توسط متخصصین بوده و با ظاهر نمی‌تواند استناد به این موضوع کرد و عدم باور به مرگ مغزی در خانواده‌ها، از عواملی است که سبب می‌شود افراد نسبت به اهدای عضو عزیزانشان که دچار این مشکل شده‌اند، اقدام نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha