شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 214185

برخی توصیه‌های ورزشی پایه و اساس علمی درستی ندارند اما در بین ورزشکاران بسیار گفته می‌شوند و ممکن است که موجب راهنمایی غلط و تمرینات اشتباه شوند.

هشت تصور غلط ورزشی

سلامت نیوز: برخی توصیه‌های ورزشی پایه و اساس علمی درستی ندارند اما در بین ورزشکاران بسیار گفته می‌شوند و ممکن است که موجب راهنمایی غلط و تمرینات اشتباه شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ‌ایسنا، هشت تصور غلطی که در ورزش وجود دارد، عبارتند از:

۱. انجام حرکات کششی قبل از ورزش برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌:

بسیاری از ما شنیده‌ایم که بهتر است قبل از ورزش حرکات کششی ایستا و ساکن انجام دهیم. برای مثال دست‌ها را به سر انگشتان پا برسانیم. با این حال تحقیقات علمی این مساله را ثابت نمی‌کنند. حتی انجام حرکات کششی ایستا قبل از ورزش باعث آسیب رسیدن به بدن نیز می‌شود. بهتر است بدن را قبل از ورزش گرم کنید و حرکات کششی پویا انجام دهید. برای مثال حرکات پرشی می‌توانند موثر باشند.

۲. با شکم خالی ورزش کنید تا بیشتر چربی بسوزانید:

بررسی‌های علمی نشان داده است که ورزش با شکم خالی باعث سوزاندن چربی می‌شود، اما  برای طولانی مدت. برای مثال در طول روزهای متمادی یا هفته‌های متمادی تاثیر این کار کاهش پیدا می‌کند.

۳. ضربان قلب خود را به هنگام ورزش اندازه‌گیری کنید. ضربان قلب همیشه نمی‌تواند میزان شدت حرکت را مشخص کند. ماکزیمم ضربان قلب هر کسی با فرد دیگر متفاوت است و اندازه‌گیری ماکزیمم ضربان قلب نیز کار راحتی نیست.

بهتر است شدت حرکت را با کمک روش‌های دیگر اندازه‌گیری کنید برای مثال می‌توانید که شدت حرکت چقدر صحبت کردن را برای ما سخت می‌کند و به ‌این‌ ترتیب شدت حرکت را اندازه‌گیری کنید.

۴. به هنگام راه رفتن وزنه حمل کنید:

این کار می‌تواند استقامت شما را افزایش دهد، اما باعث کالری سوزی بیش‌تر نمی‌شود. در صورتی که وزنه‌های سنگین حمل کنید ممکن است که باعث آسیب رسیدن به بدن شود.

۵. کفش‌های دویدن را مطابق با نوع پای خود انتخاب کنید:

برای افرادی که پایشان به داخل یا خارج انحراف دارد کفش‌های مختلفی ارائه می‌شود. با این حال بررسی‌ها نشان داده است این افراد اگر کفش‌های خنثی بپوشند کم‌تر دچار آسیب می‌شوند و پوشیدن کفش‌های خاص صرفا باعث کاهش آسیب نمی‌شود.

۶. آب بنوشید:

بررسی‌ها نشان داده است که تشنگی راهی مناسب برای فهمیدن نیاز بدن به آب است و لازم نیست که بیش‌تر از حد نیاز آب بنوشید. در صورتی که بیش از حد آب بنوشید میزان سدیم بدن کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و خطرناک است.

۷. رنگ ادرار نشان دهنده میزان کمبود آب بدن است:

درست است که رنگ ادرار به صورت کلی می‌تواند میزان کمبود آب بدن را نشان می‌دهد، اما مواد غذایی که مصرف کرده‌اید نیز می‌توانند به رنگ ادرار تاثیرگذار باشند. خودتان را قبل و بعد از ورزش وزن کنید. اگر بیش از یک یا دو کیلو وزن شما تغییر کرد این نشان می‌دهد که آب بدن شما بیش از حد کم شده است و باید آب بیش‌تری بنوشید.

۸. بعد از ورزش غذا بخورید تا انرژی بدن تامین شود:

خوردن کربوهیدرات بعد از ورزش می‌تواند به ورزشکاران استقامتی کمک کند. گفته می‌شود که شیر کاکائو گزینه مناسبی است زیرا کربوهیدرات و پروتیین داد. اما افرادی که تنها پیاده‌روی می‌کنند یا به مدت ۳۰ تا ۶۰ ‌دقیقه ورزش هوازی سبک انجام می‌دهند نیازی به مصرف چنین مواد غذایی ندارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha