یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 214249

زن و مرد میانسال قرار نیست لباس عروس و داماد بر تن کنند و میان جمعیت هلهله زن به خانه بخت بروند.

ازدواج جوگندمی

سلامت نیوز: اسم ازدواج که به میان می‌آید، همه به یاد کارت عروسی دختر و پسر جوانی می‌افتیم که قرار است لباس زیبای عروس و داماد به تن کنند و طی فرآیند معمول ازدواج به خانه بخت بروند و پس از مدتی با به دنیا آمدن فرزندان برای خود خانواده‌ای کامل تشکیل بدهند.

 تصویر ازدواج جوگندمی

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: همه به این نوع ازدواج علاقه داریم و برای عروس و داماد، آرزوی خوشبختی می‌کنیم، اما آیا اگر خبر ازدواج یک زن و مرد مسن را هم بشنویم، همین حس به ما دست می‌دهد؟

زن و مرد میانسال قرار نیست لباس عروس و داماد بر تن کنند و میان جمعیت هلهله زن به خانه بخت بروند. آنها برای رهایی از بسیاری از نیازهای دوران کهنسالی بویژه فرار از تنهایی ازدواج می‌کنند. در این سن، قرار به بچه‌دار شدن نیست، اما حقیقت این است که تنها دلیل ازدواج، بچه‌دارشدن نیست. اگر پای صحبت بسیاری از افراد مسن تنها بنشینید و به صدای گله‌مندشان گوش دهید، علت میل آنها را به ازدواج درمی‌یابید. در اینجا با سرور بدیعیان، کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی و دارنده نظام روان‌شناسی راجع به این مساله صحبت می‌کنیم و نظر ایشان را در این زمینه جویا می‌شویم:

تنها انگیزه ازدواج، بچه‌دار شدن و تشکیل خانواده نیست. داشتن همسر و همدمی برای پرکردن خلأ تنهایی در هر سنی، لازمه ادامه زندگی است و این حس در سالمندی به اوج می‌رسد. افراد در سنین جوانی و دوران اشتغال هر روز به بهانه‌های مختلف بیرون از خانه بوده و با دیگران سروکار داشته‌اند، اما این وضعیت در دوران سالمندی به حداقل می‌رسد. سالمندی دوران تحمل انواع و اقسام بیماری‌ها و امراض جسمی است. فرد مسن مانند دوران جوانی امکان جسمی بیرون بودن و پیاده‌روی و خرید را ندارد و از انجام بسیاری از فعالیت‌های دوران جوانی عاجز است. اگر او در این سنین تنها باشد و همدم و همسر نداشته باشد، دیگر چه چیزی برای او باقی خواهد ماند. این که مردی همسرش را از دست داده یا زنی تا سن بالا ازدواج نکرده، هیچ مانعی برای تا ابد مجرد ماندن او نیست. ازدواج در هر سنی لازمه بشری است.

در این میان، فرزندان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. بسیاری از فرزندان گمان می‌کنند، همین که به پدر یا مادر مجرد خود توجه دارند و به او رسیدگی لازم را مبذول می‌کنند، کافی است و او دیگر نیازی به همسر ندارد در حالی که خلاف این صحیح است. فرزندان باید احتیاج آنها را به ازدواج درک کنند و هر کجا که لازم شد، برای تاهل آنها قدم بردارند. این ازدواج سالمند را از افسردگی رهایی می‌بخشد و تنهایی‌شان را به بودن در کنار همسر و همدم تغییر خواهد داد. در حقیقت، ازدواج دوره سالمندی که در اکثر موارد اگر به خواست و انتخاب خود فرد سالمند انجام شود، موفقیت‌آمیز است، دلیلی برای امیدوار شدن او به ادامه زندگی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha