سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد، ویروس بسیار مسری «دریاچه تیلاپیا» اگرچه خطری برای سلامت انسان‌ها ندارد اما در حال شیوع در میان ماهیان پرورشی و طبیعی تیلاپیا بوده و یکی از مهمترین منابع تغذیه انسانی را تهدید می‌کند.

هشدار فائو درباره شیوع ویروس مرگبار تهدید کننده ماهی تیلاپیا

سلامت نیوز: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد، ویروس بسیار مسری «دریاچه تیلاپیا» اگرچه خطری برای سلامت انسان‌ها ندارد اما در حال شیوع در میان ماهیان پرورشی و طبیعی تیلاپیا بوده و یکی از مهمترین منابع تغذیه انسانی را تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دفتر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران، بخش اطلاعات جهانی و سیستم هشدار زودهنگام فائو با انتشار هشداری ویژه تأکید کرده است که شیوع این بیماری را باید نگران‌کننده قلمداد کرده و کشورهای وارد کننده تیلاپیا باید تمهیدات مناسب مدیریت خطر – افزایش آزمون‌های تشخصیص بیماری، ارائه گواهینامه‌های سلامت، اعمال تمهیدات قرنطینه‌ای و تدوین برنامه‌های اضطراری – را بکار گیرند.

هم‌اکنون مشاهده ویروس «دریاچه تیلاپیا» (تیلاپیا لیک) در کلمبیا، اکوادور، مصر، تایلند و اسرائیل تأیید شده است.

این ویروس هیچ گونه خطری برای سلامتی انسان‌ها ندارد اما می‌تواند جمعیت آبزیان آلوده را به شدت کاهش دهد. در سال 2015، مجموع تولید تیلاپیای پرورشی و صید شده در جهان بالغ بر 6.4 میلیون تن به ارزش تقریبی 9.8 میلیارد دلار بود. ارزش تجارت جهانی این محصول 1.8 میلیارد دلار برآورد شده است.

در هشدار فائو اعلام شده که هنوز مشخص نیست این بیماری می‌تواند از طریق محصولات منجمد تیلاپیا نیز سرایت کند یا نه اما «احتمالا سطح توزیع ویروس دریاچه تیلاپیا از آنچه امروز گمان می‌رود گسترده‌تر بوده و تهدید بزرگی علیه پرورش این نوع ماهی در سطح جهانی است.»

این بیماری نرخ بالایی از مرگ‌ومیر داشته و شیوع آن در تایلند منجر به مرگ تقریبا 90 درصد ذخایر ماهی تیلاپیا شد. ماهی‌های آلوده به ویروس اشتهای کمی دارند، حرکات‌شان کند است، دچار ضایعات پوستی، اختلالات در چشم و کدری عدسی هستند. از آنجایی که آزمایش‌های معتبری در زمینه شناسایی ویروس دریاچه تیلاپیا وجود دارند، باید از این آزمایش‌ها برای تشخیص دلیل مرگ‌ومیرهای غیرمنتظره استفاده شود.

تیلاپیا دومین آبزی مهم از نظر حجم تولید غذا، شغل و درآمد داخلی و صادراتی برای میلیون‌ها نفر شامل پرورش‌دهندگان خرد است. قیمت مقرون به صرفه، رژیم غذایی متنوع، تحمل در برابر روش‌های پرورش متراکم و مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها این نوع ماهی را تبدیل به یک منبع مهم پروتئین بالاخص برای کشورهای در حال توسعه و مصرف‌کنندگان فقیر کرده است. چین، اندونزی و مصر سه تولید کننده عمده تیلاپیا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha