معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تعداد خودروهای فرسوده از رده خارج شده در مدت زمان فعالیت دولت یازدهم معادل 50 درصد خودروهای فرسوده از رده خارج شده است. در فاصله سال های 92 تا 96 نیز شاهد خروج بیش از 900 هزار خودرو فرسوده بودیم به گونه ای که تنها در سال 95، تعداد 330 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد.

خروج بیش از 900 هزار خودرو فرسوده در دولت یازدهم

سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تعداد خودروهای فرسوده از رده خارج شده در مدت زمان فعالیت دولت یازدهم معادل 50 درصد خودروهای فرسوده از رده خارج شده است. در فاصله سال های 92 تا 96 نیز شاهد خروج بیش از 900 هزار خودرو فرسوده بودیم به گونه ای که تنها در سال 95، تعداد 330 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به برنامه مصوب دولت یازدهم در زمینه مقابله با آلودگی هوا، گفت: برنامه مصوب دارای زمان بندی، تفکیک مسئلیت ها، جامع نگری و پرداختن به ابعاد و زوایای مختلف است و از این رو بسیار حائز اهمیت است که دستگاه های در همکاری با هم و بر اساس ساز و کار دقیق و منسجم برای اجرای تکالیف و مسئولیت های خود طبق برنامه زمان بندی شده حرکت کنند.

ابتکار با ابراز خرسندی از نتایج کسب شده به دنبال اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، اظهار کرد: خوشبختانه به طور قاطع می توانیم اعلام کنیم که در چهار کلانشهرها، کیفیت هوا بسیار بهتر شده است و این موضوعی بسیار ارزشمند است زیرا در نتیجه آن، تنفس میلیون ها هموطن بهتر شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: البته در چهار کلانشهر دیگر نیز پیشرفت هایی حاصل شده است اما پیشرفت ها کافی نبوده و باید تلاش بیشتری برای رسیدن به نتیجه غایی یعنی همان بهبود کیفیت هوا صورت پذیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به طور قطع برنامه های مقابله با آلودگی هوا، برنامه هایی بلند مدت و مستمر است و از این رو در صورت عدم استمرار و انسجام این برنامه و نبود گام های موثرتر برای اجرایی کردن مصوبات، شاهد توقف پیشرفت ها خواهیم بود.

وی با اشاره به شماره گذاری 4 تا 5 هزار خودرو جدید، اظهار کرد: افزایش تعداد خودروها، افزایش فعالیت های مختلف صنعتی و نفتی و به طور کلی نیاز کشور به رشد و توسعه ایجاب می کند تا ما نیز تلاش بیشتری برای مقابله با انواع آلودگی ها و تخریب ها از جمله آلودگی هوا داشته باشیم تا هم شرایط رشد و توسعه کشور فراهم شود و هم این رشد به رشد سبز و بدون تخریب و آلودگی محیط زیست تبدیل شود.

ابتکار افزود: با تصویب قانون هوای پاک در مجلس دهم، تکلیف جدیدی در زمینه مقابله با آلودگی هوا ایجاد شده است.

معاون رئیس جمهور همچنین بر ضرورت تشکیل کارگروه تدوین محتوای آموزشی و رسانه ای و انجام دقیق تر مباحث نظارتی تاکید کرد و گفت: اگرچه دستاوردهای این دوره، غیر قابل انکار و بسیار ارزنده است و پیشرفت های زیادی رخ داده که حاصل زحمات و تلاش های همه دستگاه های مرتبط و فعالیت جمعی است اما همچنان راه طولانی در پیش است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآوری کرد: آلودگی هوا موضوعی پیچیده است و یکی از اقدام های ضروری در این حوزه بهره گیری از فناوری های نوین ملی و بین المللی است.

وی همچنین از صدا و سیما خواست تا با توجه به علمی و تخصصی بودن مباحث محیط زیست و آلودگی هوا، با دقت و نگاه بی طرفانه نسبت به انعکاس اخبار و مباحث مرتبط اقدام کند تا مردم با آگاهی از شرایط نخستین، برنامه ها و اقدام های اجرا شده و نتایج کسب شده، در حیطه ختیارات و مسئولیت های خود، دولت را در این زمینه همراهی کنند.

ابتکار اشاره ای هم به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشت و افزود: بر اساس این گزارش مشخص شد طی سال های 92 تا 95 شاهد روند کاهشی بیماری ها و مرگ و میرهای منتسب به آلودگی ها بوده ایم و این نشان دهنده کارایی برنامه ها و اقدام های صورت گرفته است.

بنابراین گزارش، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با بیان اینکه آلودگی هوا در بسیاری از شهرها و کلانشهرهای کشور روندی کاهشی داشته است، گفت: به طور نمونه در تهران در سال 95 شاهد آن بودیم که تعداد روزهایی با هوای سالم و پاک در مقایسه با سال 92، 700 روز افزایش یافت. همانطور که امسال در شیراز، هیچ روز ناسالمی نداشتیم یا در اصفهان شاهد افزایش سه برابری روزهای سالم و پاک در مقایسه با سال 92 بودیم.

وی به برخی از اقدام های صورت گرفته برای مقابله با آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهرها، توزیع گازوئیل با گوگرد زیر 50 قسمت در میلیون، حذف بنزین پتروشیمی، اجرای 50 درصدی طرح کنترل بخارات مخازن و تانکرها یا همان طرح کهاب، پایش و آنالیز سه ماه یکبار بنزین، ارتقاء استاندارد خودروها از یورو 2 به یورو 4، توقف تولید و شماره گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده از آذر 94، توقف شماره گذاری خودروهای بنزینی وارداتی فاقد یورو 5 و خودروهای بنزینی داخلی فاقد یورو 4، توقف تولید و شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری از ابتدای مهر 95، ارائه بسته حمایتی تولید خودروها و موتورسیکلت های هیبریدی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از اقدام های صورت گرفته در این زمینه است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین تصویب حدود مجاز معاینه فنی جدید و توجه جدی به بحث کاتالیست ها در این مصوبه، راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی (سیمفا)، کاهش میزان مصرف مازوت در نیروگاه ها، از 45 درصد در سال 92 به 8 درصد در سال 95، پلمپ شیر مازوت دو نیروگاه منتظر القائم اصفهان و تبریز، اقدام برای تبدیل نیروگاه های گازی به نیروگاه های سیکل ترکیبی، خروج بیش از 900 خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور را برخی دیگر از اقدام های صورت گرفته در این زمینه برشمرد.

متصدی اعلام کرد: تعداد خودروهای فرسوده از رده خارج شده در مدت زمان فعالیت دولت یازدهم معادل 50 درصد خودروهای فرسوده از رده خارج شده از ابتدای اجرایی شدن طرح تا زمان آغاز به کار دولت یازدهم بوده است به گونه ای که در فاصله سال های 1383 تا 1392 شاهد خروج نزدیک به دو میلیون خودرو فرسوده بودیم و در فاصله سال های 92 تا 96 نیز شاهد خروج بیش از 900 هزار خودرو فرسوده بودیم به گونه ای که تنها در سال 95، تعداد 330 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد.

این مقام مسئول اشاره ای هم به چالش ها، کاستی ها و نواقص موجود در انجام فعالیت ها داشت و خاطرنشان کرد: در صورت رفع این نواقص و کاستی ها شاهد افزایش چشمگیر کیفیت هوا در کشور خواهیم بود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از اراک، مشهد، اهواز و تبریز به عنوان شهرهایی نام برد که روند بهبود کیفیت هوا در آن ها صعود چشمگیری نداشته است.

وی به علت این موضوع نیز اشاره کرد و گفت: به طور نمونه در اراک؛ گرد و غبار ناشی از تالاب میقان به عنوان یکی از کانون های اصلی گرد و غبار، استفاده از منابع معدنی و تشدید پدیده گرد و غبار بر اثر این موضوع، استقرار صنایع در شمال غرب اراک و اثرگذاری بیشتر کانون های صنعتی روی شهر اراک، آلودگی زیاد کارخانه ایرالکو برخی از علل عدم توفیق چشمگیر برنامه های مقابله با آلودگی هوا است.

متصدی ادامه داد: همچنین در اهواز تنها در سال 95 شاهد 34 طوفان گرد و غبار بودیم و همانطور که همگان اطلاع دارند در هر طوفان گرد و غبار، حداقل سه روز پیش، حین و پس از طوفان شاهد آلودگی هوا هستیم که در کنار تشدید فعالیت های نفتی به دو چالش مهم برای بهبود کیفیت هوا اهواز تبدیل شده است.

در ادامه، شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه 10 اردیبهشت 1393 دولت در زمینه مقابله با آلودگی هوا، گفت: طبق مصوبه پایش و آنالیز  سه ماه یکبار بنزین توزیعی در جایگاه های سوخت هشت کلانشهر صورت پذیرفته و نتایج نیز موجود است.

وی همچنین به اهمیت مبحث پایش به عنوان مبنای تصمیم گیری در مدیریت محیط زیست اشاره کرد و افزود: همچنین پایش مستمر و کنترل منابع آلاینده یکی از جمله بندهای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

انصاری با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی، میزان بنزن موجود در بنزین 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد است، اظهار کرد: بررسی ها حاکی از روند کاهشی قابل توجه و مطابق با استاندارد در این زمینه است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به نصب و راه اندازی 190 ایستگاه پایش کیفی هوا در 31 استان کشور برای پایش و اندازه گیری گازهای کلاسیک و ذرات معلق داشت و خاطرنشان کرد: ایستگاه پایش کیفی هوا در دولت یازدهم، رشدی 21 درصدی داشته اند.

وی همچنین از نصب و راه اندازی ایستگاه پایش کیفیت هوا با اولویت پایش و آنالیزر ذرات معلق با اولویت شهرهای درگیر گرد و غبار خبر داد و افزود: یکی دیگر از اقدام های مهم در این زمینه را افتتاح سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور و دسترسی به اطلاعات مربوط به کیفیت هوا به آدرس AQMS.DOE.IR دانست و گفت: در همین راستا، برنامه قابل نصب و راه اندازی بر دستگاه های تلفن همراه نیز در هفته محیط زیست ارائه خواهد شد.

انصاری از سامانه پایش بر خط 437 واحد صنعتی بزرگ خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر همه این تعداد صنعت بزرگ مجهز به پایش آنلاین خروجی دودکش و خروجی فاضلاب و پساب هستند.

همچنین در ادامه نمایندگان سایر دستگاه های حاضر در جلسه به ارائه گزارش عملکرد و پیشنهادها و مباحث ها خود در این زمینه پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha