یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 215313

عملیات تروریستی هفته گذشته در مرکز شهر تهران نگرانی هایی را درباره وضعیت گردشگری به دنبال داشته است. هر چند از ابتدا مشخص بود که عملیات تهران، عملیاتی کور و نمایشی است و تاثیر آن بر گردشگران خارجی اندک خواهد بود

تهران برای گردشگران امن است

سلامت نیوز:آفتاب داغ خردادی تهران، رهگذران خیابان ها را به سوی سایه پیاده رو ها هدایت می کند. کمتر از یک هفته از عملیات تروریستی تهران گذشته اما اتوبوس گردشگران خارجی در بافت تاریخی تهران هنوز دیده می شود. گردشگرانی که قطعا از حوادث هفته پیش این شهر بی اطلاع نیستند، اما با اطمینان به امنیت تهران، گردش شهری خود را پی گرفته اند.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: عملیات تروریستی هفته گذشته در مرکز شهر تهران نگرانی هایی را درباره وضعیت گردشگری به دنبال داشته است. هر چند از ابتدا مشخص بود که عملیات تهران، عملیاتی کور و نمایشی است و تاثیر آن بر گردشگران خارجی اندک خواهد بود. با این حال پرداختن مفصل
 رسانه های خارجی به این اتفاق می تواند آثار روانی منفی برای گردشگران خارجی به همراه داشته باشد. این روزها از فصل داغ گردشگری ایران چند هفته ای می گذرد و از حجوم گردشگران در خیابان های شهرهای مقصد ایران خبری نیست.

این نخستین خوش شانسی گردشگری ایران است. در فصل پیک گردشگری میدان بهارستان و مرقد امام از مقصدهایی است که احتمال حضور گردشگران در آن بالاست. با این حال به نظر می رسد گردشگران خارجی حتی شاهد درگیری های تهران نیز نبودند. مقایسه وضعیت کشور ها و شهرهای مختلف در تاثیرپذیری گردشگری از عملیات های تروریستی اما نکات جالبی دارد. شهر پاریس در کشور فرانسه سالهاست به عنوان گردشگر پذیر ترین شهر اروپا انتخاب می شود. همچنین این شهر جزو نخستین علاقه مندی های گردشگران است. با این حال آمار نشان میدهد در حملات تروریستی داعش تاکنون نزدیک به 200 کشته در شهر پاریس به جای گذاشته است. با این حال قوت گردشگری پاریس باعث شده که تاکنون آماری از تاثیر منفی این اتفاقات منتشر نشود. در ترکیه اما اوضاع متفاوتی در جریان است. بحران های سیاسی و عملیات تروریستی هر چه به شهرهای گردشگر پذیر ترکیه نزدیک شد، تاثیر منفی بیشتری به جای گذاشت تا جایی که گردشگری ترکیه را با بحران روبرو کند. حالا اما برخی نگران وضعیت گردشگری ایران هستند. گردشگری که چند سالی می شود روی ریل رشد قرار گرفته و کوچکترین اتفاقات می توان به آن آسیب بزند. با این حال وضعیت این روزهای گردشگران خارجی در ایران آن هم در خارج از فصل گردشگری کشور نشان می دهد که بر خلاف نگرانی ها حادثه تروریستی هفته گذشته تهران تاثیری بر حضور گردشگران نگذاشته است و تهران این روزها در کنار میزبان دو رویداد بین المللی در حوزه ورزش، میزبان گردشگران خارجی نیز هست.


**تهران از گردشگر خلوت می شود؟


حملات تروریستی تهران هرچند تاثیر اندکی بر گردشگری ایران دارند اما شنیده ها از کنسل شدن برخی تورها ناشی از این اتفاق خبر می دهند. اتفاقی که شاید تعدادش به انگشتان یک دست نرسد اما بازگشت ایران هراسی و نا امن جلوه دادن ایران می تواند راه رفته گردشگری ایران در سالهای اخیر را با بازگشت روبرو کند. با این حال ابراهیم پورفرج، رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران در گفتگو با رسانه ها ضمن رد هرگونه تاثیر آنی حملات تروریستی تهران بر صنعت گردشگری ایران گفت: «این اتفاقات را دو هفته پیش به شکلی شدیدتر در لندن هم داشتیم و به‌طور کلی در اروپا خیلی از این حوادث رخ داده‌اند. از این‌رو می‌توان گفت گردشگران با حوادث این چنینی کنار آمده‌اند. من فکر می‌کنم اینکه بگوییم به عامل بازدارنده‌ای برای ورود گردشگران تبدیل می‌شود، اشتباه است. حوادث اخیر تهران تاکنون هیچ تاثیری بر صنعت گردشگری نداشته و حتی یک نفر کنسلی تور هم نداشتیم.»


**نحوه حمله تهران مهم است


محمدتقی رهنمایی، مدرس گردشگری نخستین کارشناسی بود که نسبت به عملیات تروریستی تهران و تاثیر آن بر گردشگری واکنش نشان داد. او موضوع محل عملیات را بی تاثیر در جو ایجاد نشده ندانست و به نکته مهمی اشاره کرد. او یادآور شد که محل حوادث رخ داده متفاوت با موارد مشابه این چنینی در دنیا است، چرا که این حوادث، مثل هند در هتل رخ نداده و یا فرودگاه و پایانه‌هایی را که محل ورود و خروج مسافران است، مانند ترکیه هدف نگرفته و یا در مرکز گردشگری مانند تایلند اتفاق نیافتاده است. در واقع هیچ‌یک از دو محلی که در آن امروز تیراندازی شد، ماهیت گردشگری نداشته که جای نگرانی داشته باشد.
او در عین حال خاطرنشان کرد: «تردیدی نیست از منظر آسیب‌شناسی یکی از خطرهایی که گردشگری را تهدید می‌کند، درگیری‌ها و ناآرامی‌هایی از قبیل حوادث تروریستی است. بر همین پایه بارها تاکید شده کشورها و مناطقی که درگیر ناآرامی‌ها هستند، هیچ‌وقت مقصد خوبی برای گردشگری نبوده‌اند.»


**تجربه تلخ ترکیه


اما ترور و بمب گذاری در همه شهرهای دنیا نمی تواند بی تاثیر بر گردشگری باشد. تجربه کشور ترکیه نشان می دهد که نا امنی در حوزه گردشگری می تواند این صنعت را فلج کند. کشور ترکیه در پی نا ارامی چند سال اخیر که با بمب گذاری و حمله تروریستی در شهرهای گردشگری پذیر و اماکن گردشگری همراه بود با رکود بی سابقه در گردشگری رو به رو شده است. بخش مهمی از درآمدهای این کشور از صنعت گردشگری تامین می شود و این باعث شده که مقامان این کشور تدابیر تازه ای برای جذب گردشگری و از دست ندادن بازار گردشگران به ویژه گردشگران اروپایی اتخاذ کنند. وضعیت فعلی گردشگری ترکیه به عنوان یک مقصد رقابت پذیر در کشورهای اروپایی نشان می دهد که عملیات های تروریستی و نا امنی در کشورهای مختلف نتیجه یکسانی روی وضعیت گردشگری نخواهد گذاشت. 


**تروریسم کور در مهمان‌نوازی از گردشگران خللی ایجاد نمی‌کند


مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور در واکنش به حادثه تروریستی روز گذشته تهران، مطلبی کوتاه در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت: «ترقه بازی تروریسم کور، خللی در اراده خانواده بزرگ گردشگری در مهمان نوازی از گردشگران ایجاد نخواهد کرد. دلواپس نیستیم، در کنار هم هستیم.»
او تنها مسئول رسمی در حوزه گردشگری بود که در این باره واکنش نشان داد، هر چند رحمانی موحد از اقدامات برای امنیت تورهای گردشگری وتوصیه های لازم برای این اتفاق چیزی نگفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha