دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 215434

سخنگوی وزارت بهداشت، در واکنش به گمانه زنی ها برای تصدی صندلی وزارت بهداشت در دولت دوازدهم، گفت: با توجه به استقبال افکار عمومی، فشار بر این است که خود دکتر هاشمی این پست را قبول کنند.

گزینه وزارت بهداشت در دولت دوازدهم

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت، در واکنش به گمانه زنی ها برای تصدی صندلی وزارت بهداشت در دولت دوازدهم، گفت: با توجه به استقبال افکار عمومی، فشار بر این است که خود دکتر هاشمی این پست را قبول کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، درباره شاخص های ارزیابی نظام سلامت در جهان، اظهارداشت: چهار نوع شاخص برای ارزیابی اقدامات وسیع در حوزه سلامت وجود دارد. یک سری شاخص مربوط به درون داد است؛ مثل سرانه سلامت، بودجه دولت در سلامت، پیشگیری از کل هزینه های سلامت.

وی ادامه داد: شاخص های درون داد برای نیروهای انسانی نیز وجود دارد. همچنین برخی شاخص ها مربوط به آمارها است.

حریرچی افزود: این شاخص های درون داد، نتایج مستقیم و نسبتا فوری به اسم برون داد دارند که آن هم چهار شاخص از جمله دسترسی به پزشک، دارو و تخت بیمارستانی و...، دارد. بخشی از شاخص های برون داد مربوط به پوشش خدمات بهداشتی از جمله واکسن و...، می شود.

وی گفت: شاخص بهره مندی نیز وجود دارد که به طور مثال به ازای هر فرد چند ویزیت انجام می شود. قسمت دیگر این شاخص ها مربوط به کیفیت و اعتباربخشی می شود. ما از همه این شاخص ها وضعیت سلامت را بررسی می کنیم که در نتیجه بعد از بررسی این شاخص ها، سراغ شاخص های پیامد می رویم.

سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: بررسی شیوع اضافه وزن و قد و مصرف مواد دخانی از جمله شاخص های پیامدی است.

وی گفت: شاخص دیگر، شاخص نهایی است که امید به زندگی و رضایت از سیستم از جمله آن محسوب می شود.

نظارت بر نانوایی ها

سخنگوی وزارت بهداشت درباره نظارت بر مکان های عرضه مواد غذایی و نانوایی ها، افزود: در مورد هر واحدی، تلاش می شود فرهنگ مردم و این واحدها به حدی بالا برود که خود کنترلی را انجام بدهند. بنابراین قدم اصلی، ارتقای فرهنگ عمومی است.

وی ادامه داد: انتظار مردم و رسانه ها شاید این است که در هر نانوایی یک ناظر وجود داشته باشد که این موضوع امکان پذیر نیست.

حریرچی با عنوان این مطلب که معمولا نظارت ها سیستمیک و مقطعی است، افزود: در موضع نظارت دو کار می توان انجام داد که اولین کار، حل مشکلات سیستمیک است. به طور مثال کاهش مصرف نمک، بالا بردن کیفیت آرد نانوایی و...، از جمله موارد سیستمیک است.

سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: برخوردهای نظارتی نیز انجام می شود که طی ٢ سال اخیر نظارت ها افزایش یافته است. ناظرین در حال حاضر می توانند برخی موارد ضروری را در محل آزمایش و نمونه گیری کنند.

حریرچی افزود: طبق آخرین گزارش، ٧٤ درصد نانوایی ها، استاندارد نمک موجود در نان را رعایت می کنند.

وضعیت کودک گرگانی

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص دستور ویژه وزیر بهداشت برای درمان عماد اسماعیل نژاد، گفت: بیماری های نادر و صعب العلاج و پر هزینه ای وجود دارد که نظام های بهداشت و درمان برای این بیماران دو روش دارند؛ اول اینکه خود نظام بهداشت و درمان هزینه را پرداخت می کند، دوم اینکه از خیریه ها کمک گرفته می شود. تاکنون هزینه ای که برای این کودک انجام شده برای نمونه بود که با دستور وزیر همه هزینه ها جبران شد و همچنین خیزش خوبی از طرف خیریه ها انجام شده است.

گزینه وزارت بهداشت دولت دوازدهم

حریرچی در واکنش به گمانه های تصدی پست وزارت بهداشت دولت دوازدهم، گفت: افرادی که برای وزارت مطرح می شوند صرفا گمانه زنی است و شخص رئیس جمهور تاثیرات اصلی را خواهد گذاشت. توصیه می کنم به این موارد توجه نشود.

وی در ارتباط با گزینه بودن او برای تصدی وزارت بهداشت، افزود: نه با من و نه با کسی در خصوص پست وزارت صحبت نشده است.

حریرچی ادامه داد: با توجه به استقبال افکار عمومی، فشار بر این است که خود دکتر هاشمی این پست را تقبل کنند.

سرنوشت طرح تحول سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با تداوم اجرای طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم، گفت: با توجه به حمایت دکتر روحانی و معاون اول ریاست جمهوری از طرح تحول سلامت، این طرح در دولت بعدی نیز ادامه خواهد داشت. البته، هیچ طرحی نمی تواند در کشوری انجام شود و بدون اشکال باشد؛ بنابراین باید اشکالات آن برطرف شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha