سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: گوشت مورد تأیید سازمان دامپزشکی و مراکز معتبر مشکلی ندارد. مردم به شایعات توجه نکنند و نگرانی در خصوص تأمین گوشت نداشته باشند و با خیال راحت از مراکز معتبر گوشت خریداری کرده و از ذبح دام در منزل به شدت خودداری کنند.

فروکش «تب کنگو» در سیستان و بلوچستان

سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: گوشت مورد تأیید سازمان دامپزشکی و مراکز معتبر مشکلی ندارد. مردم به شایعات توجه نکنند و نگرانی در خصوص تأمین گوشت نداشته باشند و با خیال راحت از مراکز معتبر گوشت خریداری کرده و از ذبح دام در منزل به شدت خودداری کنند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرده که «تب کریمه کنگو» در سیستان و بلوچستان کنترل شده و انتظار می‌رود در روزهای آینده دیگر گزارشی مبنی بر انتقال بیماری به انسان داده نشود. به گفته کارشناسان چنانچه این بیماری زود تشخیص داده شود قابل درمان است. از سوی دیگر، داروی آن درکشور به اندازه کافی وجود دارد و در واقع رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

نخستین خبرهای «تب کریمه کنگو» در ایران از استان سیستان و بلوچستان به گوش رسید. 19 کارگر کشتارگاه‌های زاهدان، مرکز استان، به این بیماری مبتلا شدند و بعد از آن بود که هر روز خبری از آن منتشر شد. یک روز عکس‌های بیماران فوت شده، روز دیگر ترس مردم و نخریدن گوشت قرمز وکلی خبر دیگر که بر نگرانی‌ها در این خصوص دامن زد، اما بنا بر اعلام وزارت بهداشت شیوع این بیماری روبه خاموشی است، هر چند که ازمیان 36 نفر مبتلا به این بیماری، 19 نفر در زاهدان دیده شده‌اند، اما همگی درمان شده و هیچ مورد فوتی در این استان گزارش نشده است. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز اعلام کرده این بیماری کنترل شده و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.


 وجود داروی این بیماری به اندازه کافی
 به گفته کارشناسان چنانچه این بیماری زود تشخیص داده شود قابل درمان است. از سوی دیگر، داروی آن درکشور به اندازه کافی وجود دارد. آنان معتقدند، در واقع رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.


فوتی در سیستان و بلوچستان اعلام نشده
«محمودرضا میری»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌ و‌ گو با «ایران» اظهار داشت: «تب کریمه کنگو» در استان کنترل شده و انتظار می‌رود در روزهای آینده دیگر گزارشی مبنی بر انتقال بیماری به انسان داده نشود. با وجود مشاهده بیماری در 19 نفر که همگی دامدار و قصاب بوده‌اند تاکنون هیچ‌کدام از آنان فوت نکرده‌اند. وی با بیان اینکه نقطه ورود این بیماری مرزهای استان است و معمولاً بیماری ازطریق دام آلوده وارد کشور می‌شود، ادامه داد: این بیماری در سیستان‌ و بلوچستان از 2 کشور همسایه وارد شده و هیچ یک از مردم عادی به آن دچار نشده‌اند. با وجود آنکه میزان مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری، حدود ١٤ تا ١٥‌درصد اعلام شده، اما در استان یک مورد هم مرگ ‌و میر نداشته‌ایم.


تعبیـــــه بخـــــش پیش ســـــــرددر تمام کشتارگاه‌های استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: با فعالیت‌های شبانه روزی مسئولان درتمام کشتارگاه‌ها، بخش پیش‌سرد تعبیه شده تا لاشه دام به مدت ٢٤ساعت، درحرارت پایین نگهداری و میزان سرایت ویروس پایین بیاید؛همه ساله با گرم شدن هوا و فعالیت کنه‌ها این بیماری شیوع پیدا می‌کند، از آنجایی که کنه ناقل این بیماری بومی بوده، امکان ریشه کنی وجود ندارد و آموزش تنها راه پیشگیری است. تب کریمه یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، تماس مستقیم با لاشه گوشت و بافت‌های آلوده دام و تنفس در تماس با دام‌های آلوده قابل انتقال است. وی توصیه کرد: قبل از خرد کردن گوشت تازه دام ذبح شده باید حداقل به مدت 24 ساعت و امعا و احشای آن مانند جگر، دل و قلوه به مدت 48 ساعت در یخچال و در دمای 4 تا 8 درجه نگهداری شود. همچنین افراد از مصرف جگر و گوشت دام به صورت خام یا نیم پز خودداری و در صورت مشاهده فردی با علائم تب ناگهانی، سردرد شدید، خونریزی و سابقه تماس با دام بسرعت بیمار را به نزدیک ترین بیمارستان انتقال دهند. همچنین بیماری ازطریق گوشت پخته‌شده انتقال پیدا نمی‌کند و خوردن راه انتقال بیماری نیست. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تأکید کرد: گوشت مورد تأیید سازمان دامپزشکی و مراکز معتبر مشکلی ندارد. مردم به شایعات توجه نکنند و نگرانی در خصوص تأمین گوشت نداشته باشند. با خیال راحت از مراکز معتبر گوشت خریداری کرده و از ذبح دام در منزل به شدت خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha