یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 215935

آیا می‌دانید که نوع صبحانه می‌تواند بر شخصیت ما و نحوه رفتارمان با دیگران هم تاثیر بگذارد؟ صبحانه‌های حاوی کربوهیدرات زیاد،‌ هم تحمل‌پذیری ما را کاهش می‌دهند و هم ما را از نظر رفتاری در وضعیت تهاجمی‌تر و پرخاش‌گرانه قرار می‌دهند.

صبحانه‌هایی که پرخاشگرمان می‌کنند

سلامت نیوز: آیا می‌دانید که نوع صبحانه می‌تواند بر شخصیت ما و نحوه رفتارمان با دیگران هم تاثیر بگذارد؟ صبحانه‌های حاوی کربوهیدرات زیاد،‌ هم تحمل‌پذیری ما را کاهش می‌دهند و هم ما را از نظر رفتاری در وضعیت تهاجمی‌تر و پرخاش‌گرانه قرار می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامتیسم،همه ما می‌دانیم که صبحانه، مهم‌ترین وعده غذایی در طی روز است و نقش حیاتی و مهمی در پایدار نگه داشتن سطح انرژی و قوای تمرکز بر عهده دارد. با این‌حال، ‌یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که صبحانه می‌تواند بر شخصیت ما و نحوه رفتارمان با دیگران هم تاثیر بگذارد. گزارشی از این مطالعه در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

محققان دانشگاه لوبک آلمان می‌گویند که صبحانه‌های حاوی کربوهیدرات زیاد،‌ هم تحمل‌پذیری ما را کاهش می‌دهند و هم ما را از نظر رفتاری در وضعیت تهاجمی‌تر و پرخاش‌گرانه قرار می‌دهند.

آنان در این مطالعه، ویژگی‌های صبحانه ۸۷ نفر را مورد بررسی قرار دادند و بعد از آنان خواستند که در بازی اولتیماتوم (ultimatum game) شرکت کنند. در این بازی، مقداری پول به همسر یا دوست شما داده می‌شود و بعد او باید تصمیم بگیرد که چه مقدار از پول را با شما شریک شود. افرادی که این بازی را می‌پذیرند،‌ درنهایت مقداری پول به دست می‌آورند و افرادی که تمایلی به شرکت در آن نشان نمی‌دهند،‌ هیچ چیزی عایدشان نمی‌شود.

اگرچه در این نظریه بازی همه باید پیشنهاد را قبول کنند (چون پای مقداری پول در میان است)، اما واقعیت چیز دیگری را نمایان می‌کند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد ۷۶ درصد از افرادی که صبحانه حاوی کربوهیدرات کم می‌خورند، پیشنهاد این بازی را می‌پذیرند، درحالی که فقط ۴۷ درصد از افرادی که صبحانه حاوی کربوهیدرات زیاد مصرف می‌کنند، به این بازی رضایت می‌دهند.

به‌طور کلی افرادی که صبحانه کم‌کربوهیدرات می‌خورند،‌ تمایل دارند که سطح پروتئین مصرفی را افزایش بدهند و خود این تصمیم هم سطح هورمون دوپامین را در بدن بالا می‌برد. نمونه‌های خون نشان می‌دهند که افزایش سطح دوپامین در بدن این افراد، با بروز رفتارهای سخاوتمندانه همبستگی دارد. علاوه بر این، مصرف کربوهیدرات کمتر در صبحانه می‌تواند عقلانیت را به‌جای پرخاش‌گری بنشاند.

مسئولان مطالعه براساس این یافته‌ها مدعی هستند که سطح مواد مغذی موجود در خوراکی‌ها،‌ »شدیدا بر تصمیم‌های اجتماعی ما تاثیر می‌گذارد». آنان می‌گویند: «نتایج ما نقش مواد غذایی را کاملا روشن می‌کنند. ما با این نتایج، چشم‌انداز تازه‌ای به‌سوی مشکلاتی مانند رفتارهای ضداجتماعی و مشکل جهانی فعلی (یعنی فقر تغذیه‌‌ای) باز می‌کنیم».
منبع:netdoctor

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha