4327 در واقع همان «خط زندگی» است که این روزها به عنوان جدید‌ترین و نخستین پل ارتباطی میان سالمندان زنگ می‌خورد، به طوری که آنها حالا با یک تماس می‌توانند خدمات توانبخشی، تخصصی و درمانی را از یک نهاد حمایتی در عرض چند دقیقه دریافت کنند.

گزارشی از سامانه 4327، «خط زندگی» ویژه سالمندان

سلامت نیوز:همانطور که خط 110 برای ارتباط با پلیس و خط 125 برای تماس با آتش‌نشانی شهره است؛ حالا دو سالی می‌شود که خط 4327 هم برای حل مشکلات و شنیدن درد دل‌های سالمندان به سر زبان‌ها افتاده.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: 4327 در واقع همان «خط زندگی» است که این روزها به عنوان جدید‌ترین و نخستین پل ارتباطی میان سالمندان زنگ می‌خورد، به طوری که آنها حالا با یک تماس می‌توانند خدمات توانبخشی، تخصصی و درمانی را از یک نهاد حمایتی در عرض چند دقیقه دریافت کنند. البته این خط تنها به عنوان یک منشی 24 ساعته برای سالمندان عمل می‌کند و در هیچ کدام از مشکلات افراد حق دخالت ندارد. از دو سال گذشته تاکنون قریب به صد هزار سالمند و فرد کم توان، تنها با گرفتن همین 4 شماره رند، نیاز‌هایشان را با کم‌ترین هزینه ممکن رفع کرده‌اند. «87 ساله. دچار معلولیت. دارای یک خانه و چند زمین در حوالی خیابان پارک وی.» اینها خصوصیات آقای «حسینی» است که برای پیدا کردن همسر با خط زندگی تماس گرفته:«یک همسر و یک همدم خوب می‌خواستم راستش. می‌خوام که بیشتر از 35 سال نداشته باشه و مهربون و بساز هم باشه.» مسئولان خط زندگی هم می‌گویند نداشتن همسر مشکل خیلی از سالمندان در کشور است اما آنها به خاطر دردسرهای خاص موضوع نمی‌توانند برای پیدا کردن همسر برایشان پا درمیانی کنند.


تلفن‌های «خط زندگی» مدام زنگ می‌خورند. اپراتور‌ها هم در حالت آماده باش، کمرِ همت به حل مشکلات مردان یا زنان پیر بسته‌اند. خیلی از اوقات تماس‌ها بیشتر از 20 دقیقه طول می‌کشد، چراکه سالمندان علاوه بر اینکه نیاز به کمک دارند می‌خواهند دقایقی هم با اپراتور درد دل کنند. اینجا ساختمان اصلی خط زندگی است. جایی در حوالی خیابان «سهروردی». با اینکه خیلی از اپراتورها نابینا هستند ولی محبت‌های صادقانه‌شان گره محکمی بر دلِ پر درد سالمندان زده است تا جایی که حتی ممکن است یک سالمند با اپراتور ساعت‌ها درد دل کند. «تنهام. می‌ترسم. فکر کنم دزد اومده. صدایی نمی‌یاد. سایه‌ای هم نمی‌بینم ولی می‌ترسم. نمی‌تونم از جام تکون بخورم.» خانم عزتی
84 ساله است و به خاطر تنها ماندن در خانه دچار استرس و اضطراب شده است. اپراتور می‌پرسد آیا می‌خواهید با 110 تماس بگیرم، اما خانم عزتی می‌گوید که ترسش بعد از حرف زدن با او کمتر شده و نیازی به خبر کردن 110 نیست. تلفن مرکز دوباره زنگ می‌خورد. خانم 70 ساله‌ای پشت خط است که از خط زندگی می‌خواهد خرید‌هایی که در مرکز خرید جا گذاشته را برای او به خانه‌اش بیاورند: «از منطقه 17 شهریور آبلیمو و میوه خریدم. آبلیموها را در مغازه جا گذاشتم. خونه مون خیلی دوره به مغازه، میشه برید اون‌ها رو برایم بیاری خونه مون پسرم؟»

اغلب‌شان می‌خواهند خدماتی را دریافت کنند که مشمول بیمه باشد چون کفاف مستمری یا حقوق‌هایشان به اندازه رفتن به یک مرکز خصوصی نیست. مسئولان مرکز نیز برای حل مشکلات مالی‌شان با مراکز خیریه مختلف در ارتباط هستند تا علاوه بر معرفی مکان‌های به صرفه با کمک خیرین گره مشکلات مالی‌شان را باز کند. البته تخفیفات 10 تا 50 درصدی یکی دیگر از مزایای تماس با خط زندگی محسوب می‌شود که مسئولان خط زندگی با رایزنی‌های مختلف از مراکز معتبر به دست آورده‌اند. تعداد زیادی از سالمندان حتی در ماه مبارک رمضان با تماس با 4327 به صورت رایگان سنجش تراکم استخوان انجام داده‌اند یا تحت معاینه دندانپزشک یا چشم پزشک قرار گرفته‌اند. «لوله‌های خونه مون چند روزه که سوراخ شده. آشپزخونه مون پر از آب شده و من کسی رو نمی‌شناسم که برای تعمیر آن بیاورم.» اینها را خانم «نجاتی» به اپراتور می‌گوید و از او می‌خواهد یک لوله کش ارزان و پاکدست را به او معرفی کند. یکی دیگر از خدماتی که در خط زندگی به سالمندان ارائه می‌شود، معرفی شرکت‌های تعمیر لوازم خانه یا ساختمانی است. البته مسئولان می‌گویند  بسیاری از افراد با تجربه‌ای که در زمینه برق و لوله‌کشی فعالیت می‌کنند از طریق خط زندگی به صورت رایگان مشکلات سالمندان کم بضاعت را حل می‌کنند.


برش

تمام فعالیت‌های خط زندگی رایگان است
«امید بهشتی»، مدیر اجرایی خط زندگی، در گفت‌و‌گو با روزنامه  ایران  می‌گوید: «خط زندگی قبل از شروع فعالیت رسمی از سال 90 تا 94 به مطالعه در زمینه خدمات مورد نیاز سالمندان و کسب مجوزهای لازم پرداخت و در مهر 94 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. بر اساس گزارش‌های میدانی ما حدود 90 درصد مردم نگران وضعیت پدر و مادرهای خود هستند که اغلب آنها تنها در خانه زندگی می‌کنند. با توجه به اینکه خدمات کمی برای قشر سالمند با توجه به جمعیت‌شان وجود دارد؛ تلاش کردیم شبکه شتابی را راه‌اندازی کنیم که پاسخگوی همه نیازمندی‌های یک فرد سالمند باشد.»
بهشتی با اشاره به اینکه قرار دادهای مختلفی برای حل مشکلات سالمندان با خط زندگی منعقد شده است، بیان می‌کند: «به طور کلی خط ما به صورت یک منشی 24 ساعته فعالیت می‌کند که همه نیاز‌های یک فرد سالمند را با مراکز مختلف هماهنگ می‌کند. گرفتن وقت از دکتر مورد نظر، ارجاع به بیمارستان، هماهنگی با مراکز خیریه برای کمک به آنها چند نمونه از این خدمات است. تمام فعالیت‌های ما اعم از هماهنگی، پیگیری و جست و جو رایگان انجام می‌شود و هیچ هزینه‌ای هم از سازمان‌های طرف قرار داد با ما برای معرفی بیمار گرفته نمی‌شود.» مدیر اجرایی خط زندگی با تأکید بر اینکه این مرکز به هیچ عنوان در مسائل و مشکلات سالمندان حق ورود ندارد و تنها پل ارتباطی محسوب می‌شود، بیان کرد: «ما حق ورود به مسائل نداریم اما وقتی سالمند را به یک مرکز یا فرد معرفی می‌کنیم، چند روز بعد با سالمند تماس می‌گیریم تا از رضایتمندی او مطلع شویم. بارها پیش آمده که به خاطر رضایت نداشتن سالمند از مرکز معرفی شده از مرکز طرف قرار داد خسارت دریافت شده یا اصلاً آنها را از فهرست خود حذف کرده‌ایم.» بهشتی با اشاره به اینکه سالمندانی که از طریق خط زندگی به مراکز مختلف معرفی می‌شوند مشمول تخفیف‌های 10 تا 40 درصدی می‌شوند، بیان کرد: «این تخفیف‌ها شامل حوزه پرستاری نمی‌شود زیرا در این حوزه بحث اطمینان و امنیت فرد مطرح است.»
او با اشاره به اینکه اتکا به نیروی فناوری و قدرت شبکه‌سازی باعث گسترش خدمات خط زندگی برای تحت پوشش قرار دادن سالمندان شده است، بیان کرد: «البته فعالیت‌های ما تنها محدود به سالمندان نمی‌شود بلکه به معلولان و جانبازان و در مواردی حتی به برخی از کودکان هم خدماتی را ارائه می‌دهیم. داوطلبانی هم به صورت فعال با ما همکاری می‌کنند که در برخی از موارد برای کمک به سالمند، به طور مثال تمدید دفترچه بیمه وارد عمل می‌شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پروین بشیری ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    0 0
    به نام خداوند بزرگ یک سوالی از خدمتتون داشتم . من مادرم از ایران سعی می‌کنن با شما تماس بکیرن و خط شما مرتب اشفال است . ایا اشکالی است و یا این عادی است و خطتون شلوغه. خیلی ممنون میشم اکر جواب من را بدهید. متشکرم!
  • اقبال ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    1 1
    سلام من تبليغ شما را در تلويزيون ديدم وقلباًً اين رفتار را تحسين كردم چرا كه بكى از نيازهاى ضرورى سالمندان هست. من هفتاد وچهار سال دارم وتنها هستم امروز احتياج به كمك داشتم تا پكيج را روشن كنم وشيرهاى رادياتور وأب لوله كشى راچك كنم . ولى متاسفانه هرچه به شماره (٤٣٢٧) زنگ زدم همه اش بوق اشغال زد. لطفا به من بگيد چگونه ميتوانم از كمك هاى شما برخوردار بشوم. با تشكر
  • زرین تاج دربهانی ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
    0 0
    شماره خط زندگی رو یکماهه که مرتب میگیرم ولی موفق به تماس نمیشوم ، فکر میکنم خودشان اشغال گذاشتند تا کسی نتواند تماس بگیرد، کدام کمک به سالمند!!!!!!!!من که خسته شدم از بس که زنگ زدم!!!!!
  • حمید مرعشی ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    0 1
    با سلام وآرزوی سلامتی وموفقيت خدمت همه اعضای محترم خط زندگی.
  • مهوش رحینی US ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 2
    سلام شماره ۴۳۲۷ اپراتور میگه درشبکه موجود نیست جه کنم تهرانم