در این مطلب، برخی آسیب‌های شغلی رایج را به شما معرفی می‌کنیم. اگر شما هم از چنین شرایطی رنج می‌برید، می‌توانید روی راهنمایی ما برای کاهش دردها و آسیب‌دیدگی‌هایتان حساب کنید.

دردهای شغلی را بشناسید!

سلامت نیوز: در این مطلب، برخی آسیب‌های شغلی رایج را به شما معرفی می‌کنیم. اگر شما هم از چنین شرایطی رنج می‌برید، می‌توانید روی راهنمایی ما برای کاهش دردها و آسیب‌دیدگی‌هایتان حساب کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، نگاهی به آینه بیندازید. چه کسی را در مقابل چشم‌هایتان می‌بینید؟ زنی خسته که درد دست‌هایش چهره‌اش را هم رنجور کرده؟ مردی که به‌زحمت درد کمرش را پشت قدم‌های آرامش پنهان می‌کند یا فردی مضطرب که توان درگیر شدن با فشارهای روانی تازه را ندارد؟ اگر امروز درد، اضطراب یا خستگی را در چهره‌تان می‌بینید، نگاهی به شرایط کاری‌تان بیندازید. شغلی که سال‌ها برای به دست آوردنش تلاش کرده‌اید، امروز باعث ضعف و بیماری‌تان شده است؟ شاید مشکل شغل شما نیست! شاید این شما هستید که راه‌های سازگار شدن با این کار را نیاموخته‌اید و با اشتباهات هرروزه به سلامت جسم و روانتان آسیب می‌زنید. در این مطلب، برخی آسیب‌های شغلی رایج را به شما معرفی می‌کنیم. اگر شما هم از چنین شرایطی رنج می‌برید، می‌توانید روی راهنمایی ما برای کاهش دردها و آسیب‌دیدگی‌هایتان حساب کنید.


درد تایپیست‌ها
سندرم تونل مچ دست
بی‌حسی انگشتان، احساس سوزن‌سوزن شدن و درد و تیر کشیدن دست، می‌تواند حاصل کار مداوم با رایانه یا وارد شدن آسیب‌های دیگر به مچ دست باشد. کسانی که چندین ساعت در روز مشغول تایپ کردن هستند یا مجبور به انجام حرکات تکراری با دستشان هستند، به این آسیب دچار می‌شوند.


چه باید کرد؟
قرار دادن دست در وضعیت مناسب، پرهیز از انجام حرکات تکراری متناوب و ایجاد وقفه و فاصله در انجام کارها، کاردرمانی و فیزیوتراپی، استفاده از مچ‌بندهای طبی و پرهیز از جابه‌جا کردن وسایل با دست آسیب‌دیده، می‌تواند به‌مرور این درد را کاهش دهد. اگر شما با مشکل مشابهی روبه‌رو هستید، باید بدانید که استراحت و پرهیز از انجام حرکات نابه‌جا و تکراری، بیشتر از هر کاری می‌تواند به آرام شدن درد و سوزش دستتان کمک کند.
 
 
درد باغبان‌ها
کمردرد
برای انجام دادن کارهایتان مدام باید خم و راست شوید. این کار، مخصوصا اگر بی‌محابا و با کمری گود و قوزکرده انجام شود، بیشتر از بلند کردن بار می‌تواند به شما آسیب بزند. کسانی که مسئولیت جا دادن و مرتب کردن وسایل را در ادارات برعهده دارند، کارهایی مثل باغبانی را انجام می‌دهند یا به خاطر تمیز کردن سطوح مدام باید کمرشان را در وضعیت‌های مختلف حرکت دهند، اغلب دچار کمردرد هستند.


چه باید کرد؟
سعی کنید چه در زمان ایستادن و چه نشستن، شکمتان را تو دهید. این کار باعث صاف شدن شانه‌ها و جلو آمدن قفسه سینه می‌شود و از درد کمر و گردن نجاتتان می‌دهد. گذشته از این، وقتی می‌خواهید به سمت پایین خم شوید، فاصله‌تان با زمین را با کمک گود کردن کمر کاهش ندهید، بلکه دقیقا از قسمت انتهایی کمر (بالای باسن) و در حالی که کمرتان (مخصوصا در ناحیه پایین کتف) صاف است به سمت پایین خم شوید.
 
 
درد کارگران کارخانه
از دست دادن شنوایی
هیچ‌کس نمی‌تواند سختی کار کردن در کارخانه و عوارضی که به کارگران تحمیل می‌شود را انکار کند. کارگران کارخانه‌های نساجی و نخ‌ریسی، به مشکلات ریوی مبتلا می‌شوند، بسیاری از کارگران در این موقعیت‌های شغلی مجبور به حمل و جابه‌جایی بارهای سنگین هستند و از کمردرد شکایت می‌کنند. کارگران خطوط 24ساعته تولید، دچار اختلالات خواب و عوارض ناشی از آن می‌شوند. اما کار کردن در خطوط تولید کارخانه‌ها، تنها این عوارض را به همراه نمی‌آورد، بسیاری از این کارگران در معرض سروصدای شدید و مداوم هستند و آرام‌آرام به آسیب‌های درمان‌ناپذیر شنوایی دچار می‌شوند.

چه باید کرد؟
نه می‌توانید کارتان را عوض کنید و نه می‌توانید دستگاه‌های پرسروصدا را خاموش کنید. تنها کاری که از شما ساخته است، استفاده از هدفون‌های عایق صداست. شاید گرمتان شود یا دوست نداشته باشید در تمام ساعات کاری وسیله‌ای را روی گوش‌هایتان تحمل کنید. اما باور کنید تنها راه سالم نگه‌ داشتن گوش‌هایتان استفاده از هدفون‌های استاندارد عایق صداست.
 
 
درد کارکنان واحد نگهبانی
درد کف پا
کارمندانی که در تمام ساعات اداری روی صندلی می‌نشینند یا برعکس، در تمام ساعات کاری می‌ایستند، اغلب از درد مچ، زانو و ساق پا شکایت می‌کنند. ورم پا مشکلی است که در ساعات پایانی کار آنها را آزار می‌دهد و پایشان را در کفش آزرده و فشرده می‌کند.


چه باید کرد؟
شاید نتوانید ماهیت کارتان را عوض کنید و درنهایت، راهی جز کمی قدم زدن در فواصل کاری برایتان باقی نماند. اما مطمئن باشید برای کاهش درد و ورم پایتان در خانه کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. برای مثال می‌توانید پایتان را چند دقیقه در تشت آب ولرم و نمک استراحت دهید؛ یا اینکه یک بطری آب‌معدنی پر را زیر پاهایتان بگذارید و با حرکت کف پا آن را روی زمین بغلتانید. کشیدن انگشتان راه دیگری برای برگرداندن آرامش به پاهایتان است.
 
 
درد اپراتورهای رایانه
خشکی چشم
کسانی که ساعت‌ها بدون حرکت دادن چشمشان به رایانه خیره می‌شوند، اغلب از خشکی چشم شکایت می‌کنند. سردرد، تاری دید، درد گردن و شانه از مشکلات دیگری است که این افراد را آزار می‌دهد و کار کردن را برایشان دشوار می‌کند.


چه باید کرد؟
هرچند دقیقه یکبار، بدون چرخاندن سر، سعی کنید به دورترین نقطه سمت راست خیره شوید و چس از چند ثانیه، به دورترین نقطه سمت چپ نگاه کنید. این کار نوعی ورزش برای چشم‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند خستگی چشم را کاهش دهد. گذشته از این، هر 20 دقیقه یکبار، از جلوی رایانه بلند شوید و کمی قدم بزنید. استفاده مداوم از قطره‌های اشک مصنوعی هم می‌تواند خشکی و خستگی چشم‌هایتان را کمتر کند.
 
 
درد کارمندان اورژانس
اختلال تمرکز
اگر در شغل‌های پراسترسی مانند واحد اورژانس بیمارستان‌ها، اداره آگاهی، نیروی انتظامی و مشاغلی از این دست فعال باشید، طبیعی است که به مشکلاتی مانند سردرد مزمن، اختلال خواب، دل‌درد، مشکلات تمرکز، افسردگی و اضطراب دچار شوید. اضطراب ناشی از کار در این موقعیت‌ها ممکن است مشکلات گوارشی را هم ایجاد کند یا اینکه بر حافظه شما تاثیر منفی بگذارد.


چه باید کرد؟
اگر اضطراب هنوز زندگی شما را مختل نکرده است، می‌توانید با خواندن کتاب‌هایی که به شما راه‌های مهار اضطراب را می‌آموزند، وضعیت را تحت کنترل خود دربیاورید. اگر هم این مشکلات با وجود تلاش شما برای مهار استرس رهایتان نمی‌کنند، با یک روانشناس در این مورد صحبت کنید. یادتان نرود که اضطراب حتی اگر ناشی از شرایط کاری باشد، می‌تواند به‌مرور مزمن شود و راهش را به دیگر بخش‌های زندگی شما باز کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha