چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

چه کسی از خواب راحت شبانه بدش می آید؟ اما دست یابی به چنین خوابی، برای بسیاری از ما دشوار است. کار، استرس، تغییر شیفت ها و داشتن فرزندی کم سن و سال همگی می توانند روی مقدار و کیفیت خوابتان تاثیر بگذارند.

کمبود خواب، چگونه باعث بیماری می شود؟

سلامت نیوز: چه کسی از خواب راحت شبانه بدش می آید؟ اما دست یابی به چنین خوابی، برای بسیاری از ما دشوار است. کار، استرس، تغییر شیفت ها و داشتن فرزندی کم سن و سال همگی می توانند روی مقدار و کیفیت خوابتان تاثیر بگذارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، اینکه چقد توانسته ایم خوب بخوابیم، می تواند به صورت مستقیم روی سلامتمان تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده در سراسر جهان از هر 10 فرد بالغ، 8 نفر در صورت یک شب درست نخوابیدن ممکن است تاثیرات منفی آن را تجربه کنند  و تنها از هر 10 فرد بالغ، یک نفر برای مشکلات خوابش به پزشک مراجعه می کند. همچنین 31 درصد با استفاده از داروها تلاش می کنند مشکل را حل کنند.

به گفته دکتر لیزا آرتیس، تنها یک شب درست نخوابیدن می تواند روی خلق و خو، میزان توجه و توانایی شناختی تاثیرات منفی بگذارد. هر ساعت از دست دادن خواب هنگام شب با از دست دادن موقت یک امتیاز از IQ در ارتباط است. کم خوابی مزمن می تواند تاثیرات و آسیب های منفی جدی روی سلامت ذهنی و فیزیکی داشته باشد.

کم خوابیدن با بدنمان چه می کند؟

بنابراین اگر نتوانیم درست سرمان را روی بالش بگذاریم و خوابی عمیق و آرام داشته باشیم، چه اتفاقاتی ممکن است برایمان رخ دهد؟

1- سرطان پستان

بر اساس تحقیقی که در ژورنال تحقیقات سرطان منتشر شد، خانم هایی که به صورت شیفتی کار می کنند نسبت به دیگر خانم ها بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. محققان می گویند خوابیدن در مکانی تاریک برای مدت طلانی، می تواند باعث افزایش هورمون ملاتونین شود که رشد تومورهای سینه را مسدود می کند. در مقابل تومورهایی که در معرض سطح کمی از ملاتونین قرار بگیرند بسیار فعال تر هستند.

2- کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن

اگر علاوه بر صبح ها شب ها نیز بیدار بمانید این کارتان باعث افزایش هورمون کورتیزول در خون می شود. در چنین حالتی سیستم ایمنی بدن سرکوب می شود و بیشتر در معرض سرفه و سرماخوردگی قرار می گیرید. اگر هر شب تنها 5 ساعت بخوابید
می تواند به صورت مستقیم، روی سطح کورتیزول تاثیر داشه باشد و باعث استرس روانی بالایی شود.

3- دیابت و بیماری های قلبی

به اندازه کافی خوابیدن می تواند مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهد که یکی از فاکتورهای خطرناک ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی است. کم خوابی می تواند باعث افزایش CRP شود که با استرس و التهاب پخش می شود. تحقیقات نشان داده افرادی که معمولا کمتر از پنج ساعت در طول شب می خوابند، بیشتر در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. به نظر می رسد عدم توانایی در خواب عمیق باعث تغییر روش برخورد بدن با گلوکز می شود که در نتیجه دیابت نوع 2 بروز می کند.

4- افزایش وزن

آیا کمبود خواب واقعا می تواند باعث افزایش وزن شود؟ بر اساس تحقیقات بین خواب و چاقی رابطه وجود دارد اما فقط در کسانی که کمتر از 5 ساعت در طول شب می خوابند، حدود 2 کیلوگرم از وزن اضافی را می توان به کم خوابی نسبت داد. اما برای اصلاح وزن خود بهتر است روزانه 20 دقیقه پیاده روی را وارد برنامه خود کنید.

در یک تحقیق که به تازگی منتشر شده معلوم شد خوابیدن در اتاقی که نور چراغ های بیرون یا نور وسائل الکترونیکی در آن وجود دارد، می تواند برای تولید ملاتونین توسط بدن مشکل ایجاد کند در نتیجه علاوه بر خواب به سوخت و ساز بدن نیز آسیب وارد.
می شود. خوابیدن در محیطی کم نور و تاریک ملاتونین را افزایش می دهد و تبدیل انرژی به خون را تنظیم می کند.


نکاتی برای خواب بهتر:

این مقدار خواب نیست که اهمیت دارد، بلکه کیفیتش است. از این نکات برای خوابی بهتر هنگام شب استفاده کنید:

    اگر مجبور شدید شب از خواب بیدار شوید، به جای روشن کردن یک لامپ پر نور یک مدل کم نور را روشن کنید. با این کار جلوی سیگنال هایی که به مغز ارسال می شود تا بگوید صبح است گرفته می شود و خیلی راحت تر می توانید دوباره بخوابید.
    اگر شب سرکار هستید، ایده خوبی نیست که درست پس از رسیدن به خانه بخوابید، چون ساعت بدنتان تنها اجازه 5 ساعت خواب را به شما می دهد. خواب را تا میانه روز به تاخیر بیندازید تا بتوانید خواب بهتری داشته باشید.
    نگرانی ها را با خود به رخت خواب نبرید، نور براق آیپدتان ( یا دیگر وسائل اینچنینی ) می تواند روند طبیعی به خواب رفتنتان را مختل کند. سعی کنید چند ساعت قبل از خواب، خود را درگیر هیچ چیز استرس آوری نکنید.
    مطمئن شوید که اتاق خوابتان فضایی مناسب برای خواب دارد: خنک، تاریک و ساکت. قبل از خواب نور خانه را کم کنید و از خوردن غذاهایی که می توانند روی خوابتان تاثیر منفی بگذارند پرهیز کنید.
نویسنده: تریسی لاتیمور
منابع:

Philips releases survey findings on World Sleep Day, revealing how people across the globe prioritize sleep – http://www.philips.co.uk/a-w/about/news/archive/standard/news/press/2017/20170317-philips-releases-survey-findings-on-world-sleep-day-revealing-how-people-across-the-globe-prioritize-sleep.html

netdoctor


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha