برخی از مزایای روغن بادام زمینی از جمله قابلیت آن برای کاهش سطح کلسترول، محافظت از سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، تقویت عملکرد شناختی، بهبود سیستم عصبی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و محافظت از پوست است.

با فواید شگفت انگیز روغن بادام زمینی آشنا شوید

سلامت نیوز: برخی از مزایای روغن بادام زمینی از جمله قابلیت  آن برای کاهش سطح کلسترول، محافظت از سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، تقویت عملکرد شناختی، بهبود سیستم عصبی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و محافظت از پوست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، روغن بادام زمینی همانطور که از نامش برمی آید، یک نوع روغن گیاهی است که معمولا در پخت و پز استفاده می شود و از بادام زمینی گرفته شده است. روغن بادام زمینی انواع مختلفی دارد از جمله تصفیه شده، غیر تصفیه شده، سرخ شده و پرس سرد. این تفاوت در میزان مواد مغذی و مزایای این روغن ها تغییراتی ایجاد کرده است. افراد معمولا به این دلیل از روغن بادام زمینی در پخت و پز استفاده می کنند که طعمی جالب و متفاوت به غذا می دهد، مخصوصا اگر نوع سرخ شده آن را مورد استفاده قرار دهید، البته از دیگر دلایل استفاده این روغن آن است که از روغن های دیگر سالم تر است.

بیشترین مزایای روغن بادام زمینی برای سلامت، از اسید چرب های مختلفی که دارد می آید از جمله اسید اولئیک، اسید استئاریک، اسید پالمیتیک و اسید لینولئیک. سطح نامتعادل اسید چرب ها می تواند برای سلامت خطرناک باشد، اما روغن بادام زمینی مقدار مناسبی از این اسیدها را در خود دارد که می تواند از راه های متفاوتی به تقویت سلامت کمک کند. بعلاوه ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک دیگری که در روغن بادام زمینی وجود دارد نیز، برای سلامتمان مفید هستند.

بیایید نگاهی دقیق تر به مزایایِ این روغن سالم و خوش طعم برای سلامت داشته باشیم:

سطح کلسترول: برخلاف بسیاری از روغن های گیاهی، روغن بادام زمینی هیچ گونه کلسترولی ندارد که یکی از عوامل مهم برای بیماری های قلبی عروقی مانند آترواسکلروز است و اساسا باعث مسدود شدن رگ ها می شود. از آنجا که روغن پخت و پز به طرق مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، حذف کلسترول های مضر از برنامه غذایی به از بین بردن انواع مختلفی از بیماری ها
می انجامد. روغن بادام زمینی نه تنها کلسترول پایینی دارد بلکه می تواند به کاهش کلسترول فعلی تان نیز کمک کند، چون حاوی استرول گیاهی است. این فیتو استرولها در واقع با جذب کلسترول های بد در معده و روده مقابله می کنند که می تواند سطح کلسترول را 10 تا 15 درصد کاهش دهد.

سلامت قلب: همانطور که در بالا گفته شد، روغن بادام زمینی خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش می دهد که در نتیجه از سکته قلبی و مغزی در امان می مانید. روغن بادام زمینی همچنین حاوی اسید چرب های غیر اشباع مانند اسید اولئیک است که باعث افزایش کلسترول  خوب به نام HDL در خون می شود. این کلسترول پر خاصیت، به از بین بردن و کاهش کلسترول بد ( LDL ) کمک می کند که در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطان: روغن بادام زمینی همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول از جمله رزوراترول است. این ترکیب با از کار انداختن رادیکال های آزادی کار می کند که محصولات جانبی خطرناک متابولیسم سلولی هستند و باعث بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان در بدن می شوند. تحقیقات نشان داده استفاده از روغن گیاهی سرشار از رزوراترول مانند روغن بادام زمینی، می تواند به لطف آنتی اکسیدان های قوی، خطر گسترش سرطان را کاهش دهد.

فشار خون: رزوراترول یک تاثیر مهم دیگر نیز روی بدن دارد. با هورمون های مختلف در بدن تعامل می کند که روی رگ های خونی تاثیر دارند مانند آنژیوتانسین که باعث تنگ شدن عروق و شریان ها می شود. با خنثی ساختن تاثیر آن هورمون، رزوراترول به کاهش فشار خون کمک می کند که باعث کاهش فشار روی سیستم قلبی و عروقی می شود.

تقویت شناختی: بیماری آلزایمر، یکی از فراگیرترین و تراژیک ترین مشکلاتی است که افراد با بالا رفتن سنشان دچار آن می شوند. اما رزوراترول که آنتی اکسیدانی چند کاره است نشان داده که می تواند شروع بیماری های شناختی مانند آلزایمر را متوقف یا به تعویق بیندازد. رادیکال های آزاد مسئول شکستن مسیر عصبی در مغز هستند، بنابراین آنتی اکسیدان هایی مانند رزوراترول
می توانند جلوی این فرآیند را به خوبی بگیرند.

سلامت پوست: روغن بادام زمینی، مانند بسیاری از دیگر روغن های گیاهی سرشار از ویتامین E است. ویتامین E به ویژه در تثبیت و سلامت پوست نقش مهمی ایفا می کند. پوست را از آسیب رادیکال های آزاد که باعث چروک، لکه و دیگر مشکلات پوستی می شوند محافظت می کند. ویتامین E موجود در روغن بادام زمینی، ظاهر پوست را جوان و سالم نگه می دارد.

سیستم ایمنی: آخرین مزیت سطح بالای رزوراترول در روغن بادام زمینی، بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن است. عفونت های ویروسی و قارچی بسیار به این آنتی اکسیدان حساس هستند. بنابراین اضافه کردن روغن بادام زمینی به برنامه غذایی تان می تواند شما را از این جهت نیز ایمن نگه دارد. سلول های سفید بدن تحریک می شوند تا تمام عوامل خارجی تهدید کننده را از بین ببرند.

سخن آخر:  با وجود اینکه اسید چرب های موجود در روغن بادام زمینی مفید هستند، اما تنها مقدار متعادل آنها می تواند مفید باشند. به هر حال هر روغنی کالری بالایی دارد. بنابراین هنگام پخت و پز با این روغن نیز مانند دیگر روغن ها، اندازه را رعایت کنید تا باعث اضافه وزنتان نشود.

منابع:

    http://jhered.oxfordjournals.org/content/80/3/252.extract

    http://www.cabdirect.org/abstracts/19801408423.html;jsessionid=C8296B2DE36DADC16A51F46678E3567C

    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1748-1716.1957.tb01399.x/abstract

    http://ajcn.nutrition.org/content/70/6/1009.short

    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0014480076900721

    http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf9809885

    https://www.cambridge.org/core/journals/public-health-nutrition/article/monounsaturated-fatty-acids-olive-oil-and-blood-pressure-epidemiological-clinical-and-experimental-evidence/481D306D36F61E8E408EE97145E82256

    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165017306000178

    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1748-1716.1951.tb00780.x/abstract

    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002822396002970

    http://jn.nutrition.org/content/68/1/57.short

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha