شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸

تبعات خشم مردم در مقابله با یک جنایت! قرار بود این تیتر این گزارش باشد. برای توضیح بیشتر باید گفت، جرمی رخ می‌دهد، جرمی از جنس جنایت، مردم از وقوع این جرم به تنگ می‌آیند و به مجرم دسترسی ندارند چرا که در دستان قانون است.

سوختن یک خانواده در آتش گناه پدر

سلامت نیوز:خون به چشمان مردم افتاد. قتل دخترکی معصوم مردم خشمگین را راهی خانه و محل کار متهم به قاتل کرد. هنوز دادگاه حکمی برای متهم صادر نکرده است اما مردم خشمگین اولین سنگ را به سوی محل زندگی متهم پرتاب کردند.

به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: سایرین همراه می‌شوند و کار به آتش کشیدن مغازه متهم به قتل می‌رسد. می‌گویند از در و دیوار بالا رفته‌اند و فحش و ناسزا نثار خانواده متهم می‌کنند. فرزندان متهم ترسیده‌اند و مادرشان که روحش از ماجرا بی خبر است در گوشه ای از خانه فرزندانش را به آغوش کشیده و به پهنای صورت اشک می‌ریزد.


تبعات خشم مردم در مقابله با یک جنایت! قرار بود این تیتر این گزارش باشد. برای توضیح بیشتر باید گفت، جرمی رخ می‌دهد، جرمی از جنس جنایت، مردم از وقوع این جرم به تنگ می‌آیند و به مجرم دسترسی ندارند چرا که در دستان قانون است. مردم خشمگین به سراغ محل زندگی و یا محل کار مجرم می‌روند و برای تخلیه این خشم عمومی خانواده متهم را مورد غضب قرار می‌دهند، مسئله ای که تنها وحشت برای خانواده و حتی جامعه به دنبال خواهد داشت و متعاقباً آینده ای گُنگ را برای آن ها رقم خواهد زد.


پیامدهای یک فاجعه در جامعه


کوروش محمدی، جامعه شناس با اشاره به این موضوع که قتل آتنا افکار عمومی را جریحه‌دار کرد، می‌گوید: «در فاجعه ای رخ داده است، روح جمعی جامعه خدشه‌دار شده است و این تنها مردم اردبیل نبودند که نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. ما در مواجه با موضوع قتل آتنا با چند بعد روبه‌رو هستیم که یکی از آن‌ها کُند بودن قوانین است.»


محمدی در ادامه می‌افزاید: «شفافیت مسئولان در مواجه با چنین مواردی بسیار کم است؛ به این معنی که مسئولی به طور کامل اطلاع رسانی نمی‌کند و واکنش رسمی نشان نمی‌دهد. همین موضوع افرادی را که حساس و پیگیر موضوع قتل هستند را وادار به واکنش هیجانی می‌کند و ممکن است به اقدامات کنترل نشده آن‌ها بی انجامد.»


به عقیده محمدی قانون باید در چنین مواقعی به صورت استثنا به پرونده نگاه کرده چرا که این قتل با یک قتل عادی که حاصل نزاع دو نفر بوده، متفاوت است.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه قتل آتنا تجاوز به اخلاق یک جامعه است، می‌گوید: «تمام مردمی که خبر مرگ آتنا را شنیده اند، جریحه دار شده و از لحاظ روحی و روانی زخمی شده اند. باید این جامعه را آگاه کرد؛ به عقیده من این فاجعه دو پیام اصلی دارد. ضمن اینکه این فاجعه خطری برای امنیت جامعه محسوب می‌شود، از این فاجعه در می‌یابیم ما در جامعه بیماران جنسی داریم و باید فکری به حال این افراد شود. افرادی که در جامعه رها شده‌اند و به اشکال گوناگون این بیماری را بروز می‌دهند. عده‌ای به شکل مزاحمت‌های خیابانی مانند متلک انداختن به زنان و یا نگاه های طولانی به خانم‌ها و یا مواردی همچون قاتل آتنا کوچولو!»


پیام دیگری که محمدی از فاجعه قتل آتنا به آن اشاره می‌کند مربوط به نهاد خانواده می شود؛ محمدی توضیح می‌دهد: «نهاد خانواده در جامعه آسیب دیده است. فرد متهم خانواده دارد، یک همسر دارد، دو فرزند دارد اما نمی‌تواند در این جمع به ارضا و اغنا برسد. این به این معنی است که ما در نهاد خانواده موفق نبودیم در نتیجه نتوانستیم مانع از خروج افراد از مرز اخلاق شویم.»


همه چیز به عهده دستگاه قضایی است
مردم پارس آباد مغان در روزهای گذشته با تجمعات کوچک و بزرگ در محل های مختلف شهر از جمله روبه روی مغازه متهم به قتل «آتنا اصلانی» جمع شدند و خشم خود را نسبت به موضوع قتل ابراز داشتند. در فیلم های منتشر شده مغازه ای که در آتش سوخته را می ببنیم و افرادی از داخل مغازه صندلی و سایر اجزای مغازه را به خیابان پرتاب می کنند و در چند فیلم دیگر دیده می شود که مردم با فریاد کلمه «بی شرف» نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.


واکنش های مردمی در روزهای گذشته به اندازه ای تند بود که سید عبدالله طباطبایی، دادستان پارس آباد در اظهاراتی در میان مردم پارس آباد مغان عنوان کرده بود: «شهروندان پارس آباد مغان مطمئن باشند به پرونده قتل آتنا اصلانی دختر خردسال پارس آبادی با فوریت و دقت رسیدگی و حکم الهی صادر و با قاطعیت اجرا خواهد شد.»


طباطبایی روز دوشنبه با بیان اینکه این پرونده در همان لحظات اولیه به صورت ویژه تشکیل شد و به صورت ویژه تحقیق و مورد رسیدگی قرار گرفت، گفته بود: « کار قضایی یک کار فنی ، تخصصی و طاقت فرساست و گذشت فقط حق اولیای دم است و حتماً و قطعاً در خصوص این پرونده حکم هرچه که باشد صادر و با قاطعیت اجرا خواهد شد.»


دادستان پارس آباد با قدردانی از اتحاد و وحدت مردم، اظهار کرد: «این اتحاد و همدلی نباید منجر به سلب آرامش و آسایش دیگران شود.»
به گزارش «ابتکار»، آتنا اصلانی دختر خردسال پارس آبادی از حدود 20 روز پیش به قصد دیدار با پدر خود از خانه خارج شده و از آن زمان تاکنون خبری از وی نبود. جسد این دختر خردسال از پارکینگ مظنون دستگیر شده پیدا شد. 


توهین به خانواده متهم، نوعی تجاوز است

کوروش محمدی در ادامه گفت و گو با «ابتکار» می افزاید: «اقداماتی خلاف شرع، عرف و قانون را توسط مردم در پارس آباد شاهد بودیم. اقداماتی که علیه خانواده متهم صورت گرفته، همسر و فرزندی که ممکن است نقشی در ماجرا نداشته و روحشان از این ماجرا بی‌خبر باشد.»


این جامعه شناس می گوید: «حمله به خانواده متهم در آینده فرزندان او را به سمتی سوق می دهد که تبدیل به بیمارانی شوند که از جامعه ترد شده اند و آسیب شدیدی را از طرف مردم دیده اند. این درحالی است که نیاز فرزندان و همسر متهم به قتل بیش از هر زمان دیگری در حال حاضر نیاز به حمایت دارند. خانواده متهم هم از مرگ یک دختر کوچک جریحه دار هستند و هم از این منظر که پدرشان این جرم را مرتکب شده در وضعیت بدی به سر می برند.»


وی ادامه می دهد: «تخریب خانه و به آتش کشیدن محل کار این فرد تنها آسیب های مادی به آن ها وارد نکرده بلکه برای این خانواده فراتر از یک خسارت است. اینکه مردم جریحه دار شدند از این فاجعه نباید توجیه رفتاری آن‌ها باشد؛ نباید کار به توهین بکشد. توهین کردن خود یک تجاوز است. همیشه متهم را باید به قانون سپرد و همین موضوع می شود تا قانون قدرتمند شود.»


به عقیده محمدی ناراحتی مردم و جریحه دار شدن آن ها بار مسئولیت قانون را سنگین‌تر می‌کند و باید انتظار داشت قانون اقدامات فوری را انجام دهد.
محمدی در پایان می‌افزاید: «در عین اینکه فرآیند قانونی در مواجه با چنین جنایت هایی سریع باشد، از طرفی باید متهم که در اینجا بیمار نیز تلقی می شود در اختیار متخصصان روانشناسی و جامعه شناسی قرار گیرد تا بتوان این مشکلات را از ریشه حل کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha