دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 218334

اگر در خانواده سالمندی دارید، باید بیش از گذشته مراقب وی باشید یا اگر خودتان پا به سن گذاشته اید، باید حواستان کاملا به سلامتی تان باشد، چون عدم توجه شما ممکن است باعث شود که علائم غیرعادی در بدن، عادی قلمداد شوند.

این علائم را در سالمندان نادیده نگیرید

سلامت نیوز: اگر در خانواده سالمندی دارید، باید بیش از گذشته مراقب وی باشید یا اگر خودتان پا به سن گذاشته اید، باید حواستان کاملا به سلامتی تان باشد، چون عدم توجه شما ممکن است باعث شود که علائم غیرعادی در بدن، عادی قلمداد شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، لازم است افراد سالمند تحت نظر پزشک باشند و به طور مرتب آزمایشات لازم را انجام دهند تا در وضعیت سلامتی خوبی قرار داشته باشند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، به موقع تشخیص داده شود.

برخی از علائم ظاهری ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی باشد. بنابراین اگر خودتان سالمند هستید و یا با یک سالمند زندگی می کنید، مهم است که به آنها توجه شده و به موقع به پزشک مراجعه کنید.


کم آوردن غیرعادی نفس

درد قفسه سینه یکی از چند علامت سکته قلبی است. این علائم ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. اگر به عنوان مثال با انجام کوچک ترین گشت و گذاری در تنفس تان مشکل به وجود می آید و نفس کم می آورید، ممکن است علامت زودهنگام انسداد کامل و یا نیمه رگ ها باشد. اگر متوجه این مشکل به صورت مزمن یا غیرعادی شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر در قفسه سینه تان احساس فشار و یا حالت تهوع دارید نیز خیلی زود به نزد پزشک بروید.


حالت تهوع ناگهانی یا مشکل تعادل

علائم خونریزی مغزی ممکن است چندان مشهود نباشد، اما اگر بتوانید آن را تشخیص دهید اوضاع به نفع تان خواهد بود. فرقی نمی کند سالمند، بزرگسال یا جوان باشید. علائم خونریزی مغزی عبارت است از: مشکل ناگهانی در راه رفتن، از دست دادن ناگهانی تعادل و هماهنگی اعضای بدن . علاوه بر این باید به علائمی نظیر حالت تهوع شدید، مشکل در تکلم، اشکال در تلفظ کلمات، تغییرات بینایی، لمس شدن صورت،پاها و بازوها نیز دقت کنید.


خونریزی واژینال بعد از یائسگی

خانم های سالمندی که بعد از یائسگی لکه های خون مشاهده می کنند حتما با متخصص زنان مشورت کنند، چون این مسئله عادی نیست. برخی از خونریزی ها چندان مهم نیست. با این حال ممکن است خونریزی واژینال بعد از یائسگی نشان دهنده بیماری خطرناکی مانند سرطان باشد. نباید این مسئله کم اهمیت شمره شود. توصیه می کنیم حتی اگر از این قبیل مشکلات نیز ندارید به طور مرتب آزمایش های لازم را انجام دهید.


مشکلات نعوظی در آقایان

این وضعیت در مردانی که پا به سن می گذارند بسیار عادی است و به تدریج که سن بالا می رود مشکل اختلالات نعوظی بیشتر می شود. در واقع حدود 22 درصد مردان 60 ساله از مشکل ناتوانی جنسی رنج می برند.

اگر مشاهده کردید که مدفوع تان سیاه شده یا با خون همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است علامت خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی باشد

البته مشکل ناتوانی علاوه بر اینکه به مسئله رضایت جنسی مربوط می شود، می تواند با مشکلاتی مانند بیماری های قلبی، دیابت و غیره نیز در ارتباط باشد.

با وجود اینکه این مشکل به دلیل افزایش سن بروز می کند اما ممکن است در اثر بالا بودن استرس یا افسردگی نیز ایجاد شود. بنابراین بهتر است با پزشک مشورت کنید.


یبوست

یبوست باعث افزایش خطر بواسیر می شود. زمانی که یبوست به طور هر از گاهی بروز می کند عادی است، اما ممکن است این مشکل در افراد سالمند به طور مرتب بروز کند. در این صورت ممکن است علامت این باشد که چیزی راه خروج مدفوع را مسدود کرده است. ممکن است مشکل مربوط به وجود تومور، پولیپ یا دیگر انسدادها باشد. با وجود اینکه روده پر می شود، اما عمل دفع انجام نمی شود. در این صورت حبس مدفوع بروز می کند و باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد.


مدفوع رنگی

ممکن است مدفوع به دلیل مواد غذایی مصرفی تغییر رنگ دهد. مصرف مکمل آهن و داروهای ضداسهال از جمله مواردی هستند که مدفوع را تیره می کنند. مدفوع قهوه ای یا سبز رنگ عادی است. اما اگر مشاهده کردید که مدفوع تان سیاه شده یا با خون همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است علامت خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی باشد. این مشکل همچنین در اثر وجود زخم ها، بواسیر، دیورتیکول و دیگر بیماری های مربوط به دستگاه گوارش و روده ها بروز می کند که باید مورد بررسی پزشک قرار بگیرد.


ناهنجاری در سینه ها

علائم متعددی از جمله ورم سینه ها، حساسیت و بی رنگی آنها، ترشحات غیرعادی، تغییر در رنگ پوست سینه و غیره در کنار وجود گره های بزرگ از جمله علائم سرطان سینه است. گرچه سرطان سینه در مردان بسیار کمتر از خانم ها بروز می کند، اما امکان نیز کماکان وجود دارد. به همین دلیل مردها نیز مانند زن ها باید به طور مرتب آزمایش دهند.


مشکلات پوستی

افراد سالمند معمولا بیشتر در معرض سرطان پوست قرار دارند. حتما به بروز هر نوع مشکل ناگهانی و غیرعادی روی پوست و در آمدن هر نوع خال یا تغییرات آن حساس باشید. زمانی که هر نوع مشکل پوستی درمان نشود، ممکن است تبدیل به سرطان پوست شود. بسیاری از مشکلات و ضایعات پوستی وجود دارد که ممکن است به پیری تعبیر شود، اما در واقع چنین مشکلاتی زندگی فرد را تهدید می کند. بنابراین مهم است که به بروز خال های کوچک نیز حساس باشید.

به خاطر داشته باشید که تمام این علائم ممکن است مشکل خاصی نباشد، بنابراین بدون اینکه خیلی آنها را به بیماری های جدی نسبت دهید با آرامش کامل با پزشک مشورت کنید. انجام آزمایش و چکاپ های منظم باعث می شود که سالمندی سالم و بانشاطی را تجربه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha