اتفاق های زندگی با تمام گذرا بودنشان می توانند تأثیر عمیقی بر روح و جسم داشته باشند. مطالعه ای جدید نشان داده است که آن دسته از تجربه های زندگی که اضطراب آور هستند مانند مرگ فرزند، طلاق یا از دست دادن شغل ممکن است مغز را تا چهار سال پیر کنند.

تجربه های پراسترس زندگی، مغز را پیر می کند

سلامت نیوز: اتفاق های زندگی با تمام گذرا بودنشان می توانند تأثیر عمیقی بر روح و جسم داشته باشند. مطالعه ای جدید نشان داده است که آن دسته از تجربه های زندگی که اضطراب آور هستند مانند مرگ فرزند، طلاق یا از دست دادن شغل ممکن است مغز را تا چهار سال پیر کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، کارشناسان مدرسه عالی پزشکی و سلامت عمومی دانشگاه ویسکانسین موفق به شناسایی 27 رویداد اضطراب آمیز در زندگی شدند که می تواند با ضعیف کردن عملکرد شناختی در سال های بعدی زندگی مرتبط باشد. تجربه کردن تنها یکی از این رویدادها در سال های اولیه زندگی می تواند بر سلامت مغز در آینده اثرگذار باشد.

محققان با بررسی داده های 1320 نفر که مجموعه آزمایش های عصبی را برای بررسی چندین ناحیه در مغز از جمله حافظه از سر گذرانده بودند به این نتیجه رسیدند. بخش اعظم این افراد سفید پوست و 82 نفر آنها آمریکایی آفریقایی تبار بودند و متوسط سن آنها 58 سال بود. یافته ها نشان داد آمریکایی های آفریقایی تبار بالغ بر 60 درصد بیشتر از سفیدپوست ها رویدادهای اضطراب آمیز را تجربه کرده بودند.

البته این مطالعه به خطر دمانس یا زوال عقل نپرداخت اما تجربه های پر استرس را به عنوان عوامل اثرگذار بر مغز شناسایی کرد که می تواند منجر به دمانس در سال های بعدی زندگی شود.

به گفته یکی از محققان انجمن آلزایمر در آمریکا رویدادهای استرس زایی که محققان این پژوهش بر آن تمرکز کردند بسیار متنوع است، از مرگ یکی از والدین و بدرفتاری و از دست دادن شغل گرفته تا از دست دادن خانه، فقر، زندگی در محله فقیر و طلاق. او همچنین تأکید کرد که برای بعضی از بچه ها حتی عوض کردن مدرسه هم می تواند یه رویداد اضطراب آمیز تلقی شود.

این 27 رویداد استرس زا در زندگی عبارتند از:

1-     تکرار یک سال تحصیلی در مدرسه

2-     بیرون فرستادن کودک از خانه برای انجام کاری اشتباه

3-     بیکاری پدر یا مادر

4-     مصرف الکل توسط والدین یا یکی از آنها

5-     سوء مصرف مواد مخدر توسط والدین یا یکی از آنها

6-      بیرون انداخته شدن از کلاس

7-     اخراج یا مشروط شدن از مدرسه

8-     مردود شدن در مدرسه یا دبیرستان

9-     اخراج شدن از محل کار

10- بیکار بودن برای مدتی طولانی

11- از دست دادن یکی از والدین

12- جدا شدن والدین از یکدیگر

13- روابط نامشروع همسر یا والدین

14- مشکلات شدید با عروس یا داماد

15- از دست دادن خواهر یا برادر

16-  از دست دادن فرزند

17- داشتن تجربه یک جراحت بسیار تهدید آمیز در کودکی

18- از دست دادن خانه در اتش، سیل یا فجایع طبیعی

19- از نظر جسمی مورد حمله یا تجاوز قرار گرفتن

20- تجاوز جنسی

21- مشکلات حاد حقوقی

22- تجربه زندان

23- ورشکستگی

24- مشکل مالی یا فقدان دارایی

25- از دست دادن سود و مزایا

26-  ورود به نیروهای مسلح

27- تجربه نبرد

منبع: Independent

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha