سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 219802

محققان دریافتند کلسیم موجود در بدن که عامل استحکام دندانها و استخوان‌ها است، در تعدیل میزان کلسترول خون نقش بسزایی ایفا میکند.

کشف ارتباط بین میزان کلسیم و کلسترول خون

سلامت نیوز:محققان دریافتند کلسیم موجود در بدن که عامل استحکام دندانها و استخوان‌ها است، در تعدیل میزان کلسترول خون نقش بسزایی ایفا میکند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بررسیها نشان داده است که تجمع کلسیم در سلولهای بدن، منجر به کنترل کلسترول خون می‌شود و البته تجمع انبوه آن، ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش میدهد.

به گزارش زی‌نیوز،دانشمندان ضمن بررسی پروتئینهایی که به باندهای کلسیم متصلاند دریافتند که در بدن موشها، در صورت فقدان پروتئین، میزان غلظت کلسترول خون افزایش مییابد.

به گفته پرفسور مارک میچالک از کانادا، نوعی مکانیسم سلولی در بدن وجود دارد که به صورت خودکار میزان کلسترول خون را کنترل و در صورت کمبود دستور آن را صادر میکند.

آنچه در بررسی این مکانیسم دفاعی بدست آوردیم مخفی ماندن سطح کلسترول خون با تغییر میزان کلسیم است؛ به طوری که در صورت کمبود کلسیم، سطح کلسترول خون ناشناخته مانده و این مکانیسم شروع به تولید کلسترول در خون می‌کند حتی اگر مقدار کلسترول در بدن کافی باشد.

با توجه به مباحث مطرح شده، محققان دریافتند ارتباط فیزیولوژیک کلسیم و کلسترول در موجوداتی همچون کرم نیز حفظ شده است.

برداشتهای کلی حاکی از آن است که کلسیم نیز همانند کلسترول ترکیبات داخل سلول‌ها را کنترل می‌کند. انجام این تحقیقات گامی موثر در جهت شیوههای درمانی در آینده به شمار میرود، اما در این زمینه همچنان راه طولانی در پیش رو داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha