سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 220593

افسردگی یکی از مهمترین دلایل کاهش کیفیت زندگی سالمندان است.

۷ راه موثر برای کمک به سالمندان افسرده

سلامت نیوز-*عطیه رضایی: افسردگی یکی از مهمترین دلایل کاهش کیفیت زندگی سالمندان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سپیده دانایی، در سنین سالمندی آمار افسردگی سالمندی در خانم‌ها و آقایان بالا می رود. افسردگی در پیری فرایندی است که به سادگی متوقف نمی شود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبتهای ویژه می توان این دوران را به دورانی مطلوب و لذتبخش و توام با سلامت تبدیل کرد .افسردگی در سالمندان می تواند به علت از دست دادن عزیزان به خصوص همسر یا یکی از فرزندان،از دست دادن سلامتی جسمی،نزدیک شدن به مرگ و شروع فرایند زوال فرد،فقدان سلامتی یکی از عزیزان،انزوا و تنهایی‌،از‌دست‌دادن انگیزه و هدف،مشکلات جسمی و وحشت از مرگ و نگرانی به خاطر مشکلات مالی و یا جسمی ایجاد شود.

راههای کمک به سالمندان برای مقابله با افسردگی:

پیوند دادن فرد سالمند با جنبه‌های مثبت زندگی وی که در گذشته از آن بهره مند بوده می‌تواند شناخت او را نسبت به جهان پیرامون و اطرافیان تغییر دهد.
همچنین انجام مشاوره‌های گروهی باعث می شود بیان آزادانه احساسات و افکار برای سالمندان فراهم گردد.
به طور کلی روش های زیر را می توان برای کمک به رفع افسردگی فرد سالمند پیشنهاد داد:

۱-از خانه بیرون آمدن‌: پارک رفتن و ناهار را با دوستانتان میل کردن. قدم‌‌زدن، انجام فعالیت‌های هنری، دیدن فیلم و یا رفتن به موزه و هر‌آنچه باعث فعال نگه داشتن ذهن و جسم شود .

۲-کاهش زمان های تنهایی: با دیگران در ارتباط باشید و اگر قادر به حرکت نیستید از کسانی که دوستشان دارید دعوت کنید تا به دیدنتان بیایند و یا با تلفن با آنها در تماس باشید. بیرون رفتن گروهی‌، ملاقات با دوستان و آشنایان‌، رفتن به اجتماعات و گروه‌های همسالان می‌تواند فرد سالمند را در مقابله با تنهایی و انزوا یاری دهد‌.

۳- ‌داوطلب کمک به دیگران شدن‌: کمک به دیگران یکی از بهترین راه‌های به‌دست‌آوردن ارزش و احترام و کسب آرامش در این دوران است‌.

۴- مشغول به یادگیری مهارتی جدید شدن: به‌دنبال فعالیت‌هایی بروید که همیشه آرزوی انجام آن را داشته و قادر باشد خلاقیت شما را شکوفا سازد.

۵-ورزش کردن‌: اگر بیمار و ناتوان هستید راه‌های بسیاری وجود دارد تا قدرت بدنی خود را بالا ببرید حتی روی صندلی و ویلچر.

۶- مصرف وعده‌های غذایی سالم ‌: یک رژیم غذایی ناسالم باعث تشدید افسردگی می‌شود‌. بنابراین سعی کنید رژیم غذایی تان مملو از سبزیجات‌، میوه‌، حبوبات و پروتئین کافی باشد‌.
۷-درمان دارویی  مؤثر داشته باشید
به عنوان مثال داروهای ضدافسردگی می‌توانند در بازگرداندن تعادل به هدایت‌کننده‌های عصبی مفید باشند.

* روانشناس بالینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha