جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 220791

به تازگی در یك مركز سلامت در برزیل، بیمارانی كه با افسردگی، استرس و دیابت دست به گریبان هستند، تحت خنده درمانی قرار می‌گیرند. این افراد تشویق می‌شوند كه همگی با هم با صدای بلند بخندند. خنده درمانی باعث افزایش جریان خون در بدن می‌شود، هزینه‌ای ندارد، كالری بیشتری می‌سوزاند و بسیاری فواید دیگر نیز دارد.

معجزه خنده در سلامت

سلامت نیوز:به تازگی در یك مركز سلامت در برزیل، بیمارانی كه با افسردگی، استرس و دیابت دست به گریبان هستند، تحت خنده درمانی قرار می‌گیرند. این افراد تشویق می‌شوند كه همگی با هم با صدای بلند بخندند. خنده درمانی باعث افزایش جریان خون در بدن می‌شود، هزینه‌ای ندارد، كالری بیشتری می‌سوزاند و بسیاری فواید دیگر نیز دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین،علم روانشناسی فواید و مزایای خنده را این‌گونه بیان می‌كند: خندیدن باعث مدیریت بهتر استرس می‌شود:

 هورمون‌ها: خندیدن سطح هورمون‌های استرس، مثل كورتیزول، اپی‌نفرین یا همان آدرنالین، دپامین و هورمون‌های دیگر را كاهش می‌دهد؛ از طرفی موجب افزایش ترشح هورمون‌هایی می‌شود كه به سلامت ما كمك می‌كنند؛ (مثل اندورفین) خنده همچنین باعث افزایش تعداد سلول‌های تولیدكننده آنتی‌بادی و افزایش تأثیر سلول‌های T می‌شود. تمام این موارد سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌كنند.

 احساس رهایی جسمی: آیا تا به حال به حسی كه بعد از خندیدن واقعی به شما دست می‌دهد، دقت كرده‌اید؟ خندیدن هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی شما را رها می‌سازد.

 بهبودی درونی: خندیدن باعث ورزش كردن دیافراگم و عضلات شكم می‌شود و حتی روی شانه‌ها نیز اثر می‌گذارد. بعد از خندیدن عضلات احساس راحتی بیشتری می‌كنند. حتی قلب نیز بهتر و سالم‌تر از قبل كار می‌كند.

 احساس فراغت از دردها: خندیدن حواس شما را پرت می‌كند تا به خشم، احساس گناه، استرس و سایر احساسات منفی كمتر فكر كنید و این از هر دارویی كه برای فراموش كردن دردها استفاده می‌كنید، بهتر و سالم‌تر است.

 تغییر دیدگاه: پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه پاسخ ما به وقایع و حوادث استرس‌زا، بسته به دیدگاهی كه از خطر و یا چالش داریم، تغییر می‌كند. خندیدن باعث می‌شود كه به حوادث به عنوان چالش‌های زندگی نگاه كرده، كمتر احساس ترس كنیم و مثبت‌تر باشیم.

 مزایای اجتماعی خندیدن: خنده باعث ارتباط با دیگران می‌شود و فقط یك لبخند مهربان كافی است كه این حس را به دیگران منتقل كنیم. اگر در زندگی بیشتر بخندید، به اطرافیان‌تان كمك می‌كنید تا آنها نیز بیشتر بخندند و این حس را بهتر درك كنند. با بهبودی روحیه اطرافیان، استرس‌های ما نیز كاهش می‌یابد و روابط اجتماعی‌مان با یكدیگر بهتر می‌شود.
تأثیر خنده در دیابت

برخی از اثرات خندیدن بلافاصله خود را نشان می‌دهند؛ اما گاهی اوقات با خندیدن تغییراتی در سلامت افراد رخ می‌دهد كه اثر آنها در درازمدت مشخص می‌گردد. یكی از بیماری‌هایی كه خندیدن به درمان آن كمك می‌كند، دیابت است.

یكی از بزرگ‌ترین مشكلات دیابتی‌ها افزایش خطر بیماری‌های قلبی در آنهاست. از آنجایی كه التهابات در بیماران دیابتی بیشتر است، وقتی رگ‌های خونی دچار التهاب می‌شوند، قلب به سختی كار می‌كند.

پزشكان میزان التهاب بدن را با اندازه‌گیری كلسترول (خوب HDL) و پروتئین واكنش‌پذیر C، اندازه می‌گیرند. بعد از خندیدن سطح اپینفرین (هورمون استرس) كاهش می‌یابد و اثر آن یك تا دو ماه بعد مشخص می‌شود.

علاوه بر آن، پروتئین واكنش‌پذیر نیز كاهش و كلسترول (خوب HDL) افزایش می‌یابد و این دو عامل باعث كاهش التهابات می‌‌شوند و در نتیجه بیماران دیابتی كمتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

چرانباید بخندیم؟

به تازگی در یك مركز سلامت در برزیل، بیمارانی كه با افسردگی، استرس و دیابت دست به گریبان هستند، تحت خنده درمانی قرار می‌گیرند. این افراد تشویق می‌شوند كه همگی با هم با صدای بلند بخندند. خنده درمانی باعث افزایش جریان خون در بدن می‌شود، هزینه‌ای ندارد، كالری بیشتری می‌سوزاند و بسیاری فواید دیگر نیز دارد كه عبارتند از:  كاهش سطح هورمون استرس،  تقویت سیستم دفاعی بدن  آرامش عضلات  كاهش درد   كاهش فشار خون   داروی طبیعی ضدافسردگی یاد بگیرید كه خودتان بخندید و زندگی را خیلی جدی نگیرید. بهتر است روی نیمه روشن زندگی متمركز شوید و فرصت لذت بردن از زندگی را به خود و دوستان‌تان بدهید.

خنده درمانی

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه وقتی می‌خندید، مغزتان می‌پذیرد كه باید شاد باشد. این تمرین برای شروع یك روز، فوق‌العاده است؛ به‌خصوص اگر كمی هم افسرده هستید. چشم‌های‌تان را ببندید، یك نفس عمیق بكشید و لبخندی بزنید. فكر كنید كه این لحظه، بهترین لحظه زندگی‌تان است.

همیشه پس از خنده احساس آرامش به وجود می‌آید و این آرامش باعث تمركز بیشتر شما می‌شود. به این ترتیب خنده می‌تواند تعادل روانی در انسان ایجاد كند. افرادی كه همیشه خنده بر لب دارند، تحمل بیشتری در برابر ناملایمات و سختی‌های زندگی از خود نشان می‌دهند.

با تمرین خنده در طول روز و با فواصل زمانی، اكسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و تمركز فكری بیشتری خواهید داشت. وقتی ذهن‌تان آرامش داشته باشد، راحت‌تر و آسان‌تر تصمیم‌گیری می‌كنید و بهتر از پس مشكلات برمی‌آیید. یك لبخند می‌تواند دنیا را تغییر دهد؛ اما آخرین باری را كه از ته دل خندید، به یاد دارید؟ خندیدن شكل‌های مختلفی دارد؛ برخی افراد با چشمانشان می‌خندند، برخی با تمام اجزای بدنشان و عده‌ای هم فقط با دهان خود می‌خندند. در این میان برخی خنده‌ها نیز مصنوعی هستند كه بدترین نوع خنده است.

فواید

یك لبخند كوچك صدای‌تان را دلنشین‌تر می‌‌كند: وقتی كه تلفن منزل‌تان به صدا درآمد، سعی كنید قبل از برداشتن گوشی یك لبخند بزنید. مردم صدای خنده را از میان صدای شما خواهند شنید و همین اتفاق بسیار كوچك باعث می‌شود صدای‌تان بهتر شود و بسیار دوستانه‌تر، نزدیك‌تر، شادتر و راحت‌تر به نظر برسید. وقتی كه شاد و سرحال باشید، فردی كه با شما حرف می‌زند نیز از حرف زدن با شما لذت خواهد برد.

یك لبخند كوچك به شدت مسری است: تصورش را بكنید كه در حال لبخند زدن مسافتی را طی می‌كنید و در طول راه افراد زیادی با شما برخورد می‌كنند و ممكن است از لبخند شما سرحال شده و خودشان نیز لبخند بزنند و این لبخند را به دیگران نیز منتقل كنند و به این ترتیب افراد بسیاری مثل شما لبخند خواهند زد.

لبخند زدن قدم‌ها را بلندتر و محكم‌تر می‌كند: اگر به هنگام قدم زدن و پیاده روی كردن لبخند به لب داشته باشید، قدم‌های‌تان محكم‌تر و بلندتر و حالت فیزیكی بدن‌تان زیباتر می‌شود و می‌توانید مدت زمان بیشتری را پیاده‌روی كنید.

خطوط لبخند بسیار دلنشین‌تر از خطوط اخم هستند: به افراد پیر و مسنی كه دوستشان دارید، فكر كنید. ما چهره‌های پیر اما شاد را بیشتر به یاد می‌آوریم. این افراد خطوط زیبای لبخند روی چهره‌‌هایشان نقش بسته است. این خطوط بسیار دوستانه‌تر هستند و شما احساس نزدیكی بیشتری با آنها می‌كنید.

خندیدن باعث می‌شود كه از زندگی بیشتر لذت ببرید: وقتی كه عصبانی می‌شوید، ساده‌ترین كار بلند كردن صدا و داد و فریاد است، در آن لحظه فكر كردن به چیزهای شاد و خوشحال‌كننده بسیار دشوار است، اما اگر بتوانید تمرین كنید كه هنگام عصبانیت و ناراحتی به جای داد و قال لبخندی بزنید، از زندگی لذت بیشتری خواهید برد.

دنیا به اندازه كافی انسان‌های غمگین و عبوس دارد. شما نباید خود را به جمع آنها اضافه كنید. باور كنید كه خنده دنیای شما را متحول می‌كند. لبخند زدن و خندیدن هیچ هزینه‌ای ندارد؛ پس برای یك‌بار هم شده آن را تجربه كنید تا از فوایدش بهره‌مند شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha