بسیاری از مردم، دویدن را به عنوان ورزش هوازی شان انتخاب می کنند تا به کمک آن کالری بسوزانند و چربی آب کنند. از دیگر خوبی های دویدن این است که تنها یک جفت کفش مناسب می خواهید و می توانید آن را هر موقع و هرجایی که دوست داشتید انجام دهید. دویدن علاوه بر کالری سوزی مزایای فراوان دیگری نیز برای بدن دارد و می تواند به کاهش استرس، کاهش خطر بیماری های قلبی و توانبخشی به مفاصل کمک کند.

کدام یک کالری بیشتری می سوزاند: دویدن داخل خانه یا بیرون از خانه؟

سلامت نیوز: بسیاری از مردم، دویدن را به عنوان ورزش هوازی شان انتخاب می کنند تا به کمک آن کالری بسوزانند و چربی آب کنند. از دیگر خوبی های دویدن این است که تنها یک جفت کفش مناسب می خواهید و می توانید آن را هر موقع و هرجایی که دوست داشتید انجام دهید. دویدن علاوه بر کالری سوزی مزایای فراوان دیگری نیز برای بدن دارد و می تواند به کاهش استرس، کاهش خطر بیماری های قلبی و توانبخشی به مفاصل کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، با این حال اگر تمرکزتان روی کاهش وزن باشد ممکن است به این فکر بیفتید که آیا دویدن در موقعیت های مختلف (مثلا دویدن در یک روز گرم تابستانی) می تواند تاثیری روی کالری سوزی آن بگذارد؟ مسلما اینطور احساس می شود که دویدن در این حالت، از دویدن روی تردمیل کالری خیلی بیشتری می سوزاند. اما آیا واقعا چنین است؟

از نظر فیزیولوژیکی، وقتی بیرون از خانه می دوید حدود 3 تا 7 درصد بیشتر از روی تردمیل کالری می سوزانید. وقتی روی تردمیل می دوید، چرخش خودِ تردمیل کمکتان می کند راحت تر بدوید و همچنین با وزش باد نیز مقابله نمی کنید.

کالری سوزی در این حالت، به سرعتتان نیز بستگی دارد: اگر سرعتتان در اندازه دویدن آهسته باشد، در فضای بیرون 3 درصد بیشتر کالری می سوزانید و در حالت دویدن با سرعت بالا نیز حدود 7 درصد بیشتر از روی تردمیل کالری خواهید سوزاند. برای این کالری سوزی بیشتر می توانید  قدردان تغییر در شیب، مقاومت باد و ناسازگاری سرعتتان باشید.

آخرین عاملی که باعث می شود بیشتر کالری بسوزانید، بازگشت به دمای طبیعی بدن است که در روزهای گرم، بدن برای این کار باید تلاش بیشتری انجام دهد. چون بدن خون بیشتری را به پوست پمپاژ می کند و گرمایی را که ساخته اید از بین می برد. بنابراین دویدن در روزهای گرم، نسبت به دویدن در روزهایی که هوا خنک است کالری بیشتری می سوزاند(  تنها 1 تا 5 درصد بیشتر).

و حالا خبرهای بد: دویدن خارج از خانه در روزهای گرم نمی تواند جادوی کاهش وزنتان باشد. کالری بیشتری که می سوزانید در مقایسه با فشار آوردن به خود در زیر گرما و دچار مشکلاتی مانند کم آب شدن بدن و گرمازدگی بسیار ناچیز است.

دویدن در روزهای گرم باعث می شود زودتر از زمانی که روی تردمیل می دوید خسته شوید. شاید بعضی آن را نشانه این بدانند که بدن در حال سخت تر کار کردن است اما باید این را هم در نظر بگیرید که وقتی نتوانید ورزشتان را کامل انجام دهید، تلاشتان برای کاهش وزن نیز بی ثمر می ماند.

آیا ایده بهتری برای کالری سوزی بیشتر وجود دارد؟

وقتی دمای هوا بالا است، به جای اینکه بیرون بدوید 5 دقیقه به ورزش خود در روی تردمیل اضافه کنید و کمی هم به آن شیب دهید این مقدار برابر است با همان مقدار اضافی که بیرون از خانه، کالری می سوزانید. اگر واقعا می خواهید کالری سوزی خود را تقویت کنید می توانید شیب و سرعت تردمیل را هر چند دقیقه یک بار، افزایش دهید. در این نوع ورزش برای دقایقی شدت را افزایش می دهید و دقایقی را نیز با پایین آوردن سرعت، ریکاوری می کنید. ورزش های ترکیبی از این دست، کمک می کند بدنتان به چالش کشیده شود و ذخایر چربی بیشتری بسوزاند.

کالری های اضافی که در دویدن بیرون از خانه سوزانده می شود، در دراز مدت نمی توانند تاثیر چشم گیری روی ترازو نشان دهند. اگر می بینید بعد از دویدن در هوای گرم، وزنتان حسابی پایین آمده آن را باید به حساب کاهش سطح مایعات و از دست دادن وزن آب بدن بگذارید. به همین دلیل است که هنگام ورزش در دمای بالا، جایگزین کردن الکترولیت ها و مینرال ها ضروری است.

در پایان به خاطر داشته باشید، برای داشتن یک کاهش وزن ماندگار، نباید بیش از آنچه سوزاندید غذا بخورید. ما همیشه به اشتباه، مقدار کالری ای که در طول ورزش سوزانده ایم را خیلی زیاد در نظر می گیریم.
بعد از ورزش روی خوردن پروتئین و غلات کامل تمرکز کنید تا بدنتان مجددا سوخت رسانی شود و همچنین مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان هیدراته شود.

نویسنده: لوکی هیوجز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha