طبق نتایج یک مطالعه ۲۵ ساله، قلب سالم در میانسالی تعیین کننده ریسک ابتلا فرد به زوال عقل در پیری است.

تاثیر رفتارهای پرخطر میانسالی بر ریسک ابتلا به زوال عقل

سلامت نیوز:طبق نتایج یک مطالعه ۲۵ ساله، قلب سالم در میانسالی تعیین کننده ریسک ابتلا فرد به زوال عقل در پیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، به گفته محققان دانشگاه جان هاپکینز ایالت مریلند آمریکا، افراد میانسالی که سیگار می کشند یا مبتلا به دیابت یا فشارخون بالا هستند با افزایش سن مبتلا به زوال عقل خواهند شد.

دکتر ربکا گاتسمن، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تمامی این فاکتورهای پرخطر با افزایش ریسک زوال عقل مرتبط هستند.»

وی در ادامه می افزاید: «ریسک ابتلا به زوال عقل مرتبط با دیابت به اندازه ریسک ناشی از داشتن ژن APOE-e۴ که فاکتور ژنتیکی پرخطر ابتلا به بیماری آلزایمر است، بالاست.»

پژوهشگران این مطالعه وضعیت حدود ۱۵۸۰۰ شرکت کننده را که بین سال های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۹ در این مطالعه ثبت نام کرده بودند بررسی کردند. این افراد به مدت ۲۵ سال تحت نظر بودند و به طور دوره ای تحت معایناتی که شامل تست های مهارت های تفکر و حافظه بود، قرار گرفتند. در طول این مدت، حدود ۱۵۰۰ مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شدند.

به گفته گاتسمن، «طبق مطالعات قبلی فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی با مشکلات مغزی از جمله زوال عقل مرتبط شده اند. بررسی این مسائل در دوره میانسالی حائز اهمیت است چراکه فاکتورهای پرخطر این دوره بیشتر هستند.»

محققان دریافتند فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی به طورجداگانه با زوال عقل ارتباط دارند:

- دیابت (افزایش ریسک زوال عقل تا ۷۷ درصد)

- فشارخون بالا (افزایش ریسک زوال عقل تا ۳۹ درصد)

- پیش فشارخون بالا (افزایش ریسک زوال عقل تا ۳۱ درصد)

- سیگار کشیدن (افزایش ریسک زوال عقل تا ۴۱ درصد)

به گفته محققان، هر آنچه که در میانسالی به سلامت قلب و عروق خونی اسیب می رساند می تواند مانع از توانایی بلندمدت بدن در حمایت از عملکرد مغز شود.

محققان در توضیح این رابطه می گویند مغز در مقایسه با سایر اعضای بدن از مقدار زیادی انرژی و مواد مغذی استفاده می کند و این سیستم گردش خون است که اکسیژن و گلوکز و سایر مواد مغذی را به مغز انتقال می دهد. حال هر چیزی که در این فرایند تداخل ایجاد کند، چالشی برای مغز ایجاد می شود.

به گفته گاتسمن، تصلب شریان ها به دلیل فاکتورهای پرخطر قلبی موجب می شوند خروج مواد سمی از مغز بسیار دشوار شود بدین ترتیب فرد در معرض زوال عقل قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha