دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 22117

عوامل فردی و اجتماعی زیادی منجر به بیماری و مرگ و میر می‌شوند كه كنترل این عوامل، در افزایش شاخص امید زندگی در بدو تولد نقش بسزایی را ایفا می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز دكتر اردشیر خسروی رئیس گروه فناوری و مدیریت اطلاعات مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: از عوامل فردی كه شاخص امید زندگی در بدو تولد را كاهش می‌دهد می‌توان به استعمال دخانیات، مواد مخدر و عواملی مانند چاقی، فشارخون بالا، عدم تحرك و بیماری‌های قلبی و عروقی نام برد.
وی ادامه داد: كنترل و مقابله با بیماری‌های مربوط به شیرخواران و نوزادان مانند بیماری‌های حاد مربوط به نوزادان و بیماری‌های ژنتیكی در سال‌های نخست عمرشان، می‌تواند از عوامل اصلی افزایش شاخص امید زندگی باشد.
دكتر خسروی تصادفات منجر به جرح و فوت را از مهمترین عوامل اجتماعی در كاهش این شاخص دانست و تصریح كرد: سایر آلودگی‌ها نظیر وضع هوا و آب آشامیدنی بر كاهش شاخص امید زندگی در بدو تولد تأثیرگذار است كه با كنترل چنین عواملی می‌توان این سن را افزایش داد.
وی با اشاره به این كه زنان، بیشتر از مردان به زندگی امیدوارند، خاطرنشان كرد: سن امید زندگی در زنان بیشتر از مردان است و زنان حدود 2 تا 5 سال بیشتر از مردان عمر می‌كنند زیرا مردان بیشتر در معرض حوادث ترافیكی نظیر تصادفات قرار دارند و حدود 50 درصد از تصادفات منجر به فوت در موتورسواران رخ می‌دهد همچنین مردان در معرض بیشتری با بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند كه این عوامل سن امید زندگی در مردان را كاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha