پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 221433

تلاش ما فراهم کردن یک مکان شاد و سرگرم‌کننده برای ارتقای سلامت جسمی و روحی سالمندان است.»

رونق مهدهای نگهداری روزانه سالمندان

سلامت نیوز:سالمندان هم صاحب مهد شدند. حالا از این پس افراد مسن می‌توانند ساعاتی از روز را در خانه‌هایی سپری کنند که از آن به عنوان مهد نام می‌برند. آن‌ها در این خانه‌ها موسیقی یاد می‌گیرند، از نمایش، تئاتر، فیلم و شعرخوانی لذت می‌برند و حتی به سفرهای دسته جمعی می‌روند، البته همه امکانات به یادگیری و سرگرمی ختم نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: خیلی‌ها با پا گذاشتن به این خانه‌ها دیگر دغدغه دوا و دکتر ندارند چراکه به راحتی توسط تیم پزشکی ویزیت می‌شوند. در صورت لزوم هم گاهی به اعضا خدمات فیزیوتراپی، گفتار و کاردرمانی ارائه می‌شود. تعدادی از آن‌ها حتی با اتوبوس‌های سازمان بهزیستی هر روز خود را به مهد می‌رسانند. البته تعدادی هم با پای خودشان رفت و آمد می‌کنند. هرچند «زهرا نوپرست»، مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور عنوان می‌کند که نام این مکان‌ها، مراکز روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان است و فعالیت آن از یک مهد فراتر است: «هم‌اکنون 108 مرکز روزانه در کل کشور وجود دارد که خدمات روزانه توانبخشی به سالمندان ارائه می‌دهد. افرادی که به این مراکز می‌آیند بزرگسال و فرزانه هستند، بنابراین نمی‌خواهیم از واژه مهد استفاده کنیم.»


او با اشاره به اینکه این مراکز غیر دولتی هستند و با نظارت سازمان بهزیستی کشور تأسیس شده‌اند، بیان کرد: «پزشک عمومی، کارشناس پرستاری، فیزیوتراپ، کاردرمانگر، مددکار، مربی آموزشی و در صورت لزوم گفتاردرمان از اعضای تیم پزشکی ثابت مراکز روزانه هستند. بنابراین فعالیتی که برای سالمندان انجام می‌شود بسیار تخصصی‌تر از یک محل نگهداری است.»
مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه با اشاره به اینکه آموزش‌های سبک زندگی سالم و راه‌هایی برای جلوگیری از ناتوانی از خدمات این مرکز است، گفت: « تلاش ما فراهم کردن یک مکان شاد و سرگرم‌کننده برای ارتقای سلامت جسمی و روحی سالمندان است.»
نوپرست بیان کرد: «نزدیک به 5 هزار و 100 نفر از خدمات مراکز ما در کشور استفاده می‌کنند. 3 هزار و 500 نفر از این تعداد مشمول گرفتن یارانه از بهزیستی هستند و سازمان 75 درصد هزینه‌های درمانی شان را پرداخت می‌کند. بنابراین افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند برای استفاده از خدمات ما تنها 150 هزار تومان پرداخت می‌کنند. در مواردی حتی تیم مددکاری تشخیص می‌دهد که از برخی خانواده‌ها هزینه گرفته نشود و خدمات آن‌ها رایگان باشد.» او با تأکید بر اینکه سیاست سازمان بهزیستی در جهت گسترش مراکز توانبخشی روزانه است، گفت: «هم‌اکنون در همه استان‌ها بجز هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و قم این مراکز وجود دارند.این استان‌ها به خاطر نبود علاقه سرمایه‌گذار بخش خصوصی از وجود خدمات توانبخشی روزانه محروم هستند اما از افرادی که علاقه به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها دارند استقبال می‌کنیم.»


مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور، گفت: «یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل این مراکز، ارتقای سلامت جسمی و منزلت سالمند در خانواده‌ها است. به خاطر کمبود یارانه نتوانستیم همه استان‌ها را تحت پوشش خدمات قرار دهیم. »
نوپرست، داشتن فضا و کادر مناسب را از مهم‌ترین شرایط احداث مراکز توانبخشی روزانه دانست و گفت:« مهم‌ترین مانعی که بر سر راه ما قرار دارد ناآگاهی از وجود خانه‌های روزانه و کمبود بودجه است. تا 2 سال گذشته 50 مرکز در کشور وجود داشت اما خوشبختانه در حال حاضر این رقم به 108 مرکز رسیده است.»
او بیان کرد: «با توجه به اینکه هزینه خدمات توانبخشی بجز فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه نیست. یکی از اهداف خانه‌های روزانه کمک به پرداخت سهم بیمه‌ای توانبخشی محسوب می‌شود. امیدواریم مردم به جای بردن سالمندان خود به مراکز شبانه روزی از مراکز روزانه توانبخشی استفاده کنند.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha