در برنامه ششم توسعه به سازمان بهزیستی تکلیف شده تا موضوع غربالگری شنوایی‌ سنجی را به بالای 95‌درصد افزایش دهد و دولت هم موضوع غربالگری ژنتیک ازدواج را پیشنهاد کرده و مجلس هم موافقت کرده است.

سیر تولد نوزادان معلول در کشور بالاتر ازمیانگین جهانی است

سلامت نیوز:بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر هشت دقیقه یک كودک معلول در جهان به دنیا می‌آید. حدود ۵۰۰ میلیون فرد معلول در جهان وجود دارند كه ۸۰‌درصد آنها در كشورهای جهان سوم ساكن هستند.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: آمارهای جهانی نشان می‌دهد ۱۵درصد از افراد هر جامعه معلول هستند كه در ایران این آمار به بیش از ۱۱ میلیون نفر می‌رسد. ۱۱ میلیون نفر در ایران دارای درجات مختلف از معلولیت خفیف، متوسط و شدید هستند كه چهار‌درصد از این افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند كه مراقبت و نگهداری از آنها هزینه‌های گزافی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌كند، به همین دلیل لازم است كه عوامل معلولیت‌ساز مورد شناسایی قرار گیرند تا بتوان پدیده معلولیت را تا حد امكان تحت كنترل درآورد، زیرا آن ‌گونه كه آمارها نشان می‌دهند روزبه‌روز از سهم عوامل ژنتیكی در بروز معلولیت كاسته و بر سهم حوادث در این زمینه افزوده می‌شود.سالانه 30‌هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود. این آمار نشان می‌دهد که پیشگیری مقدم بر درمان است و می‌توان با اقدامات پیشگیرانه مانع از تولد این کودکان شد.

در برنامه ششم توسعه به سازمان بهزیستی تکلیف شده تا موضوع غربالگری شنوایی‌ سنجی را به بالای 95‌درصد افزایش دهد و دولت هم موضوع غربالگری ژنتیک ازدواج را پیشنهاد کرده و مجلس هم موافقت کرده است. البته نبود و کمبود مراکز ژنتیک برای انجام غربالگری‌ از مشکلات غربالگری ژنتیک است که باید تعدادی از پزشکان برای ارائه این خدمات به بهزیستی ملحق شده و خدمات تخصصی در استان‌های محروم نیز توسعه یابد. بر اساس آنچه در برنامه ششم توسعه آمده است زوج‌هایی که با انجام مشاوره‌ها، ، در معرض خطر تشخیص داده می‌شوند، می‌توانند برای مشاوره ژنتیک مراجعه کنند. البته هزینه‌های آزمایش‌های ژنتیک گران است و باید در این زمینه همراهی و حمایت‌های بیمه‌ای را شاهد باشیم. بر اساس آمار هم اکنون در کشور 12‌هزار خانواده دارای دو معلول نیازمند تامین مسکن هستند.

پیشگیری از تولد ۲۵‌هزار کودک معلول در کشور

در خرداد امسال رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات دولت یازدهم گفت: در دولت یازدهم سالانه از تولد ۲۵‌هزار کودک معلول در کشور پیشگیری شد. انوشیروان محسنی بندپی اظهار کرد: دولت یازدهم در راستای پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها، اقدامات گسترده‌ای انجام داده است. او افزود: تلاش برای همکاری‌های بین بخشی و توسعه کمی و کیفی اورژانس‌های اجتماعی از رویکردهای اصلی سازمان بهزیستی کشور محسوب می‌شود.

از تولد نوزاد معلول جلوگیری می‌شود

در روزهای اخیر هم رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: با اجرای طرح مشاوره ژنتیکی از تولد ۹۹۷ کودک معلول در کشور جلوگیری شده است. فرید براتی با اشاره به اینکه ارائه طرح مشاوره ژنتیکی اقدامات مناسبی در راستای کاهش معلولیت‌ها در کشور است، افزود: این امر در بین زوج‌هایی که قصد ازدواج دارند، انجام می‌شود که تاثیرات مثبتی هم داشته است که رویکرد ما افزایش این مشاوره‌هاست. رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: سال گذشته در کشور سه‌میلیون و 200‌هزار کودک تحت غربالگری چشم قرار گرفتند که پیشگیری از تنبلی چشم و نابینایی در این طرح اولویت بود که این طرح در تمام استان‌های کشور انجام می‌شود. براتی سده از اجرای طرح غربالگری‌ شنوایی در نوزادان سه تا پنج‌ساله و پیش‌دبستانی‌ها در کشور خبر داد و گفت: اجرای این طرح‌ها در راستای پیشگیری از ناشنوایی مهم بوده است. او اظهارکرد: پیشگیری از معلولیت یکی از اولویت‌های اساسی کشور است، چرا که معلولیت هزینه‌های فراوان دارد و با برنامه‌ریزی‌های مدون اقدامات فراوان در پیشگیری از معلولیت انجام شده که این امر در سطح کشور مثبت است و دستاوردهای آن را می‌توان در سلامت جامعه مشاهده کرد. به گزارش تسنیم، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: در حال ‌حاضر 300 پایگاه سلامت اجتماعی در سطح کشور فعالیت دارند که این پایگاه‌ بیشتر در مناطق محروم و حاشیه شهرها انجام می‌گیرد.

آزمایشات بارداری مورد بررسی قرار گیرد

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تاثیر غربالگری در کاهش احتمال تولد نوزاد نارس گفت:‌ به دلیل پیشرفت علوم بیماری‌های ناشناخته و بیماری‌هایی با منشأ ژنتیک مشاهده می‌شود. بشیر خالقی افزود: انجام غربالگری‌ها در زمینه تالاسمی به میزان قابل توجهی از تولد نوزاد مبتلا به این بیماری در کشور کاسته است. در برخی از بیماری‌های ناشناس انجام غربالگری موثر است، چون ازدواج‌های فامیلی و وجود بیماری‌های وراثتی در افراد احتمال تولد نوزاد بیمار را افزایش می‌دهد. به گفته او با انجام برخی آزمایشات به سهولت می‌توان بیماری‌های تهدید‌کننده مادر و جنین را تشخیص داد و در صورت احتمال بروز هرگونه نارسایی می‌توان مجوز سقط جنین را صادر کرد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره جهش ژنتیک و احتمال تولد نوزاد بیمار گفت:‌ علم پزشکی را نمی‌توان بر اساس محاسبات ریاضی ارزیابی کرد.

برای مثال بارداری مادر در سنین میانسالی به نسبت احتمال تولد نوزاد منگول، مبتلا به سندروم دان و... را افزایش می‌دهد. در این شرایط هر قدر بتوان از تولد نوزاد بیمار در جامعه جلوگیری کرد، به نسبت مشکلات ناشی از تولد این گونه فرزندان در خانواده نیز کاهش می‌یابد. در ضمن تولد نوزاد مبتلا به سندروم دان از مادران جوان نیز مشاهده می‌شود، اما هیچ‌یک از این امور دلیلی برای نقد و کارایی نداشتن این گونه آزمایشات محسوب نمی‌شود. هم اکنون آزمایشات قبل از ازدواج، انجام آزمایشات و غربالگری‌ها به میزان قابل توجهی از تولد نوزاد مبتلا به سندروم دان کاسته است.

هم اکنون در غربالگری‌ها آزمایش تیروئید مورد بررسی قرار می‌گیرد، چون نوزادان مبتلا به مشکلات تیروئید به نسبت با افزایش سن فرد از لحاظ جسمی و روحی با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند و روند رشد طبیعی نیست. خالقی درباره افزایش بیماری‌های تهدید‌کننده سلامتی مادر و جنین تاکید کرد: امروزه بیماری‌های متعدد و متنوع دوران بارداری همچون دیابت بارداری، مرده زایی و... را شاهد هستیم، اما از سوی دیگر با تشخیص به موقع بیماری در دوران بارداری احتمال تولد نوزاد نارس یا بیمار کاهش می‌یابد. در این شرایط باید مادران با انجام به موقع آزمایشات شانس تولد نوزاد بیماری را کاهش دهند، اما باید دانست که برخی از بیماری‌ها نیز به دلیل سن مادر، وراثت، جهش ژنتیک، شرایط بارداری و... بروز می‌کند.

سیر تولد نوزادان معلول بالاتر ازمیانگین جهانی

همچنین یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تولد نوزادان معلول در کشور یکی از آسیب‌های جدی جامعه به شمار می‌رود، گفت: باید دولت در این زمینه ورود کرده و با ارائه برنامه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه مانع از تولید نوزدان معلول در کشور شود. در این میان آموزش همگانی از جمله گام‌های اولیه برای ممانعت از موالید معلولان است. همایون هاشمی ادامه داد: از سوی دیگر تلاش برای کاهش بروز معلولیت‌های اکتسابی یعنی معلولیت ناشی از تصادفات یا حوادث و معلولیت‌های مادرزادی می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌ها و کاهش هزینه‌های جامعه می‌شود. او تصریح کرد: بهزیستی باید حمایت‌های لازم را از مادران باردار انجام دهد، زیرا می‌توان از برخی از معلولیت‌ها در زمان بارداری و حین زایمان جلوگیری کرد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: امروزه آمار تولد کودکان معلول از میزان استاندارد و معمول جهانی بیشتر است و باید این مهم را کاهش داد. بنابراین می‌توان با آزمایش‌ها یا مشاوره‌های ژنتیک مانع از تولد نوزدان معلول شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha