جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 221509

امکان تشخیص آلزایمر با معاینه چشم

سلامت نیوز:امکان تشخیص آلزایمر با معاینه چشمشناسایی بیماری آلزایمر، سال ها قبل از بروز علائم آن از طریق معاینه چشم امکان پذیر خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛  محققان مدعی شده‌اند که به زودی شناسایی بیماری آلزایمر از طریق معاینه چشم ممکن خواهد شد.
بر اساس گزارش newatlas، در حال حاضر، شناسایی بیماری آلزایمر از طریق اسکن مغز بیمار (PET ) صورت می‌پذیرد.
اسکن مغزی جدا از هزینه بالایی که به بیمار تحمیل می‌کند به دلیل استفاده از اشعه رادیواکتیو به کار رفته در این اسکن می‌تواند برای مغز خطرناک هم باشد.
در عین حال به گفته این محققان به زودی با یک اسکن چشم ساده می‌توان این بیماری را به سادگی شناسایی کرد.
یکی از نشانه‌های آلزایمر، پلاکت‌های ساخته شده از پروتئین تحت عنوان «بتا آمیلوئید» در مغز فرد مبتلا است که به تخریب و آسیب سلول‌های مغزی می‌انجامد. در واقع این پلاکت‌ها همان چیزی است که اسکن‌های مغزی PET به دنبال آن هستند.
این تیم تحقیقاتی پزشکی کشف کرد که از طریق شناسایی رسوبات این پروتئین که در شبکیه چشم نیز قابل مشاهده هستند و مقایسه میزان آن با شرایط معمولی می‌توان بیماری آلزایمر را شناسایی کرد.
از این طریق می‌توان با یک اسکن ساده از چشم بیماری آلزایمر را سال ها قبل از بروز علائم آن تشخیص داد و نسبت به پیشگیری و درمان آن اقدام کرد.
در این تحقیقات، 16 بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر تحت معاینه و بررسی قرار گرفتند و با اندازه‌گیری میزان پلاک «آمیلوئیدی» که در شبکیه چشم آنها رسوب کرده بود نسبت به شناسایی بیماری اقدام کردند.
هنگامی که اسکن آنها با گروه کنترل سالم مقایسه شد، ارتباط بین پلاک ها در شبکیه و مغز ایجاد شد.
این گزارش در قالب یک مقاله علمی در مقاله در مجله JCI Insight منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha