شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

وقتی تصور آمپول زدن را دارم، نگرانی و ترس وجودم را در بر می‌گیرد و ترجیح می‌دهم که از قرص استفاده کنم یا درد را تحمل کنم تا از زدن آمپول پرهیز کنم. اما می دانم زندگی با داشتن ترس چندان لذت‌بخش نیست باید شجاعت خود را محک زنم...

من از آمپول می ترسم

سلامت نیوز:  وقتی تصور آمپول زدن را دارم، نگرانی و ترس وجودم را در بر می‌گیرد و ترجیح می‌دهم که از قرص استفاده کنم یا درد را تحمل کنم تا از زدن آمپول پرهیز کنم. اما می دانم زندگی با داشتن ترس چندان لذت‌بخش نیست باید شجاعت خود را محک زنم...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، گاهی ترس بدلیل یک تجربه ناخوشایند مانند آمپول به وجود می‌آید. حتی با دیدن وحشت و ترس دیگران ترس ایجاد شود، هرگاه تصور کنید ممکن است دوباره در چنین موقعیتی قرار گیرید ترس بر شما غالب می‌شود و سعی می‌کنید از چنین موقعیتی اجتناب کنید در نتیجه تصور ترس در شما به قوت خود باقی می‌ماند و بدلیل اجتناب از روبرو شدن با آن، ترس تشدید می‌شود.


نشانه‌های ترس

ترس شامل علائمی جسمی مانند تپش قلب، تعرق زیاد، و سفتی عضلات و غیره ...است و به دنبال آن نشانه‌های شناختی مانند انتظار درد وآسیب در فکر فرد مسلط می‌شود و نشانه‌های هیجانی ترس، وحشت، لرزش را نشان می‌دهد و از نظر رفتاری فرد از آمپول زدن خودداری می‌کند.

در پاسخ به ترس دو واکنش در فرد وجود دارد: اول واکنش‌های غیرارادی به ترس که همان حالت‌های هیجانی ترس و وحشت است و دوم واکنش‌های ارادی به ترس که شامل گریز و اجتناب کردن است یعنی اگر شما در موقعیت آمپول زدن قرار بگیرید ترجیح می‌دهید آمپول نزنید و با خوردن قرص از زدن آمپول اجتناب کرده‌اید.


تاملی به ترس

آنچه در مورد ترس باید توجه کنید اینست که به این باور برسید اگر به سمت ترس‌های خود بروید آسیبی به شما نخواهد رسید بلکه این فرار است که ما را به دام می‌اندازد. وحشت و نگرانی از آمپول یا هر چیزی ترسناک، ما را در افکار ناخوشایند ترس نگه می‌دارد.


بنابراین ببینید در زندگی از چه چیزی می‌ترسید، ترسی که در درون شما نفوذ کرده است و وسعت ترس به اجتناب و فرار شما بستگی دارد و هر چقدر بیشتر از ترس روی بگرداند و نخواهید در آغوشش کشید قدرت بیشتری به آن می‌بخشید. بنابراین بیشتر از آنکه از خود حادثه رنج و عذاب بکشید از نگرانی حوادث آینده رنج می‌کشید.


از بین بردن ترس

- بسیاری از ترس‌ها ممکن است از دوران کودکی شکل گرفته باشد، بنابراین تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید ترس را از بین ببرید یا نه؟ و چقدر مصمم هستید. تصمیم به از بین بردن آن شرط بسیار مهمی است زیرا انتظارات و اقدامات شما را مشخص می‌کند.

- مشخص کنید چه نشانه‌های از آن باعث ترس می‌شود، مثلاً فضای آمپول زدن، درد، نگرانی درباره آن و غیره... در واقع نشانه‌ها، وجود ترس را در شما عمیق‌تر و پایدارتر نگاه می‌دارد.

- برای از بین بردن ترس در حالت آرامیدگی تجسم کنید در حال نزدیک شدن تدریجی به آمپول زدن هستید و آمپول زدن را به مراحلی تقسیم کنید و هر مرحله‌ای را در یک دفعه انجام دهید. اگر در حین انجام مرحله‌ای دچار ناراحتی شدید اینکار را به زمان دیگری موکول کنید. این فعالیت‌ها را به اندازه‌ی انجام دهید تا احساس آرامش در شما به وجود آید و هر بار سعی کنید یک گام نزدیکتر به زدن آمپول قرار گیرید. مثلاً ابتدا قصد آمپول زدن دارد اگر آرامش پیدا کردید. بعد از این مرحله در حال رفتن به مکان آمپول زدن هستید. آماده شدن بر آمپول زدن و آمپول زدن و در نهایت با خوشحالی بیرون آمدن از مطب دکتر است.

- در این روش بجای اینکه تدریجاً با آمپول زدن خو بگیرید کاملاً در موقعیت قرار بگیرید و با تشویق و دلگرمی خودتان قبول کنید که موقعیت آمپول زدن را تجسم کنید یا در کنار آن و کسانی که این کار را انجام می‌دهند، باشید. در این روش بدلیل مواجه سریع، ترس از بین می‌رود و در هنگام آمپول زدن بدن را در حالت ریلکس قرار دهید و بعد از آمپول زدن، این موقعیت را کاملاً عادی و جزئی از زندگی بدانید و این تجربه را جایگزین افکار و موقعیت‌های ناخوشایند خود قرار دهید.


- ایمن سازی در برابر استرس یعنی اظهارات مقابله کننده‌ی بیاموزید. به عنوان مثال " من می‌توانم با این ترس مقابله کنم مثل بسیاری از شرایط دشوار دیگر" و برای خود موقعیت‌های عینی که بر ترس غلب کرده‌اید را تجسم کنید تا شجاعت لازم برای آمپول زدن به دست آورید.

- توقف فکر: افکار منفی مربوط به ترس را با افکار مثبت مواجهه شدن با ترس جایگزین کنید به عنوان مثلاً " سلامتی ارزش بالاتری نسبت به درد آمپول دارد و درد آن شیرین است وقتی سلامتی را زودتر به دست می‌آورم، پس از این درد هم استقبال می‌کنم."

- عادی نشان دادن ترس: " ترس از آمپول در بسیاری از افراد وجود دارد و در هنگام آمپول زدن کمی درد دارد ولی عادی است و ممکن است نشانه‌های هیجانی هم نشان دهم اما مهم نیست و می‌توانم این شرایط را مدیریت کنم". در مجموع عادی نشان دادن ترس و طبقه‌بندی نوع حالت‌های هیجانی و اجتناب خود به از بین بردن ترس کمک می‌کند و از همه مهمتر اراده و مصمم بودن شما تأثیر بسزایی در درمان ترس دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha