مدیر واحد توانبخشی انجمن اوتیسم ایران گفت: خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه ها نیستند و این در حالی است که میانگین هزینه های ماهانه درمان یک بیمار اوتیسم بین ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان است.

خدمات توانبخشی بیماران اوتیسم تحت پوشش بیمه نیست

سلامت نیوز:مدیر واحد توانبخشی انجمن اوتیسم ایران گفت: خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه ها نیستند و این در حالی است که میانگین هزینه های ماهانه درمان یک بیمار اوتیسم بین ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،سینا توکلی  اظهارداشت: طبق آمار سال ۱۹۷۵ میلادی از ۵ هزار کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم بود که امروزه در آخرین آمار گرفته شده که سال ۲۰۱۴ از هر ۶۷ کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم در جهان داریم. هم اکنون در ایران به طور میانگین، از هر ۱۰۰ کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم است.

مدیر واحد آموزش، پژوهش و توانبخشی انجمن اوتیسم ایران افزود: عدم برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی و رفتارهای کلیشه ای محدود؛ دو شاخصه اصلی اوتیسم هستند که با این دو شاخصه در سه سال اول زندگی کودکان قادر به تشخصیص این بیماری هستیم.

توکلی تصریح کرد: سن طلایی درمان اوتیسم ۳ تا ۵ سال است که اگر در این بازه سنی درمان نشوند و ما رویکردهای درمانی مناسب را برای آنها نداشته باشیم ممکن دچار عقب ماندگی ذهنی، مشکلات حرکتی شوند.

وی ادامه داد:  در صورت درمان درست و به موقع کودکان اوتیسم می توانند در مدارس عادی درس بخوانند، مستقل شوند و کار داشته باشند.

این کاردرمانگر اذعان کرد: حدود ۲۵درصد از بچه های اوتیسم در سنین بالا قادر به تکلم نیستند و این ناشی از عدم درمان به موقع یا اقدامات غلط است.

وی همچنین تصریح کرد: رشد تساعدی اوتیسم در سالهای اخیر ناشی از شیوع اوتیسم بوده است و البته برخی معتقدند شیوع اوتیسم بیشتر نشده و فقط بروز آن در این سالها بیشتر از گذشته شده است.

توکلی با بیان اینکه اوتسیم درمانی دارویی قطعی ندارد، گفت: درمان های توانبخشی مانند کاردرمانی، گفتاردرمانی، رفتاردرمانی و درمان های روانشناختی مثل هنردرمانی، موسیقی درمانی و تئاتردرمانی می توانند درمان اوتیسم را تسریح بخشند.

وی افزود: کودکان اوتیسم باید به طور میانگین به ۱۰۰ساعت درمان و آموزش در هر ماه داشته باشند تا بتوانند با بچه های عادی جامعه تلفیق شوند.

مدیر توانبخشی انجمن اوتیسم ایران خاطرنشان کرد: در ایران خدمات درمان های توانبخشی مانند کاردرمانی و گفتاردرمانی تحت پوشش بیمه ها  نیستند. و این در حالیست که میانگین هزینه های درمان یک بیمار اوتیسم بین ۱.۵تا ۳ میلیون تومان در ماه است.

توکلی گفت: سازمان بهزیستی یارانه حدودا ۴۰۰ هزار تومانی را به خانواده هایی که در سازمان تشکیل پرونده می دهند، در قالب خدمات توانبخشی پرداخت می کند. متاسفانه بیمارستان های دولتی و سازمان های دیگر هیچگونه خدماتی برای این کودکان در نظر نگرفته اند.

وی در پایان افزود: انجمن اوتیسم ایران با دو رویکرد افزایش آگاهی و دانش جامعه و توانمندسازی خانواده ها اهداف خود را جلو می برد و سعی دارد با برگزاری کارآگاه های متعدد در حوزه های پزشکی، روانشناسی، روانشناختی و توانبخشی و...، خانواده ها را آموزش داده تا بخشی از درمان کودکان اوتیسم را در منزل انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha