یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 221644

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: اگر جوانان آمادگی مواجهه با تعارضات را نداشته باشند، زندگی مشترک موفقی را تجربه نمی‌کنند و در معرض آسیب‌های بعدی و طلاق قرار می‌گیرند.‌

کدام ازدواج‌ها آسیب‌پذیرتر هستند؟

سلامت نیوز:یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: اگر جوانان آمادگی مواجهه با تعارضات را نداشته باشند، زندگی مشترک موفقی را تجربه نمی‌کنند و در معرض آسیب‌های بعدی و طلاق قرار می‌گیرند.‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،عاطفه افشاری ، گفت: ازدواج به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات خانوادگی باید در قالب و چارچوب خاص خود قرار گیرد و این که زمانه تغییر کرده و جوانان این دوره و زمانه با گذشته بسیار فرق کرده‌اند پاسخ منطقی و قابل قبولی نیست.

وی ادامه داد: جوانان امروزه درست در همان خانواده‌هایی رشد و پرورش یافته‌اند که جوانان سال‌های قبل بزرگ شده‌اند و تنها به سبب پیشرفت فناوری و گسترده شدن دامنه ارتباطات نباید جوانان را به حال خود گذاشت تا شریک زندگیشان را انتخاب کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: بعضی از خانواده‌ها به دلیل اینکه که جوانان هر کسی را که خودش انتخاب کند می‌پذیرد و اگر ما کسی را انتخاب کنیم مشکلات بعدی‌اش هم گریبانگیر ما می‌شود، در راهنمایی برای انتخاب شریک زندگی فرزندان خود کوتاهی می‌کنند.

افشاری گفت: پدر و مادر باید همراه و مشاور جوانان باشند و با استدلال و منطق آنها را قانع کنند که انتخابش درست یا نادرست است و بی گمان جوان نیز آن را می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه ازدواج مقدمه تشکیل خانواده است، تصریح کرد: با ازدواج دو زوج جوان، پایه‌های خانواده شکل می‌گیرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: زمانی که رابطه زوجین رابطه سالم و برپایه اصول صحیح شکل گیرد، خانواده رو به کمال می‌رود و از این رو جوان باید معنای خانواده را بداند نه این که فقط از نظر عاطفی و روحی با فرد موردنظر خود مشترکاتی داشته باشد.

افشاری با اشاره به اینکه زمانی که دختر و پسر ازدواج می‌کنند، با فضای جدید خانواده‌های یکدیگر روبه‌رو می‌شوند، تصریح کرد: پسر یا دختر در خانواده‌هایی متفاوت رشد کرده‌اند و ویژگی‌های آن خانواده را دارند و زمانی که آشنایی انجام می‌شود در کنار اشتراکات، بی گمان تفاوت‌هایی را مشاهده می‌کنند.

وی اظهارکرد: اگر جوانان آمادگی مواجهه با تعارضات را نداشته باشند، زندگی مشترک موفقی را تجربه نمی‌کنند و در معرض آسیب‌های بعدی و طلاق قرار می‌گیرند.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: نگاهی به آمارهای طلاق و بررسی علل و عوامل این پدیده در جامعه کنونی ما نشان می‌دهد ازدواج‌هایی که در آن دختر و پسر پیوند مستحکمی با خانواده طرفین پیدا نکردند، بیشتر در معرض آسیب و طلاق قرار گرفتند.

افشاری با اشاره به اینکه قواعد و آداب و رسوم و ویژگی‌های خاص، خانواده‌ها را از هم متمایز می‌کند، تصریح کرد: وقتی ازدواج دو نفر بدون توجه به این قواعد انجام شود، طبیعی است ازدواج آسیب‌پذیر است.

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید در بستر مشترکات مهمی که با هم دارند تصمیم به پیوند ازدواج فرزندانشان بگیرند اما گاهی اوقات پسر یا دختر نسبت به هم علاقه عاطفی پیدا می‌کنند و ازدواج خود را بی نیاز از مشورت و هماهنگی با خانواده‌ها می‌دانند.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: دختر و پسر اغلب خارج از چارچوب خانواده عمل می‌کنند و با چانه‌زنی، تصمیم خود را برای ازدواج با یک فرد خاص اعلام و برخواسته خود پافشاری می‌کنند. در چنین مواردی والدین بر اساس هنجارها و تفاوت دیدگاه‌هایی که با جوان دارند، اغلب مخالفت می‌کنند و از سویی احساس می‌کنند ثمره تلاششان در زندگی از بین می‌رود.

افشاری اظهارکرد: مجموعه افکار، ایده‌ها، مصلحت‌ها و تجربیات متفاوت باعث می‌شود اغلب خانواده‌ها در برابر خواسته جوانان مقاومت کنند و تن به درخواست‌های آنان ندهند. اما مشکلی که هم اکنون در جامعه مشهود است، وجود موارد قابل توجهی از ازدواج‌ها خارج از فضای مشورت و توافق و همراهی خانواده‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: پس از فروکش کردن احساسات عاطفی و هیجانی، عشاق دیروز تبدیل به کینه توزان امروز می‌شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha