پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 222087

خوردن پروتئین بدون چربی مثل مرغ یا ماهی در کنار انواع سبزی، قبل از مصرف برنج یا نان، می‌تواند احساس سیری بیشتری ایجاد کند و دریافت مواد مغذی را افزایش دهد.

رژیم غذایی بعد از جراحی کاهش وزن

سلامت نیوز: خوردن پروتئین بدون چربی مثل مرغ یا ماهی در کنار انواع سبزی، قبل از مصرف برنج یا نان، می‌تواند احساس سیری بیشتری ایجاد کند و دریافت مواد مغذی را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز، خراسان نوشت: ممکن است با مشورت پزشک و صلاحدید وی، نیاز باشد جراحی کاهش وزن انجام دهید. اما باید بدانید کسانی که عمل جراحی کاهش وزن انجام می‌دهند، لازم است عادت‌های تغذیه‌ای شان را تغییر دهند تا بتوانند وزن شان را در حد مطلوب نگه دارند. این فقط به معنای اعمال تغییرات در نوع غذاهایی که می‌خورید نیست، بلکه چگونگی خوردن آن نیزاهمیت پیدا می‌کند.


 غذاهای خوب بعد از جراحی :

 خوردن پروتئین بدون چربی مثل مرغ یا ماهی در کنار انواع سبزی، قبل از مصرف برنج یا نان، می‌تواند احساس سیری بیشتری ایجاد کند و دریافت مواد مغذی را افزایش دهد. این افراد باید روزانه حداقل 60 تا 80 گرم پروتئین بدون چربی مصرف کنند تا توده بدون چربی بدن‌شان بیشتر شود و در طول فرایند کاهش وزن سریع، سالم و پُر انرژی باقی بمانند.
بعضی افراد بعد از عمل جراحی کاهش وزن با عارضه جانبی خاصی مواجه می‌شوند که آن‌ها را مجبور به انتخاب غذاهای سالم می‌کند. بدن این افراد بعد از عمل جراحی، غذاهای چرب و روغنی مانند فست فود را به‌ سختی هضم می‌کند که می‌تواند به سندروم دامپینگ منجر شود. فرد دراین حالت با احساس تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه و عرق زیاد، مواجه می‌شود که قطعا او را آزار خواهد داد. این افراد در چنین شرایطی دیگر نمی‌توانند هات‌ داگ، همبرگر یا نوشابه‌های گازدار بخورند.
بعضی از این افراد باید زیر نظر پزشک از مولتی‌ویتامین استفاده کنند. در واقع، عمل جراحی ممکن است جذب مواد مغذی را کاهش دهد و درنهایت به کمبود آهن، کلسیم، فولات و ویتامینD منجر شود. در ضمن به دلیل این‌که بیشتر مولتی‌ویتامین‌ها حاوی ویتامین D کمی است ، ممکن است پزشک به این افراد توصیه کند تا در کنار مولتی‌ویتامین از مکمل ویتامین D هم استفاده کنند.


غذاهای بد بعد از جراحی :
به گفته متخصصان بسته به  نوع جراحی کاهش وزن، نوع غذاهای مشکل‌ساز  فرق می کند. کسانی که تحت عمل جراحی حلقه گذاری قابل تنظیم معده یا Lap-Band قرار گرفته اند، باید از مصرف غذاهای نرم، آبکی و مایعاتی که کالری زیادی دارد، بپرهیزند؛ یا کسانی که عمل جراحی بای‌ پس (Bypass) انجام داده‌اند، نباید خوراکی‌هایی بخورند که حجم زیادی از قندهای مختلف دارد، مثل شیر کامل، شیرینی‌ها و انواع میلک شیک‌ها.
در واقع، ورود ناگهانی این مواد غذایی به روده کوچک باعث بروز سندروم دامپینگ می شود. صرف نظر از این‌که تحت کدام نوع عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته باشید، احتمالا معده شما بعد از عمل نمی‌تواند غذاهای جامد و مایع را همزمان تحمل کند. بنابراین باید بین مصرف مایعات و غذاهای جامد، حداقل 30 دقیقه فاصله بگذارید و هیچ‌وقت این دو نوع غذا را همزمان با هم نخورید. بهتر است  مایعات را جرعه جرعه بنوشید و  روزانه یک ونیم لیتر مایعاتی مثل آب، چای و نوشیدنی‌های طبیعی کم‌کالری را دریافت  و تا 750 میلی لیتر شیر سویا، شیر بدون چربی و شیر کم چرب مصرف کنید.


 در ضمن متخصصان به این افراد توصیه می‌کنند که از غذاهای پُرکالری و غذاهایی که مواد مغذی خیلی کمی دارد، استفاده نکنند یا مصرف آن را به حداقل برسانند. غذاهایی مثل مرغ سوخاری، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و انواع مختلف فست‌فود و کیک و کلوچه و بستنی و آب نبات در این گروه غذایی قرار می‌گیرد.  همچنین وعده های غذایی را با عجله میل نکنید و سعی کنید غذا را به آهستگی بخورید و هر لقمه را مزه مزه کنید و خوب بجوید تا از پرخوری جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha