در دوران بارداری، جنین بسیاری از ذخائر بدن مادر را مصرف می کند و اگر مادر در دوران شیردهی تغذیه نامناسبی داشته باشد، به مرور قوایش تحلیل می رود.

مواد خوراکی مفید برای افزایش شیر مادران را بشناسید

سلامت نیوز:در دوران بارداری، جنین بسیاری از ذخائر بدن مادر را مصرف می کند و اگر مادر در دوران شیردهی تغذیه نامناسبی داشته باشد، به مرور قوایش تحلیل می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دوره‌ شیردهی دوره‌ای است که مادر باید تغذیه‌ سالم و مناسبی داشته باشد. اگر رژیم غذایی نامناسب باشد بدن مجبور می‌شود که مواد مغذی لازم برای نوزاد را از ذخایر بدن مادر برداشت کند. محققان مصرف مواد خوراکی زیر را به مادران شیرده توصیه می کنند.

ماهی

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، غذای عالی برای دوره  شیردهی هستند، زیرا حاوی نوعی چربی به نام DHA است که برای رشد سیستم عصبی کودک ضروری است. همچنین مصرف ماهی های چرب می تواند به بهبود خلق و خوی تازه مادر کمک کنند. این مسئله بخصوص پس از زایمان، که ۱۰ تا ۱۵ درصد زنان می توانند دچار افسردگی پس از زایمان شوند، حائز اهمیت است.

با این حال، کارشناسان توصیه می کنند زنان در طول شیردهی به اندازه مناسب از این ماهی مصرف کنند، زیرا ماهی می تواند مقادیر زیادی جیوه داشته باشد و از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. برخی از ماهی ها مانند ماهی تن و شمشیرماهی دارای مقادیر بالاتری جیوه نسبت به سایر ماهی ها هستند، بنابراین بهتر است از مصرف آنها اجتناب شود.

تخم مرغ

اگر ماهی دوست ندارید، می توانید DHA را از تخم مرغ های غنی شده با DHA دریافت کنید. تخم مرغ های امگا ۳ توسط مرغ های تولید می شوند که با رژیم غذایی حاوی دانه کتان تغذیه شده اند. هنگامی که جوجه ها کتان را هضم می کنند، برخی از اجزاء به شکل DHA تجزیه می شوند و سپس به زرده منتقل می شوند. از اینرو فقط خوردن سفیده تخم مرغ احتمالا اثر مشابهی نخواهد داشت.

سبزیجات برگ سبز و لوبیا

اگرچه اسید فولیک برای زنان در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا می تواند از بروز نقایص مادرزادی پیشگیری کند، اما در دوره شیردهی هم مهم است چراکه می تواند به تشکیل سلول های جدید در زنان کمک کند. زنان می توانند با مصرف سبزیجات برگ سبز، مانند اسفناج یا لوبیا، اسید فولیک را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

شیر

اگرچه گفته "برای تولید شیر، شیر بنوشید" ممکن است کاملا درست نباشد، اما شیر منبع عالی کلسیم است و مادران شیرده بسیار به آن نیاز دارند. به گفته محققان، زنان هنگام شیردهی بین ۳ تا ۵ درصد از تراکم استخوان خود از دست می دهند، زیرا بیشتر کلسیم بدن صرف کمک به رشد نوزاد می شود. اگرچه این کاهش تراکم استخوان در زنان بهبود خواهد یافت، اما افزودن کلسیم به رژیم غذایی ممکن است به روند بازسازی کمک کند.

آب

مادران شیرده در مقایسه با اکثر زنان در معرض ریسک کم آبی قرار دارند. تولید شیر ممکن است موجب بی آبی شدید زنان شود، و عدم نوشیدن آب کافی می تواند باعث شود که شیر کافی در زنان تولید نشود. درحالیکه زنان مجبور نیستند آب زیادی بنوشند، زیرا آبمیوه و شیر نیز توانایی آبرسانی خوبی دارند، اما کارشناسان توصیه می کنند که مادران شیرده در مورد نوشیدنی های کافئین دار محتاط باشند، زیرا می تواند بر خواب نوزاد تاثیر بگذارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha