چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

مطابق آخرین آمار پزشكی قانونی كشور در پنج سال گذشته (1391 تا 1395) 919 نفر تنها در حوادث رانندگی اتوبوس‌های مسافربری جان خود را از دست دادند و در آمار كلی‌تری بالغ بر 280 هزار نفر از هموطنان و مردم ایران در طول یك دهه گذشته بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

سریال مرگ و خون جاده‌ها كی تمام می‌شود‌؟

سلامت نیوز:جریمه‌هایی كه بازدارنده نیست، قوانینی كه زیر پا گذاشته می‌شود، رانندگانی كه با تجربه نیستند، وسایل نقلیه‌ای كه ایمن نیستند، جاده‌هایی كه استاندارد لازم و كافی را ندارند، همه و همه از جمله دلایلی هستند كه به گفته مسئولان سالانه مسافران جاده‌ای زیادی را به كام مرگ فرو می‌برد و خانواده‌های زیادی را هم داغدار می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: هرچند كه در تصادفات جاده‌ای سه ضلع مثلث راننده، خودرو و جاده را سهامدار معرفی كرده‌اند و برای هر كدام در جای خود سهمی در نظر گرفته‌اند، اما شاید بهتر باشد در كنار جاده‌های ناایمن، وسایل نقلیه با پایین‌ترین حد‌استاندارد و راننده‌هایی كه مهارت ندارند، سهمی هم برای مسئولانی در نظر گرفت كه به‌رغم سیر صعودی این حوادث و تلفات جاده‌ای همچنان استوار و محكم بر مسند فعالیت نشستند.

 

 

مطابق آخرین آمار پزشكی قانونی كشور در پنج سال گذشته (1391 تا 1395) 919 نفر تنها در حوادث رانندگی اتوبوس‌های مسافربری جان خود را از دست دادند و در آمار كلی‌تری بالغ بر 280 هزار نفر از هموطنان و مردم ایران در طول یك دهه گذشته بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. آماری كه به‌رغم توفیقات حاصل شده در طول دهه‌های اخیر باز هم ایران را در زمره كشورهایی قرار داده كه در این حوزه با چالش مواجه است. 
تلفات جاده‌ای در كشور آنچنان بالا است كه با وجود توفیقات حاصل شده در طول یك دهه اخیر و كاهش تلفات جاده‌ای، باز هم جزو كشورهایی هستیم كه متأسفانه در این حوزه با چالش‌ها و حوادث تلخی مواجه می‌شویم. 
شهریور‌ماه امسال نیز همچون قبل كه طبق گفته پلیس پرتلفات‌ترین ماه‌های سال محسوب می‌شود، با دو حادثه تلخ در طول 10 روز مواجه بودیم. اولی حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در محور بندرعباس - شیراز با 9 كشته و دومی حادثه شب گذشته در دره جاجرود كه تا لحظه نگارش این گزارش 11 كشته بر جای گذاشته است. 

 
سه ضلع ناقص در پیدایش تصادفات جاده‌ای

مطابق با آمارهای موجود گفته می‌شود در پیدایش تصادفات همیشه سه ضلع مثلث راننده، خودرو و جاده سهم بسزایی دارند و نمی‌توان نقش هیچ كدام از آنها را نادیده گرفت. 
در این میان سهم خطای انسانی در تصادفات جاده‌ای 70 درصد برآورد می‌شود كه به انحای مختلف همچون خواب‌آلودگی، سرعت غیر‌مجاز، انحراف به چپ، سبقت و... ظهور و بروز پیدا می‌كند. همچنین سهم خودرو و جاده نیز در بروز سوانح جاده‌ای 30 درصد برآورد شده است. اگرچه متهم اصلی تصادفات با سهم 70 درصدی خطای انسانی است، اما برخی كارشناسان معتقدند باید علت و عوامل مؤثر در بروز خطای انسانی مورد بررسی و واكاوی قرار گیرد. 

راننده‌های خسته، خواب‌آلود، معتاد و غیرمسئول كه مهارت كافی نداشتن‌‌شان در كنترل وسیله نقلیه خانواده‌های زیادی را داغدار می‌كند. اتوبوس‌هایی كه به بهانه جابه‌جایی مسافر بار قاچاق می‌برند و ایمن نیستند. رانندگانی كه سنشان برای راندن در جاده زیاد است، جاده‌هایی كه غیراستاندارد هستند، جریمه‌هایی كه بازدارنده نیستند، آموزش چگونگی كار كردن با اتوبوس‌های وارداتی یا جدید كه وارد عرصه حمل‌و‌نقل می‌شوند و... همه و همه از جمله مواردی معرفی می‌شود كه مسافران را به كام مرگ فرو می‌برد و خانواده‌های زیادی داغدار می‌شوند.
 
به واقع اینگونه تحلیل می‌شود، در شرایطی كه در برخی جاده‌ها، استراحتگاه كافی وجود ندارد یا اینكه شرایط جاده‌ای به نحوی است كه ضریب خستگی راننده را تشدید می‌كند، بستر و زمینه سبقت غیر‌مجاز، تعجیل در رانندگی برای زودتر رسیدن به مقصد، خواب‌آلودگی  فراهم می‌شود. البته این به آن معنا نیست كه با مناسب نبودن جاده، راننده مجاز به تخلف و عدم رعایت اصول و قواعد رانندگی است، اما به هر حال فاصله داشتن جاده‌ها با استاندارد لازم تبعاتی دارد كه یكی از آنها به افزایش خطاهای انسانی و بعضاً رفتار‌های پر‌خطر در رانندگی منتهی می‌شود.
 
‌گفته می‌شود درصد زیادی از تصادفات رانندگی به دلیل اعتیاد و خواب‌آلودگی رانندگان است و در توضیح مطرح شده كه شغل رانندگان اتوبوس و خودروهای برون‌شهری به دلیل نداشتن ساعت خواب و بیداری منظم به نحوی است كه گرایش بیشتری به اعتیاد دارند و حتی رانندگان اتوبوسی داریم كه شیشه مصرف می‌كنند و دچار توهم هستند، اما متأسفانه همچنان در كشور تست اعتیاد در محل، توسط مأموران راهنمایی و رانندگی وجود ندارد یا اگر هم باشد یا خیلی كم است یا تمكین از چنین قانونی وجود ندارد و با ظرافت‌های خاص دور زده می‌شود.
 

حال با در نظر گرفتن موارد مذكور همواره گفته می‌شود استفاده از اتوبوس و وسیله حمل‌و‌نقل جمعی در جاده‌های بین راهی بهتر و امن‌تر از استفاده از خودروی شخصی است، اما آمار تلفات سوانح اتوبوسی نشان می‌دهد كه این غول‌های آهنی در كشتار مسافران نه‌تنها دست كمی از وسایل نقلیه شخصی ندارند، بلكه نسبت تعداد حوادث، آمار قربانیان این حادثه‌‌آفرینان بالاتر هم خواهد بود. آماری كه با  نگاهی به نتایج گزارش‌های نهایی كارشناسان مشخص می‌شود در صورت وجود و تمكین از قوانین، قابل پیشگیری و كنترل است!

 
ضرب‌الاجل دادستان برای كاهش و كنترل حوادث جاده‌ای

اكنون بعد از حادثه اخیر تلخ دانش‌آموزان هرمزگانی طبق گفته رئیس قوه‌قضائیه‌، دادستان كل كشور به همراه وزرای مربوطه به موضوع سوانح جاده‌ای ورود پیدا كرد تا علاوه بر رسیدگی‌های احتمالی قضایی، نقاط آسیب برای پیشگیری از حوادث مشابه و كاهش تلفات جاده‌ای شناسایی شود. در جلسه ویژه دادستان كل كشور با وزرای آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و رئیس راهور ناجا، مقرر شد تا كارگروه تخصصی و ویژه‌ای با ضرب‌الاجل یك ماهه به بررسی مشكلات موانع و راهكارهای كاهش و كنترل حوادث جاده‌ای تشكیل شود. 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در این زمینه گفته است: در بحث جرایم رانندگی متأسفانه احساس می‌شود كه بازدارندگی مناسب وجود ندارد و بعضاً برخی افراد به راحتی مقررات را زیر‌پا می‌گذارند و عنوان می‌كنند كه جریمه‌اش را می‌پردازیم، در حالی كه برای چنین افرادی نباید به جریمه كردن اكتفا كنیم و راه‌های دیگری برای بازدارندگی یا به عبارتی نقره‌داغ كردن افرادی كه با بی‌توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی موجب خسارت‌های جانی و مالی برای خود و دیگران می‌شوند باید در نظر گرفته شود. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha