شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 224455

نگرانی‌ها درباره افزایش بیماری ایدز در کشور از طریق رفتارهای پرخطر جنسی، سبب شده تا نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس اجباری شدن آزمایش پیش از ازدواج را به صحن مجلس ببرند

آزمایش ایدز قبل از ازدواج؛ اجبار یا اختیار؟

سلامت نیوز: نگرانی‌ها درباره افزایش بیماری ایدز در کشور از طریق رفتارهای پرخطر جنسی، سبب شده تا نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس اجباری شدن آزمایش پیش از ازدواج را به صحن مجلس ببرند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، چرا که آمارهای رسمی وزارت بهداشت، از وضعیت بیماری ایدز در کشور، نشان می‌دهد که انتقال ویروس ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی، رو به افزایش است؛ این در حالی است كه در گذشته اعتیاد تزریقی ازجمله مهم‌ترین راه‌های انتقال ایدز بود.همشهری در این باره نظر نمایندگان كمیسیون بهداشت را جویا شده است.

    الگوی انتقال ایدز در حال تغییر است

بشیر خالقی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بررسی موضوع اجباری شدن آزمایش ایدز پیش از ازدواج در این كمیسیون به همشهری گفت: این موضوع باید از سوی كارشناسان بررسی شود و نمی‌توان بدون كار كارشناسانه در مورد آن اظهارنظر كرد.

نماینده مردم خلخال و كوثر در مجلس، با تأكید بر اینكه موضوع اجباری شدن آزمایش ایدز پیش از ازدواج را در كمیسیون بهداشت و درمان بررسی خواهیم كرد، افزود: ممكن است با اجباری شدن آزمایش ایدز انگ اجتماعی به بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی زده شده و فرد داوطلب ازدواج با مثبت بودن جواب آزمایش دچار تبعات و آسیب‌های روانی و اجتماعی شود زیرا جامعه هنوز این بیماری را متفاوت از سایر بیماری‌ها دانسته و برخورد مناسبی با این بیماران ندارد؛

بنابراین بهتر است این موضوع قبل از تصمیم‌گیری مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد. وی با بیان اینكه تعداد افراد مبتلا به ایدز از آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌های متولی بسیار بیشتر است، افزود: مبتلایان به این بیماری در حال افزایش هستند و از سویی آگاهی برخی افراد نسبت به بیماری اندك است؛ بنابراین می‌طلبد با فرهنگسازی‌ از سوی رسانه‌های جمعی و صدا و سیما آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به این بیماری افزایش یابد.

وی همچنین با بیان اینكه راه‌های انتقال ایدز مشخص است اما در جامعه با مبتلایان به ایدز رفتار نامناسب و تحقیرآمیزی می‌شود، گفت: رفتار جامعه با این بیماری به‌گونه‌ای است كه بیماران دچار خودكم‌بینی و در واقع از جامعه طرد شده و هنوز این بیماری برای برخی بار معنایی منفی دارد. باید در نظام سلامت به موضوع پیشگیری توجه جدی شود. وی افزود: اقدامات پیشگیرانه از بیماری ایدز باید در دستور كار وزارت بهداشت قرار گیرد زیرا الگوی انتقال ایدز در حال تغییر و همچنین آمار بیماران در حال افزایش است. به هر حال این چالشی است كه اگر نخواهیم برای آن چاره‌ای بیندیشیم، قطع به یقین می‌تواند آسیب‌های زیادی را متوجه جامعه كند.

    تأكید بر محرمانه بودن آزمایش ایدز

امیـنی‌فـرد، عضو كمیسیون بهداشت مجلس هم در این باره معتقد است: آمارها نشان می‌دهد كه ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی افزایش داشته است. البته این به آن معنا نیست كه وضعیت در زمینه ایدز كنترل نشده است بلكه به این معناست كه زمینه گسترش ایدز وجود دارد و مردم، به‌ویژه جوانان باید مراقب باشند.ضمن اینكه متولیان نظام سلامت موظف هستند در این زمینه بیشتر كار كنند.

البته شبكه‌های بهداشتی و مراكز تحقیقاتی ما به خوبی برنامه‌های كنترلی و پیشگیری را آموزش می‌دهند اما باید قبول كنیم كه باید از دوران نوجوانی و دبیرستان در این زمینه كار شود. از نظر ما آزمایش ایدز پیش از ازدواج نوعی غربالگری است كه می‌تواند مانند انجام آزمایش‌های ژنتیك بر جامعه تأثیر بگذارد البته ما روی محرمانه بودن این آزمایش‌ها هم تأكید داریم.

اما نباید این موضوع را فراموش كنیم كه نه‌تنها ما با جامعه جوان در كشور روبه‌رو هستیم بلكه با افزایش روزافزون سن ازدواج هم روبه‌رویم وبه همین دلیل شاهد گسترش رفتارهای پرخطر در بین جوانان و نوجوانان هستیم كه این پدیده با انواع بیماری‌های مقاربتی و ایدز مرتبط شده است. ضمن اینكه همچنان معتقدم نوع نگاه به «ایدز» در كشور، این بیماری را «تابو» كرده است. این تابو باید بشكند. این وضعیت و حركت‌های اشتباه بعد از آن منجر به مخفی شدن بیماری ایدز شده است.

    حق نداریم به حریم خصوصی افراد وارد شویم

طرح غربالگری ایدز اما در میان نمایندگان كمیسیون بهداشت با مخالفت‌هایی نیز همراه است. بهروز بنیادی عضو كمیسیون بهداشت مجلس معتقد است هیچ دلیلی وجود ندارد كه آزمایش‌های تشخیص HIV پیش از ازدواج اجباری شود. این كار در هیچ جای دنیا تجربه نشده است. آزمایش‌های اجباری HIV فقط در مكان‌های خاصی مانند زندان قابل اجراست. این بیماری در میان معتادان تزریقی و كسانی كه رفتارهای پرخطر جنسی دارند شیوع دارد. ما حق نداریم به حریم خصوصی افراد وارد شویم.

آزمایش‌های تشخیصی باید به انتخاب افراد و داوطلبانه باشد و در هیچ جای قانون به این روش تشخیصی اجباری اشاره نشده است. وی با تأكید بر اینكه پیشگیری مهم‌تر از درمان است، گفت: وظیفه اصلی معاونت بهداشت وزارت بهداشت آموزش سراسری افراد در جامعه است. باید روش‌های خود مراقبتی را در این زمینه بدون محدودیت به همه افراد آموزش داد.

به‌عبارت دیگر موضوع اساسی در ارتباط با كنترل ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی، بالا بردن سطح آگاهی مردم است كه اگر اطلاعات جامعه در مورد این بیماری و راه‌های انتقال آن به‌خصوص انتقال از طریق روابط جنسی بالا برود، كمك فراوانی به كاهش آمارها می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha